|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Berlin, hva MÅ man gjøre?Jeg skal til Berlin i vinterferien med venninnen min, og vi skal være borte i fire netter. Er det noen som har tips til hva man bør gjøre. Noen ting utgår sikkert fordi det er i februar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Spise kaker på en fantastisk kafe - skal se om jeg finner navnet. Guidet tur om fluktforsøkene under muren. Se Gedächtniskirch. Stasimuseet med guiding. DDR-museet.
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Anbefaler Bernauer Straße (minnesmerke over muren). Vil man være skikkelig turist, er det fint å gå Unter den Linden mellom Brandenburger Tor og fjernsynstårnet ved Alexanderplatz; da får man sett og eventuelt besøkt mange av de typiske turistmålene som Berliner Dom, Humboldt Forum og H Universitet, Musrumsinsel osv. Holocaust-minnesmerket og riksdagsbygninga ligger like ved Brandenburger Tor.
2001 og 2001 Sist redigert av Stompa : 19-01-25 kl 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Det er fantastisk utsikt over byen fra kuppelen på riksdagsbygninga, men da må man booke inngang på forhånd, og huske å ha med pass eller ID-kort pga streng adgangskontroll.
![]() |
#5 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Bli med på guided sykkeltur og lunsje i Tiergarten.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?
Vi var også i kuppelen og fikk en gratis audiotur som lærte oss masse om Berlin.
![]() |
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Jeg er i Berlin nå. Jeg gjør ikke så mye av de tingene man MÅ få med seg, for jeg har vært her før. Men en ting å huske på, er at Berlin er en stor by som har "alt", så det går også an å tenke over hva man liker å gjøre, og så google hvilke tilbud for akkurat dette, som er å finne i Berlin. For eksempel skal jeg på konsert med Berliner Philharmoniker! Det er en severdighet på mange plan for min del. I går snublet jeg over Museum für Europeischer Kultur, og fikk med meg en tankevekkende og respektfull utstilling av samisk kunst/kunsthåndtverk. Viser seg at de har den største samlingen av samiske gjenstander utenfor Sapmi, plukket med hjem til Tyskland av kolonialistiske etnografer som ville "redde dem før de ble borte". Det er sånt man ikke så lett kan planlegge å få med seg. Berlin er fullt av slike oppdagelser.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Vi skal i Operaen og se Madam Butterfly, det er hovedgrunnen til at det ble Berlin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Jeg har aldri vært i Berlin, men mannen har. Av de mer odde tingene han har gjort der er blant annet å besøke David Hasselhoff-museet (bitte lite, men gratis inngang og gøy å kunne si man har vært der) og så spiste de Jahn Otto-tallerken (etter NRKs korrespondent Jahn Otto Johansen) på Schildkröte.
![]() |
#11 |
Sviiisj!!
|
Støtter dette på det varmeste.
![]() |
#12 |
Fola Blakken
|
Kan kafeen være Anna Blume i Prenzlauer Berg? https://cafe-anna-blume.de/en/
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Det jødiske museet er også en opplevelse. De har én del om jødenes historie i Europa, og en om holocaust. Jeg syns den historiske delen var veldig interessant. Holocaustdelen må man ta et aktivt valg om å gå inn i, hvertfall var det sånn før, og det er en tung opplevelse. Jeg valgte det bort første gangen jeg var der, og museet blir ikke mindre viktig eller fint av den grunn. Det var fint å kunne lære om jødisk historie uten at det reduseres til holocaust.
![]() |
#14 |
Sviiisj!!
|
Ja. Det var også det fine med besøke i Neue Synagoge. Holocaust var der egenglig bare som et bakteppe, eller som et "hull" i historien. Men jeg lærte om jødisk kultur i Berlin før og etter andre verdenskrig. Om den store jødiske befolkningen før andre verdenskrig, om hvor få som kom tilbake, og om den voksende befolkningen av jødiske immigranter fra de tidligere Sovjet-statene. Om den økende antisemittismen, som allerede var i full sving da synagogen ble reist på 1800-tallet.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Nå har vi også bestilt til Berlin i vinterferien. Vi er to voksne som skal reise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?Jeg har bodd på dette hotellet i Friedrichstrasse: https://www.melia.com/en/hotels/germ...E&gclsrc=aw.ds
![]() |
|
|