Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-25, 17:26   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?

Han er vel ikke av de største for alderen men han er lenger enn meg. Litt.

Han er på telttur med rover-gjengen fra speideren denne helga. Så han bærer med seg telt og sovepose. Smart ingen her ikke avtalt å dele telt med noen heller, introvert som han er, så han har sånnsett sikkert det 3 manns teltet for seg selv, større enn han kunne trenge. I alle fall bærer ham der med seg.

Det gikk i den 60 liter sekken med liggeunderlag og ved på utsiden, men hovedsakelig fordi det bare er en natt, så så han har et skift i ullundertøy og det skal han sove i og ta på seg ellers de samme klærene utenpå som han hadde dagen før til de skal gå ned igjen. Så det er ikke mye baggasje, en varm ulljakke til kvelden og litt mat (mesteparten av maten er felles så mulig han måtte gjøre plass til å bære noe av det også.

Denne 60 liter sekken kjøpte vi til ham som speider og den kan reguleres i rygghøyden så den er passelig til ham. Men den er litt knapp i størrelse av hva den rommer

Gammel 31-05-25, 17:36   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?

Mange kilo, stor sekk. De gutta er sterkere enn man skulle tro, også de som ikke er mest fysisk utvikla - det er i alle fall min erfaring som mor til en lav og sped 16-årig gutt. Litt usikker på hva du egentlig mener - han er på tur allerede? 18-åringen her (jente på 1,66) jogger rundt med en 85 liters sekk, riktignok «bare» med 22 kilos vekt.

Gammel 31-05-25, 17:37   #3
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste gutter på 17 har vel voksen kropp, mer eller mindre, og kan bære like mye eller like lite som en voksen mann? Størrelsen på sekken er jo mye mindre relevant enn tyngden, og en 60 L-sekk har ulik rygglengde. Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Er du bekymret for om han har for tung sekk?

14-åringen min bærer 20-30 kg. på tur. Han har definitivt en voksen opp, rundt 185 cm.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-25, 17:41   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Fordelen med lite volum på sekk er at du må tenke når du pakker, ulempen er at mye kan bli hengende på utsiden. Har du stor sekk kan du "risikere" å måtte bære mye fellesutstyr.
Hva synes han selv?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-25, 17:48   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også usikker på hva du lurer på, men storebror hadde Friluftsliv i fjor. Dog var han da noe eldre enn 16-17, men jeg tror sekken hans er 90 liter eller noe og han bar MYE. Til sammenligning har lillesøster nettopp vært på tur med sitt Friluftsliv valgfag og hun hadde sekk på 55 liter stappfull. De gikk rundt 2 mil den første dagen, og hun endte også med å bære en del bagasje for noen andre deler av veien. Så jeg tror det er god margin hos deg altså.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-25, 17:57   #6
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Han er på tur nå i helgen med en 60 liter sekk med justerbar rygg. Den passer ham helt fint, men han skulle av og til hatt en som rommer mer. Det blir litt fullt.

Jeg er ikke bekymret for om den er for tung, jeg lurer på om jeg kan kjøpe en større, altså som rommer mer innhold, uten at den blir for fysisk stor for ham.

For det er ganske vanlig på disse speiderturene at han egentlig trenger å ha med litt mer enn han har plass til.

Gammel 31-05-25, 17:59   #7
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at siden han er aktiv speider og stadig skal på tur, er det en god tanke å kjøpe en større sekk til ham. Han er helt sikkert istand til å bære noe større.

Gammel 31-05-25, 18:00   #8
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Fordelen med lite volum på sekk er at du må tenke når du pakker, ulempen er at mye kan bli hengende på utsiden. Har du stor sekk kan du "risikere" å måtte bære mye fellesutstyr.
Hva synes han selv?

