Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nye kostholdsråd

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-24, 10:58   #1
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Nye kostholdsråd

Er det en tråd om det allerede kan denne slettes.

Vi har fått nye kostholdsråd.

https://www.helsedirektoratet.no/nyh...sedirektoratet

Jeg synes de er mer forståelig, men vi har virkelig en jobb å gjøre med å spise mer grønnsaker/frukt og mindre rødt kjøtt.

Hvordan ligger dere an? Klarer dere 500-800 gram grønnsaker/frukt om dagen?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 11:05   #2
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye kostholdsråd

Nei, jeg spiser nok ikke nok grønnsaker. langt derifra
Og for mye svinekjøtt også. Lite storfe, men svin e jo også rødt og det spiser vi mer av enn disse anbefalingene.

Gammel 20-08-24, 11:16   #3
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

For min del spiser jeg for lite frukt og grønnsaker. Jeg jobber med saken. For egen del tror jeg at hvis jeg spiser mer frukt og grønnt vil det naturlig bli mindre av noe annet. Det er begrenset hvor mye jeg klarer sette til livs. Da vil det bli minder av både rødt kjøtt og andre usunnheter, som for min del er sukker. Jeg spiser for lite fisk også.

Jeg synes rådene er fornuftige og forståelige. Jeg har ikke satt meg veldig inn i dette og velger å stole på kompetansen bak.

Gammel 20-08-24, 11:16   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det blir nok for mye kjøtt her også, selv om jeg begynner å bli flinkere til å velge vegetaralternativet i kantina. Jeg tror ikke jeg er så langt unna anbefalingen for frukt og grønt, men det hadde jo vært interessant å sjekke hva jeg faktisk får i meg - kanskje det er mindre enn jeg tror?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 11:18   #5
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Nei, det er jeg dårlig på. Lager en stor porsjon salat av og til som jeg setter i kjøleskapet og forsyner meg av til lunsj og middag. Men har også dager der jeg knapt får i meg frukt og grønt. Jeg blir så fort matlei, og gidder ikke alltid å lage skikkelig mat.
Grovt brød og fullkornsprodukter spiser jeg omtrent ikke. Magen liker det ikke.
Rødt kjøtt spiser jeg nok for mye av, og jeg spiser lite fisk og sjømat. Men jeg er mer opptatt av å faktisk få i meg nok mat enn å følge kostholdsråd.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 11:37   #6
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri veid frukt og grønnsaker vi spiser, men jeg tror at vi ligger omkring det som anbefales. Jeg spiser tre typer frukt pluss firkorn, nøtter og naturell yoghurt til frokost. En diger skål hvor mesteparten er frukten. Middag er ofte vegetar eller nesten vegetar (altså bare litt kjøtt) og en god del fisk. Måtte jeg leve lenge og være sunn og frisk! (men liker bedre lyst brød og drikker vin og bobler og er glad i både smør og annet fett, så vi får se ;-) ).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 11:37   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt for lite frukt og grønt. Jeg spiser ikke frukt pga blodsukker og allergi og er for lite flink til å kjøpe inn til de andre. Kokte grønnsaker er kjedelig, men vi har det til middag. Om vi ikke har grønnsaker, kutter jeg opp paprika, agurk og har cherrytomater. Jeg er allergisk mot masse rå grønnsaker.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 11:46   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Spiser for mye rødt kjøtt, men velger stort sett magre kjøttvarianter (karbonadedeig, kyllingfilet, renskåret skinke). Spiser ikke nok fisk, typisk et fiskemåltid i uken. Spiser nok heller ikke nok frukt/grønt...Og sikkert for mye alkohol og godteri. Ganske god på meieriprodukter. Eneste jeg har planer om å endre er å spise mer frukt/grønt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 12:07   #9
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg klarer det uten problemer fordi kostholdsrådene sammenfaller med preferansene mine. Rødt kjøtt spiser jeg nesten aldri, delvis fordi prisen er for høy i forhold til smaken og delvis fordi jeg i mindre grad vet hvordan dyra har hatt det. Liker biff, men har ikke kjøpt det på mange år.

