|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
~~~~~~~
|
![]() [SpinOff] Retro-matEtter å ha lest om kabaret og ser mange har minner/traumer? om dette fra barndommen lurer jeg på hvilke andre matretter man tenker kommer fra barndommen og som nå nærmest dør ut. Kanskje jeg får noen ideer om å vekke de til live igjen.
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matSpekesild (med melkesuppe til), blodpølse med sukker og smeltet smør, torskerogn og hvalbiff er noe jeg husker vi hadde av og til da jeg var barn, og som jeg ikke har spist siden. Av dette er det vel bare spekesild jeg kunne funnet på å spise nå. Med hardkokt egg, rødbeter, rå løk, smør og kokt potet.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-12-24 kl 06:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matMat som ble servert da jeg var barn som jeg aldri lager: From the top of my head.
![]() |
#4 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matPale har jeg aldri hørt om men huttetu.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matOvnsstekt høne (i keramikkform med lokk), karrisaus og ris. Det var noe av det beste jeg fikk som barn, men har aldri laget det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matSibiff (var vel den eneste fiskeretten jeg ikke syntes var helt forferdelig) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fortynnet
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJa, det er nok en god del retter fra 70- og 80-tallet som jeg ikke lager selv. Kabaret var ikke så vanlig i barndomshjemmet, men det hendte. Jeg spiste det ikke og har aldri laget det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matTing jeg ikke lager selv, men som var vanlig i min barndom var; seibiff med løk, torskerogn fra boks stekt i skiver i panna, hvalbiff, lever i fløtesaus, lungemos.
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-mat
Haha, den der er en av mine "traumer" - Lapskaus har jeg aldri maktet - ikke nå og ikke som barn.
![]() |
#10 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg sliter med pasta i alle former. En lang stund klarte jeg fint å få ned Heltens lasagne. Så begynte han å teste ut hvor mange lag med lasagneplater han klarte å få til i en form og da ble det stopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ute på tur
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matVi lager noen ganger terteskjell og ulike typer smørbrødkaker/retter. Både varme og kald. Jeg husker godt favoritten min fra bursdager i barndommen, før pizza
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matDisse rettene fra barndommen har jeg ikke tatt med meg videre:
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg husker skuffelsen og det milde sjokket første gang jeg spiste kabaret.
![]() |
#14 |
geskjeftig
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg har ganske ung mor som selv hadde utviklet kraftig aversjon mot en del retroretter, som sild og lever.
![]() |
#15 |
geskjeftig
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matTerteskjell husker jeg som noe mamma og pappa lagde for å kose seg etter at vi hadde lagt oss, så det har fortsatt et litt romantisk skjær.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matDet er veldig mange ting jeg fikk servert som barn, som mine barn aldri har fått. Jeg vokste jo delvis opp hos bestemoren min, så jeg fikk servert mat fra generasjonen som "hadde opplevd krigen".
![]() |
![]() |
#17 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matMin mor lager av og til kabaret (som jeg kaller det), men da alltid som en del av et utvidet lunsjbord slik at det er mulig å velge noe annet. Jeg spiser det ikke og lager det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matÅ ... ja ... nå kom jeg på noe annet som jeg likte godt og som jeg aldri lager lenger. Fiskeretten "røkt kolje".
![]() |
![]() |
#19 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matOBS selger røkt kolje og røkt torsk. Både frossen og i ferskdisk dersom du har en stor en med ferskdisk. Røkt fisk er kjempegodt, og veldig velegnet til de som ikke i utgangspunktet er så begeistret for fisk. Jeg servererer det med poteter og spinat (vanligvis frossen spinat som kokes lett med hvitløk og fløte, som en slags saus). |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matTerteskjell husker jeg at mamma skulle lage en gang, fordi det var noe "alle" hadde som kosemat. Så likte hun det ikke selv, og hele greia gikk i søpla.
![]() |
|
|