|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Nye kostholdsrådEr det en tråd om det allerede kan denne slettes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye kostholdsrådNei, jeg spiser nok ikke nok grønnsaker. langt derifra
![]() |
#3 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Nye kostholdsrådFor min del spiser jeg for lite frukt og grønnsaker. Jeg jobber med saken. For egen del tror jeg at hvis jeg spiser mer frukt og grønnt vil det naturlig bli mindre av noe annet. Det er begrenset hvor mye jeg klarer sette til livs. Da vil det bli minder av både rødt kjøtt og andre usunnheter, som for min del er sukker. Jeg spiser for lite fisk også.
![]() |
#4 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Nye kostholdsrådDet blir nok for mye kjøtt her også, selv om jeg begynner å bli flinkere til å velge vegetaralternativet i kantina. Jeg tror ikke jeg er så langt unna anbefalingen for frukt og grønt, men det hadde jo vært interessant å sjekke hva jeg faktisk får i meg - kanskje det er mindre enn jeg tror?
![]() |
#5 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Nye kostholdsrådNei, det er jeg dårlig på. Lager en stor porsjon salat av og til som jeg setter i kjøleskapet og forsyner meg av til lunsj og middag. Men har også dager der jeg knapt får i meg frukt og grønt. Jeg blir så fort matlei, og gidder ikke alltid å lage skikkelig mat.
![]() |
#6 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg har aldri veid frukt og grønnsaker vi spiser, men jeg tror at vi ligger omkring det som anbefales. Jeg spiser tre typer frukt pluss firkorn, nøtter og naturell yoghurt til frokost. En diger skål hvor mesteparten er frukten. Middag er ofte vegetar eller nesten vegetar (altså bare litt kjøtt) og en god del fisk. Måtte jeg leve lenge og være sunn og frisk! (men liker bedre lyst brød og drikker vin og bobler og er glad i både smør og annet fett, så vi får se ;-) ). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Nye kostholdsrådAlt for lite frukt og grønt. Jeg spiser ikke frukt pga blodsukker og allergi og er for lite flink til å kjøpe inn til de andre. Kokte grønnsaker er kjedelig, men vi har det til middag. Om vi ikke har grønnsaker, kutter jeg opp paprika, agurk og har cherrytomater. Jeg er allergisk mot masse rå grønnsaker.
![]() |
#8 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Nye kostholdsrådSpiser for mye rødt kjøtt, men velger stort sett magre kjøttvarianter (karbonadedeig, kyllingfilet, renskåret skinke). Spiser ikke nok fisk, typisk et fiskemåltid i uken. Spiser nok heller ikke nok frukt/grønt...Og sikkert for mye alkohol og godteri. Ganske god på meieriprodukter. Eneste jeg har planer om å endre er å spise mer frukt/grønt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg klarer det uten problemer fordi kostholdsrådene sammenfaller med preferansene mine. Rødt kjøtt spiser jeg nesten aldri, delvis fordi prisen er for høy i forhold til smaken og delvis fordi jeg i mindre grad vet hvordan dyra har hatt det. Liker biff, men har ikke kjøpt det på mange år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg har gjort noen grep etter ferien, og tror ikke det er helt off nå. Jeg har kuttet kraftig ned på sukker, alkohol og fett, og økt mengden grønnsaker og fullkorn.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg mener selv at en stor andel av maten jeg spiser er grønnsaker (ikke så god på frukt), men jeg er nok et godt stykke unna 500 gram om dagen. Tror jeg, selv om jeg spiser grønnsaker til alle måltider. De agurkskivene jeg putter på brødskiva mi veier ikke all verden.
![]() |
![]() |
#12 |
can-jur
|
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg stusser mest over at rødt kjøtt har en maks mengde mens alkohol og sukker ikke har det. God dag mann økseskaft liksom.
![]() |
![]() |
#13 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg følger de sånn noenlunde allerede. Spiser mye grønnsaker, frukt, fullkorn og meieriprodukter og lite rødt kjøtt. Burde nok byttet ut noe av kyllingen med fisk, men det er jo blitt så dyrt.
![]() |
#14 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg blir stadig flinkere til å begrense inntaket av rødt kjøtt og forsøker å få inn flest mulig kjøttfrie middager.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg veide agurkskivene og paprikaskivene mine i går og det utgjorde svært lite, la til en stor gulrot og da ble det 109 gram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye kostholdsrådTror jeg klarer å få i ungene godt med frukt og grønt, men jeg selv har nok litt å gå på, syns ikke jeg rekker annet enn å handle frukt, så derfor dropper jeg nok litt ubevisst å forsyne meg fra fruktskåla selv. Hagen bugner av epler nå, så skal bruke det til å snu trenden litt, og heller knaske epler enn å snoke i skuffene etter godis/snacks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Nye kostholdsrådDe fleste dager spiser mellom 500-800 g frukt og grønt. Jeg spiser nesten ikke rødt kjøtt. Kylling (fra 100g til en filet), laks (80-100g), torsk (200g), makrell i tomat. Grove knekkebrød, havregrøt, grovt brød stort sett daglig. Og for tiden nesten ikke sukker.
![]() |
#19 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Nye kostholdsrådJeg er nok langt unna på det meste. Alt for mye sukker, fett, alkohol, ultraprossesert mat, rødt kjøtt. Alt for lite grønnsaker og fisk. Så å si ingenting frukt, fullkorn eller meieriprodukter.
![]() |
#20 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Nye kostholdsrådEneste rådet jeg er innafor er når det gjelder vann. Jeg drikker to-tre liter vann hver dag. Med kullsyre, riktignok.
![]() |
|
|