Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Takst konfirmasjonsgave

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-21, 11:11   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Takst konfirmasjonsgave

Hvordan er de ulike "takstene" for tiden? Eks tante, bestemor, venn? Stemmer denne undersøkelsen fortsatt? https://www.skagenfondene.no/tema/ko...-konfirmanten/

Gammel 08-08-21, 11:39   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takst konfirmasjonsgave

Min datter fikk ikke så mye penger. Ikke at familien har dårlig råd, men nivået på gaver har alltid vært moderat.

Hun fikk bunad og 5000 kr av oss. Fra besteforeldre fikk hun fra 1000-4000 kr (hun har 4 sett besteforeldre).

Gammel 08-08-21, 12:02   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldrene mine ligger en god del høyere, til gjengjeld ligger foreldrene til mannen veldig mye lavere. Hvis det kommer noe fra den ene siden i det hele tatt. Resten synes jeg så ganske likt ut som vi opplevde med eldste.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-21, 12:05   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Besteforeldrene hans ligger under snitt.(han har bare 1 sett besteforeldre)Men vi har alltid gitt moderate gaver. Han får over snitt fra foreldre.

Tipper at det er under snitt fra både gjester og andre.

Gammel 08-08-21, 15:42   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Her ga den ene bestemoren for 10 000, så da gjorde moren min også det. Sølv til bunad var da en del av dette. Moren min er opptatt av at det skal være likt, men å gjøre det likt med den andre familien er jo håpløst da. Broren min har jo andre svigerforeldre som kan tenkes å gi mer eller mindre. Jeg tror det kommer mye an på økonomi hvis man skal si noe generelt. Og hvor mange man er tante til eller hvor mange barnebarn man har.

Gammel 08-08-21, 15:52   #6
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Besteforeldre her har gitt 10000 og 15000. Tenker det har litt å si hvor mange barnebarn man har også og egen økonomi selvsagt. Barna våre får sertifikatet av oss, det er jo steindyrt. Ellers gaver fra 500 til 1000 fra alle i selskapet og 200 fra venner og kjente.

Gammel 01-06-25, 12:20   #7
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Skal i konfirmasjon til kjærestens datter. Usikker på om jeg skal kjøpe gave, i så fall må jeg få noen tips her inne.

Om jeg gir penger, hvor mye bør jeg da gi?

Gammel 01-06-25, 12:35   #8
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Min egen magefølelse sier maks 500 til kjærestens datter, gjerne gave ja men har ikke noe konkret tips her og nå.

Gammel 01-06-25, 12:53   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Her ga den ene bestemoren for 10 000, så da gjorde moren min også det. Sølv til bunad var da en del av dette. Moren min er opptatt av at det skal være likt, men å gjøre det likt med den andre familien er jo håpløst da. Broren min har jo andre svigerforeldre som kan tenkes å gi mer eller mindre.

For meg ville det vært rart om mine svigerforeldre (som er fungerende besteforeldre til sønnen min) skulle tilpasset seg foreldrene til eks-mannen min. Når noen snakker om å "gi likt", forbinder jeg det med at besteforeldre gir likt til alle barnebarn, for eksempel.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Skal i konfirmasjon til kjærestens datter. Usikker på om jeg skal kjøpe gave, i så fall må jeg få noen tips her inne.

Det kommer an på relasjonen og hvor lenge dere har vært sammen. Men når du er invitert i konfirmasjon, er vel ikke forholdet helt nytt. Jeg ville nok kjøpt et smykke eller noe, og er enig i at ca. 500 kr er passe nivå.

Storebror skal konfirmeres i september, og han får en spinnvill gave; ferie til Japan (han fikk velge reisemål selv). Men vi har nesten ikke vært utenlands i løpet av oppveksten hans, og han har visst "hele livet" at en skikkelig tur blir konfirmasjonsgaven. Om vi var ofte på ferier og reiste mye, ville vi aldri gitt konfirmasjonsgave i den prisklassen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-25, 13:34   #10
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har vært sammen i et halvt år.

Hun skal ha Nordlandsbunad. Jeg vurderer øredobber som passer til den selv om hun sikkert bare ønsker seg penger.

