Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Å dele et Word-dokument live

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-25, 10:20   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Å dele et Word-dokument live

Går det an?

Jeg fører et detaljert møtereferat fortløpende i Word - prøver å få med meg alt som blir sagt, og skriver så tastene spruter. Det hadde vært til stor hjelp for en tunghørt person å få tilgang til dette dokumentet live - altså at vedkommende kan lese bokstav for bokstav etter hvert som jeg skriver. Vedkommende bør ikke ha skrivetilgang i dokumentet. Er dette teknisk mulig, og hvilken løsning bruker man i så fall?

Gammel 05-02-25, 10:23   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å dele et Word-dokument live

Kan du bruke google docs i stedet for word? Der er det i alle fall både teknisk mulig og enkelt. Du oppretter et google-dokument, gir personen tilgang, bestemmer om personen skal ha lese- eller skrivetilgang. Du kan jo kopiere det inn i word etterpå?

Gammel 05-02-25, 10:38   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan dele det via office sharepoint og invitere inn andre både til å redigere eller bare se "live". Om dere har Office 365.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 10:43   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker Google docs, og der ser alle det jeg skriver, dersom jeg deler dokumentet med dem. Vi bruker også "delt skjerm" på digitale møter. Da kan jeg følge møteleders skjerm hjemefra. Jeg sitter ofte på hjemmekontor og referer fra møter et annet sted. Mitt største problem er å høre lyden fra de som ikke sitter i nærheten av "moder-PC-en" på kontoret da.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 10:45   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker teams, og ved deling av dokumentet derfra så vil du få denne effekten.

Det ligger SharePoint (eller noe helt annet) i bakgrunnen. Men det trenger ikke vi brukere forholde oss til. Vi bare deler i teams, og da kan man følge dokumentet «live».

Gammel 05-02-25, 11:06   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for gode tips. Teams vil jeg gjerne slippe - den appen avinstallerte jeg etter pandemien.

Har forsøkt meg på SharePoint nå, og det funker på et vis, men jeg er litt usikker på om det blir raskt og synkront nok. (Har bare testet ut på meg selv, så det er litt vanskelig å få et helt korrekt inntrykk.) En annen sak er at det er veldig avslørende når jeg taster feil, noe som skjer titt og ofte - og så blar jeg meg tilbake og retter.

Gammel 05-02-25, 11:06   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Jeg vil ikke dele hele skjermen min, for øvrig. Der foregår det litt av hvert parallelt med hamringen i akkurat dette dokumentet.

Google Docs får jeg ikke testet ut akkurat nå, da den gir beskjed om at lagringsplassen min er full og jeg ikke kan opprette nye dokumenter (selv om jeg har utvidet lagringsgrensa).

Gammel 05-02-25, 11:07   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjør det noe om du taster feil da? Det skjer jo til og med på sanntidsteksting for hørselshemmede på TV.

Google docs er i alle fall raskt og synkront.

Gammel 05-02-25, 11:09   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Ja, lurer på om Google Docs kanskje er hakket mer synkront.

Alle taster feil, men jeg kan tenke meg at det er veldig slitsomt å følge med på "live". (Jeg er egentlig stressa nok for denne referatføringa fra før i frykt for ikke å få med meg alt - nå blir jeg vel sittende enda mer som på nåler, men det er nok faktisk veldig stor hjelp i det for denne personen).

Gammel 05-02-25, 11:12   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Den som skal følge med er sikkert vant med det.

Gammel 05-02-25, 11:23   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg taster mye feil, og ofte sier jeg fra på forhånd at jeg retter opp layout og sånt i etterkant. Men vi er ikke så mange og møtene jeg referer i er alltid interne. Dessuten er det ikke så mange som sitter å sitte med egen pc i de møtene.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 13:40   #12
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

På teams så kan du også dele kun en applikasjon, sånn at den som ser ikke ser alt annet som foregår hos deg Er det mulig å jobbe uten teams?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 13:44   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Dette går kjempefint og live, hvis du deler kobling eller deler dokumentet med vedkommende, med lese-tilgang. Du må være innlogget i word med microsoft 365-kontoen din. Du kan bruke Word både i word-appen, men også word online via nettlesren. Du kan teste med meg, hvis du vil. Send pm i tilfelle.

