Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Berlin, hva MÅ man gjøre?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-25, 00:12   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Berlin, hva MÅ man gjøre?

Jeg skal til Berlin i vinterferien med venninnen min, og vi skal være borte i fire netter. Er det noen som har tips til hva man bør gjøre. Noen ting utgår sikkert fordi det er i februar.

Jeg har aldri vært der, og er klar for det meste.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 10:42   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Berlin, hva MÅ man gjøre?

Spise kaker på en fantastisk kafe - skal se om jeg finner navnet. Guidet tur om fluktforsøkene under muren. Se Gedächtniskirch. Stasimuseet med guiding. DDR-museet.

Gammel 19-01-25, 10:53   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Anbefaler Bernauer Straße (minnesmerke over muren). Vil man være skikkelig turist, er det fint å gå Unter den Linden mellom Brandenburger Tor og fjernsynstårnet ved Alexanderplatz; da får man sett og eventuelt besøkt mange av de typiske turistmålene som Berliner Dom, Humboldt Forum og H Universitet, Musrumsinsel osv. Holocaust-minnesmerket og riksdagsbygninga ligger like ved Brandenburger Tor.

AVbefaler på det STERKESTE Checkpoint Charlie. Ikke noe autentisk der, rein turistfelle.

Sist redigert av Stompa : 19-01-25 kl 15:14.
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 10:55   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er fantastisk utsikt over byen fra kuppelen på riksdagsbygninga, men da må man booke inngang på forhånd, og huske å ha med pass eller ID-kort pga streng adgangskontroll.

Gammel 19-01-25, 14:55   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Bli med på guided sykkeltur og lunsje i Tiergarten.

Gammel 21-01-25, 11:06   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er fantastisk utsikt over byen fra kuppelen på riksdagsbygninga, men da må man booke inngang på forhånd, og huske å ha med pass eller ID-kort pga streng adgangskontroll.

Vi var også i kuppelen og fikk en gratis audiotur som lærte oss masse om Berlin.

Og så innså vi at Knerten, som den gang var 8 år, faktisk kunne engelsk, for hele resten av oppholdet i Berlin doserte han omkring temaer han hadde blitt informert om i denne audioguiden. 8-åringer er virkelig svamper når det kommer til å ta til seg informasjon.

Gammel 23-01-25, 13:44   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er i Berlin nå. Jeg gjør ikke så mye av de tingene man MÅ få med seg, for jeg har vært her før. Men en ting å huske på, er at Berlin er en stor by som har "alt", så det går også an å tenke over hva man liker å gjøre, og så google hvilke tilbud for akkurat dette, som er å finne i Berlin. For eksempel skal jeg på konsert med Berliner Philharmoniker! Det er en severdighet på mange plan for min del. I går snublet jeg over Museum für Europeischer Kultur, og fikk med meg en tankevekkende og respektfull utstilling av samisk kunst/kunsthåndtverk. Viser seg at de har den største samlingen av samiske gjenstander utenfor Sapmi, plukket med hjem til Tyskland av kolonialistiske etnografer som ville "redde dem før de ble borte". Det er sånt man ikke så lett kan planlegge å få med seg. Berlin er fullt av slike oppdagelser.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 17:31   #8
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal i Operaen og se Madam Butterfly, det er hovedgrunnen til at det ble Berlin.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 18:24   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Åh, herlig!!

Gammel 25-01-25, 01:06   #10
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri vært i Berlin, men mannen har. Av de mer odde tingene han har gjort der er blant annet å besøke David Hasselhoff-museet (bitte lite, men gratis inngang og gøy å kunne si man har vært der) og så spiste de Jahn Otto-tallerken (etter NRKs korrespondent Jahn Otto Johansen) på Schildkröte.

Gammel 28-01-25, 10:14   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Anbefaler Bernauer Straße (minnesmerke over muren). Vil man være skikkelig turist, er det fint å gå Unter den Linden mellom Brandenburger Tor og fjernsynstårnet ved Alexanderplatz; da får man sett og eventuelt besøkt mange av de typiske turistmålene som Berliner Dom, Humboldt Forum og H Universitet, Musrumsinsel osv. Holocaust-minnesmerket og riksdagsbygninga ligger like ved Brandenburger Tor.

AVbefaler på det STERKESTE Checkpoint Charlie. Ikke noe autentisk der, rein turistfelle.

Støtter dette på det varmeste.

Hvis man ikke vil gå hele løypa, er buss nr M100 et godt alternativ. Den sveiper innom Riksdagen, Brandenburdger Tor, og følger Unter den Linden til Alexander Platz.