Gammel 01-06-25, 14:56   #11
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg foretrekker å gi fysisk gave for da er ikke beløpet så tydelig synes jeg.
Til venners ungdom har vi vel gitt rundt 500 kr.
Til nieser og nevøer 1500 kr..

Gammel 01-06-25, 15:28   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår familie ga ikke i denne størrelsesordenen. Hiawata fikk jo på et vis en dyr ferietur (+ dress og festen) av oss, men ferien hadde vi reist på uansett. Ene settet med besteforeldre ga en gave tilsvarende 2-3000, de andre ga penger. Gavene lå på mellom 500-1000-ish, uavhengig av relasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-25, 15:33   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her ga mine foreldre en veldig stor gave, bunad pluss 10000,-. Svigerforeldre ga 6000, og tanter og onkler ga rundt 1000, bortsett fra en tante som ga 2500. Naboer ga vel rundt 200, og vennefamilier mellom 200 og 500. Vi har ikke stor familie, så det er ikke mange tanter og onkler. Mine barn har ikke faddere, men jeg tviler vel uansett på om det ville påvirket gavenivået.

Selv ga vi 5000 til ungene. Det er muligens lite, men det var nå det de fikk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-25, 16:14   #14
Lyppa

Lyppa sin avatar

Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis hun liker smykker kan et fint smykkeskrin være en bra gave. Jeg ga et i gave for et par år siden og mottakeren ble veldig glad. Husker ikke hvor jeg kjøpte det, men det kostet rundt 500,-. Kremhvitt og med mange inndelinger inni.
Har også gitt enkle perleøredobber til jenter i den alderen og har sett at de blir brukt.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-25, 16:16   #15
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg gir 500 til venners barn der vi skal i konfirmasjonen og til søsters stebarn, 1000 til tantebarna, 200 til venners barn der vi ikke er invitert.

Egne barn får en reise, som er en utvidelse av den årlige familieferien.

Fjorårskonfirmanten fikk mindre enn 1300 fra tanter og onkler, men flere svært dyre gaver fra besteforeldre og grandtante (bunad med smykker, to utenlandsreiser m.m, samt 10000 fra en bestefar).

Gammel 01-06-25, 16:33   #16
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg gir 500 til venners barn , 1500-2000 til tantebarn (1500 på ene siden og 2000 på andre) 300, til naboers barn. Fra besteforeldre fikk min fra 2000-25000.

Milla:jeg ville gitt fra 500-700

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-25, 16:36   #17
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg gir 500 til venners barn , 1500-2000 til tantebarn (1500 på ene siden og 2000 på andre) 300, til naboers barn. Fra besteforeldre fikk min fra 2000-25000.

Milla:jeg ville gitt fra 500-700

Ja, jeg tror jeg lander på det. Bunadsøredobber koster den summen. Jeg har møtt henne en håndfull ganger bare.

Gammel 01-06-25, 16:38   #18
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg foretrekker å gi fysisk gave for da er ikke beløpet så tydelig synes jeg.
Til venners ungdom har vi vel gitt rundt 500 kr.
Til nieser og nevøer 1500 kr..

Nettopp derfor vil jeg gi gave.

Gammel 01-06-25, 17:01   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror jeg lander på det. Bunadsøredobber koster den summen. Jeg har møtt henne en håndfull ganger bare.

Men du er sikker på at ingen andre har kjøpt det alt da? Veldig mange har jo fikset ferdig alt til bunaden og kjøpt det samlet. Dersom ingen andre har gjort det, er jeg enig i at det er en fin gave.

Lillesøster skal konfirmeres om to uker, og hun kommer ikke til å ende opp med mye annet enn bunaden. Både svigermor og min søster har spyttet inn i den. Av mine foreldre får hun førerkort. Så det blir bare litt småtteri ellers. Hun får også fotobok av oss.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-25, 17:27   #20
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig ville jeg unngått bunadstilbehør til en konfirmant jeg ikke hadde en langvarig og nær relasjon til. For meg er bunaden sterkt knyttet opp mot familietradisjoner, og både mannen og jeg har arvesølv. Men her er folk veldig ulike, så du kan jo bare spørre faren. Om hun ikke allerede har/får fra noen andre, og ingen vil synes det er rart, så er det en veldig fin gave.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.