Gammel 05-02-25, 15:12   #14
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du skriver at du ikke ønsker å bruke teams, men du vet at teams har en transcribing funksjon som jeg tipper vil både gjøre din jobb lettere og for den hørselhemmende vil det virke som live teksting av det som sies.

Gammel 05-02-25, 15:28   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Man kan også skru på subtitles i teams, så får man live tekst under møtet akkurat som på tv. Heter live captions på engelsk, under language og speech. Så kanskje du rett og slett må reinstallere. Den kan oversette også mener jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 18:55   #16
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis møtet er på Teams og dere har Copilot installert, så kan den lage referatet automatisk for deg. Den får med seg hvem som sier hva, og det skal visstnok fungere ganske bra.

Nei, nå så jeg at du ikke har Teams nei. Da så!

Jeg skriver selv møtereferat en sjelden gang, og da på et møte jeg er aktiv deltaker i selv. Jeg syns det er styrete, og det er vanskelig å få med meg alt som er relevant, så jeg gleder meg til å teste!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 20:18   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville nok ha jobbet i et Word-dokument på felles server hvis jeg var deg, og bare sagt til vedkommende at hen ikke skal skrive noe, bare lese. Eventuelt Google-doc (du kan opprette en ny konto for å få tilgang til ny lagringsplass).

Du gjør sikkert dette fra før, men jeg pleier å fylle ut alt jeg vet på forhånd i dokumentet før møtet begynner, og det hjelper kanskje også for leseren din og deg i en sådan stund. (Overskrifter, forslag til vedtak osv.)

Det fungerer godt med sanntidsoppdateringer i teksten i nettleserversjonen av Word, er min erfaring. Vi simultanskriver ganske mange dokumenter på min jobb, og der kan jeg ganske enkelt se hva de andre holder på med, og de gangene vi har sittet ved siden av hverandre og gjort dette, har jeg sett at det er lite forsinkelse.

Dette høres ut som en veldig fin tjeneste å tilby vedkommende!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-25, 10:11   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du gjør sikkert dette fra før, men jeg pleier å fylle ut alt jeg vet på forhånd i dokumentet før møtet begynner, og det hjelper kanskje også for leseren din og deg i en sådan stund. (Overskrifter, forslag til vedtak osv.)

Ja, dette er et referat som lages på grunnlag av en dagsorden - jeg skriver bare videre i den eksisterende dagsordenen. Men det hjelper ganske lite i denne sammenhengen, for ut fra en eksisterende innledning på to linjer kan én enkelt sak godt komme til å bestå av tre Word-sider med mine notater (det vil si prat, med innspill fra inntil 10 personer).

Teams er ikke uaktuelt i denne sammenhengen. Det er ikke digitale møter heller - vi sitter i samme rom.

Det var snakk om å hente inn hjelp fra noen skrivetolker via NAV, men jeg tror nok ubeskjedent at det vil være vel så bra å følge med på mine løpende notater. Jeg kjenner jo personene i møtet og feltet bedre også. (Bruker ikke touch engang, men skriver ganske fort likevel, om jeg skal si det selv.)

Gammel 06-02-25, 10:18   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Altså - hvis noen andre på kontoret har lyst til å forsøke transkriberingsfunksjonaliteten i Teams til dette formålet, må de gjerne det - jeg kan tipse dem. Mitt tilbud tror jeg dog må bli å dele det løpende referatet - fortrinnsvis i Word. Sjefen har testet ut skrivinga mi live og synes det fungerer tilfredsstillende (men takk for tilbud om å teste!). Jeg har min fulle hyre med å få skrevet ned så mye som mulig, og orker ikke tanken på å skulle styre noe i det forhatte Teams ved siden av.

Gammel 06-02-25, 10:51   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Noen på jobben snakket akkurat om transkribering-funksjonen innebygd i Word og at den fungerer veldig bra. De hadde ikke testet på norsk da. Kanskje bare koble til en Jabra eller noe så den får med seg alt alle sier? Ligger på home taben hos meg under dictate.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.