Det er ett museum på Museum Insel jeg gjerne skulle fått med meg, men som ikke ble noe av denne gangen heller, og det er Neues Museum, med blant annet Nefertiti-bysten.

Pergamon-museet er for tiden stengt, ellers er også det et "must" (der har jeg faktisk vært, den gang det var åpent mens Neues var stengt..).

Käthe Kollwitz-museet: intimt lite museum som nettopp pga formatet bringer kunsten og følelsene veldig nært på. Anbefales varmt!

Neue Synagoge: Berlins vakre smykke av en kuppel, som kan sees fra flere steder, blant annet når man kjører S-Bahn. Ble bygget på midten av 1800-tallet, og skapte både furore og begeistring for sitt "eksotiske" uttrykk. Så ble den selvfølgelig stengt under 2. verdenskrig, og hovedsalen ble truffet av allierte bomber. Kommunistregimet sanerte ruinen av hovedsalen i 1958. Ruinen av resten av bygget er gjenoppbygget med synlige arr, og er nå et museum. Anbefales!

Humboldt Forum: den gjenreiste fasaden av Berliner Schloss. For et sted! Jeg synes videopresentasjonen av stedets historie var veldig nyttig og dessuten fint laget. Gratis inngang fra en av borggårdene. Det er også en flott utstilling (ikke gratis) om Republikkpalasset, det andre bygget som sto på dette stedet fra 70-tallet til utpå 90-tallet. I utstillingen får du se gjenstander fra "Palasset", plantegninger, modeller, og intervjuer med folk som jobbet der, og hva de tenker om murens fall og det nye forente Tyskland, blant annet.

Naturkundemuseum - hvis man er interessert i dinosaurer... Flott sted!

Shoppingtips: Dussmann - da Kulturkaufhaus i Friedrichstrasse. Bokhandel i 5 etasjer, med egen engelskspråklig avdeling over 2 etasjer. Noteavdeling i underetasjen.
Hackeschen Höfe (S-bahn til Hackescher Markt): smug med kafeer og butikker som selger alt fra kvalitets-souvenirer, til hatter og julekuler. Jeg holdt på å bli en hattebruker etter å ha vært der, angrer litt på at jeg ikke kjøpte den!

Gammel 28-01-25, 10:29   #12
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Spise kaker på en fantastisk kafe - skal se om jeg finner navnet. Guidet tur om fluktforsøkene under muren. Se Gedächtniskirch. Stasimuseet med guiding. DDR-museet.

Kan kafeen være Anna Blume i Prenzlauer Berg? https://cafe-anna-blume.de/en/

Gammel 28-01-25, 10:36   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jødiske museet er også en opplevelse. De har én del om jødenes historie i Europa, og en om holocaust. Jeg syns den historiske delen var veldig interessant. Holocaustdelen må man ta et aktivt valg om å gå inn i, hvertfall var det sånn før, og det er en tung opplevelse. Jeg valgte det bort første gangen jeg var der, og museet blir ikke mindre viktig eller fint av den grunn. Det var fint å kunne lære om jødisk historie uten at det reduseres til holocaust.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-25, 10:52   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det jødiske museet er også en opplevelse. De har én del om jødenes historie i Europa, og en om holocaust. Jeg syns den historiske delen var veldig interessant. Holocaustdelen må man ta et aktivt valg om å gå inn i, hvertfall var det sånn før, og det er en tung opplevelse. Jeg valgte det bort første gangen jeg var der, og museet blir ikke mindre viktig eller fint av den grunn. Det var fint å kunne lære om jødisk historie uten at det reduseres til holocaust.

Ja. Det var også det fine med besøke i Neue Synagoge. Holocaust var der egenglig bare som et bakteppe, eller som et "hull" i historien. Men jeg lærte om jødisk kultur i Berlin før og etter andre verdenskrig. Om den store jødiske befolkningen før andre verdenskrig, om hvor få som kom tilbake, og om den voksende befolkningen av jødiske immigranter fra de tidligere Sovjet-statene. Om den økende antisemittismen, som allerede var i full sving da synagogen ble reist på 1800-tallet.

Gammel 28-01-25, 13:42   #15
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Nå har vi også bestilt til Berlin i vinterferien. Vi er to voksne som skal reise.
Hvor er det greit å bo? Tar gjerne imot hotell anbefalinger.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-25, 13:51   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg har bodd på dette hotellet i Friedrichstrasse: https://www.melia.com/en/hotels/germ...E&gclsrc=aw.ds

Det er i alle fall supersentralt, særlig hvis man skal kveldsshoppe på Dussmann (som har åpent til midnatt). Gangavstand til Unter den Linden, kort vei til S-bahn og trikk. To stopp med S-bahn til Alexander Platz.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.