Frukt og grønnsaker spiser jeg mye av, men også her spiller pris, bærekraft, etikk etc. inn. Liker heldigvis alle former for kål veldig godt, og spiser mye av det. Dessverre ikke så veldig glad i epler, synd fordi de er billige. Pærer, appelsiner, klementiner, bananer og nektariner går det en del av.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 12:08   #10
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har gjort noen grep etter ferien, og tror ikke det er helt off nå. Jeg har kuttet kraftig ned på sukker, alkohol og fett, og økt mengden grønnsaker og fullkorn.
Jeg spiser fremdeles for lite fet fisk, frukt og bær, melk/meieriprodukter og nøtter. Jeg spiser mye grønnsaker, så jeg tror jeg får i meg ca anbefalt mengde av det.

Gammel 20-08-24, 12:11   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener selv at en stor andel av maten jeg spiser er grønnsaker (ikke så god på frukt), men jeg er nok et godt stykke unna 500 gram om dagen. Tror jeg, selv om jeg spiser grønnsaker til alle måltider. De agurkskivene jeg putter på brødskiva mi veier ikke all verden.

Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å komme mye nærmere kostholdsrådene når ungene flytter hjemmefra. Da kommer vi til å spise mer vegetarmat enn vi gjør i dag. Mine unger er nemlig komplementære spisere; særlig når det kommer til grønnsaker og erter/linser/belgfrukt (det den ene spiser takler ikke den andre).

Men konklusjon pr i dag:
- altfor mye kjøtt
- for lite fisk
- ikke nok frukt/grønt - dette kan jeg jobbe mer med

Gammel 20-08-24, 12:23   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stusser mest over at rødt kjøtt har en maks mengde mens alkohol og sukker ikke har det. God dag mann økseskaft liksom.
Vi spiser mye frukt og grønt allerede. Men har rødt kjøtt som hovedproteinkilde og kommer til å fortsette med det.
Jeg synes rådene er relativt stappteite, men de følges i liten grad uansett.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 12:50   #13
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg følger de sånn noenlunde allerede. Spiser mye grønnsaker, frukt, fullkorn og meieriprodukter og lite rødt kjøtt. Burde nok byttet ut noe av kyllingen med fisk, men det er jo blitt så dyrt.

Gammel 20-08-24, 12:55   #14
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir stadig flinkere til å begrense inntaket av rødt kjøtt og forsøker å få inn flest mulig kjøttfrie middager.

Gammel 20-08-24, 13:04   #15
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Jeg veide agurkskivene og paprikaskivene mine i går og det utgjorde svært lite, la til en stor gulrot og da ble det 109 gram.
Veide grønnsakene vi hadde til middag i går 3 gulrøtter, paprika, halv blomkål og halv brokkoli var ca 600 gram. Da hadde jeg tatt i ekstra siden jeg var litt bevist i det. Og var mye mye mer enn vi bruker å ha men alikavel alt for lite til 3-4 stykker.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 13:18   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

For min del har lunchen mye å si. Lager jeg salat eller suppe og tar med på jobb utgjør det fort mye mer enn tilbehøret til middagen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 13:30   #17
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror jeg klarer å få i ungene godt med frukt og grønt, men jeg selv har nok litt å gå på, syns ikke jeg rekker annet enn å handle frukt, så derfor dropper jeg nok litt ubevisst å forsyne meg fra fruktskåla selv. Hagen bugner av epler nå, så skal bruke det til å snu trenden litt, og heller knaske epler enn å snoke i skuffene etter godis/snacks.

Salatbaren på jobb har blitt veldig bra, så her kan jeg nok få spist noen gram grønnsaker.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 13:35   #18
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

De fleste dager spiser mellom 500-800 g frukt og grønt. Jeg spiser nesten ikke rødt kjøtt. Kylling (fra 100g til en filet), laks (80-100g), torsk (200g), makrell i tomat. Grove knekkebrød, havregrøt, grovt brød stort sett daglig. Og for tiden nesten ikke sukker.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 16:14   #19
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er nok langt unna på det meste. Alt for mye sukker, fett, alkohol, ultraprossesert mat, rødt kjøtt. Alt for lite grønnsaker og fisk. Så å si ingenting frukt, fullkorn eller meieriprodukter.

Mye å ta tak i, egentlig. Kan vel først og fremst begynne med å spise mer grønnsaker, det er jo godt, i det minste. Frukt har jeg aldri vært noe særlig glad i. Tror jeg har spist tre druer de siste to mnd, bare fordi det stod en skål på bordet på jobb.

Gammel 20-08-24, 16:16   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Eneste rådet jeg er innafor er når det gjelder vann. Jeg drikker to-tre liter vann hver dag. Med kullsyre, riktignok.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.