|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Klar
|
![]() Klarer jeg å kjøre bil i England?Jeg har et par dager for meg selv i midten av England i august. Jeg kunne tenke meg å dra opp til Lake District. Det finnes forhåpentligvis kollektive alternativer, men bil hadde gitt meg stor frihet. Men, klarer jeg å kjøre på feil side av veien? Sist redigert av Timar : 21-07-25 kl 17:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Eg var nyleg fotgjengar og passasjer i England og Scotland, og eg ville ikkje ha turd å køyre bil. Eg merka kor sterke refleksene mine var og kor innarbeida det var å sjå feil veg. Eg holdt meg godt fast i taxien både til og frå flyplassen då taxisjåføren køyrde inn i rundkøyringane "feil veg".
![]() |
![]() |
#3 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Jeg har kjørt ganske mye i England og begynte med det relativt raskt etter at jeg hadde tatt sertifikatet. Min erfaring er at det går forholdsvis raskt å venne seg til det. Jeg jobbet litt med det i noen dager før jeg reiste fra Norge, dersom jeg kjørte bil så prøvde jeg å se for meg hvordan det ville se ut om jeg var på andre siden (om du forstår hva jeg mener). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Noen tar det på strak arm, andre trenger litt tid på å venne seg til det, og så har du sånne som meg som aldri blir komfortabel med det. Det har noe med hele trafikkbildet å gjøre, de uskrevne reglene og den kjappe kjørestilen i tillegg til kryss, rundkjøringer og veimerking som er annerledes enn hva vi er vant med. Og jeg har prøvd mange ganger over flere årtier. Men nå vil jeg ikke lenger, for det dreper all ferieglede å alltid sitte å være supernervøs før neste biltur.
![]() |
#5 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Jeg synes omstillingen går ganske greit. Jeg har samme erfaring som nokon når jeg er fotgjenger, men som sjåfør blir det noe helt annet, synes jeg. Det krever mye konsentrasjon i starten og du kan ikke kjøre på den vante autopiloten, men som erfaren og trygg sjåfør vil jeg tro det går helt fint. Automatgir er et must, dog.
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Med leiebil som har rattet på riktig side er min erfaring at det går veldig bra! Det året vi hadde vår egen bil fra Norge i England syntes jeg det var mye vanskeligere men det gikk tross alt bra da også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Jeg hadde droppet det og har valgt å droppe å kjøre bil i Storbritannia (hatt lappen siden 1993). Jeg har kjørt bil i store byer i USA, men venstrekjøring krever mer oppmerksomhet fordi trafikkbildet blir helt annerledes. Det er noe med plassering i veibanen, de innøvde refleksene og tilvenningen jeg tenker ikke er verd det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Hvis du har lett for å bli stresset når du kjører, så er det ikke å anbefale å kjøre i England og i alle fall ikke på de ekstremt smale veiene i Lake District, hvor folk kjører fort og det tildels er veldig lite oversiktlig.
![]() |
#9 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?I tillegg til at det er bra med kollektivtransport i England, så var Bolt/Uber overraskande billig og effektivt i Newcastle nyleg.
![]() |
![]() |
#10 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Jeg kjørte ikke bil mens jeg bodde der, men jeg måtte tilbake en tur etter at jeg hadde flyttet til Norge, og hadde da leiebil i 10 dager. Det gikk helt fint. Var litt stressa de første dagene, men det blir jeg som regel når noe er nytt og uvant. Men jeg hadde jo sittet på mye med andre mens jeg bodde der, så det med venstrekjøring var ganske innarbeidet.
![]() |
#11 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Det klarer du! Du skal sitte mot midten av veien, og det faller mer naturlig når bilen også er bygget slik. Du kommer til å konsentrere deg maks, men du blir fort vant til det. Ikke noe å lure på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Klar
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Her var det mye god erfaring! Men dere svarer jo helt forskjellig, jo! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Har du sjekket den siden?
![]() |
#14 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Det tar to timer med tog fra Manchester Picadilly til Windemere. Det er en koselig by ved lake Windemere. Der finner du Beatrix Potter museet, det går båter over innsjøen, og det er et godt utgangspunkt for turer. Du burde bestille togbilletter på forhånd, de er dyre å kjøpe der og da.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Klarer jeg å kjøre bil i England?Jeg leide bil og kjørte med minsten et par dager på Shetland i fjor sommer. Jeg var 4 måneder inn i cellegift og generelt ganske ubrukelig, men det gikk faktisk veldig fint. Der er det enten ekstremt smale veier, der det er plass til en bil, og veldig hyppige møteplasser, eller tofeltsvei med skillelinje. Ikke som Vestlandet med jevnt over 1,5 felts bred vei.
![]() |
|
|