Han mener det går greit, men at vi kanskje burde se etter en større, dersom dette med å gå på telttur blir en vane. Og muligens egentlig uansett til leiren i sommer men da skal han ikke gå et par timer i fjellet, så da kan ha ha med en bag i tillegg, siden han må ha mer klesskift for en hel uke, men til gjengjeld skal han heller ikke ha med eget telt dit da, der har speidern med telt.
Leirbålskappa som sikkert hadde vært god i kveld glemte vi av, men der var ikke plass uansett. Han fikk med den jakka da, som er ei Devold termo kjøpt via speidern med logo på, så han holder seg sikkert varm, men på leir skal selvsagt leirbålskappa med

Gammel 31-05-25, 18:04   #9
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tenker at siden han er aktiv speider og stadig skal på tur, er det en god tanke å kjøpe en større sekk til ham. Han er helt sikkert istand til å bære noe større.

Ja, kan har blitt mer aktiv speider etter at han ble rover. Ikke at de har en rovergeuppe men han er med i roveromvudet på Sunnmøre og derved ble det en del mer aktivitet og han trives bedre der enn i den lokale gruppen hvor han altså er eneste i vgs alder som er aktiv.

Han begynte på vgs i høst og kom seg ut 14 års mobbe-liv egentlig og har blomstret på mange vis. Speider aktiviteter utenfor egen gruppe har han vært med på litt i ungdomsskolen også og jeg så at han likte det og nå blomstrer han og koser seg.

Så om dere sier at en større sekk kan fungere så tror jeg vi skal se etter en større sekk. Gjerne fortsatt regulerbar rygg siden han nok ikke er utvokst i lengden enda, men med plass til litt mer. Tyngden på sekken gikk fint. Men det er på turer med mye regn greit om man har mest mulig av baggasjen oppi sekken, for det er grenser for hva regntrekket når rundt.

Gammel 31-05-25, 18:12   #10
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er ikke bekymret for om den er for tung, jeg lurer på om jeg kan kjøpe en større, altså som rommer mer innhold, uten at den blir for fysisk stor for ham.

Jeg er under 160 cm. og bærer sekk med 110 L kapasitet, så det kan du selvfølgelig. Om han er litt "liten og sped", kan det være verdt å sjekke ut damemodeller, som er laget for smalere rygger og skuldre.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-25, 18:13   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Man kan jo fint ha 2 sekker og bruke den som er passe til formålet. Om dere kjøper en stor sekk nå, er det noe han har glede av til han blir voksen. Og særlig når dette er noe han trives med etter at ikke alt har vært så lett før, ville jeg absolutt kjøpt en større sekk om det virker nyttig for ham så ting blir lettere når han skal pakke.

Gammel 31-05-25, 18:16   #12
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg var på interrail med 85 liters stappfull sekk når jeg var 18 og jeg er 167 cm høy, no problemo det.

Gammel 31-05-25, 18:18   #13
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, selvsagt kvitter vi oss ikke med den andre. Faren har en STOR sekk som rommer masse, men den er av den gamle typen med meis og veier jo mye i seg selv og er stor og bred og passer ikke gutten godt.

Så ja, en større modell som han kan bruke når det trengs, også kan han bruke denne når det passer, er jo slett ikke dumt det. Han har hatt den noen år og den har vokst med ham, der er vel ikke så mye mer å gå på i rygglengde på den, men den passer. Den bare rommer litt lite av og til, nå som han tidvis må dra med seg en del mer.

Gammel 31-05-25, 18:24   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er 178cm og str medium, jeg har en 90l sekk jeg bærer rund på ganske mye (bruker den som koffert). Den veier ofte 25-30kg. Det går velt fint. En god sekk varer jo evig og kan selges om interessen skulle dale. Det er deilig å ha stor sekk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-25, 18:44   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Han er nok mer rundt 170 pr i dag, men vokser fortsatt, så en større sekk setter jeg i lle fall på handlelista da, gjerne regulerbar rygg siden han fortsatt vokser og 70-90 liter et sted. Da får han jo mye bedre plass

Gammel 31-05-25, 20:15   #16
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lillebror gikk fra Isfjorden til Røros med en kompis i fjor sommer , da var de 17 år. Lillebror brukte forsvarets storsekk, den er vel på 110 liter, tror jeg.

Gammel 31-05-25, 22:08   #17
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Mine gutter hadde full 60-liters sekk på leirskole i 6.-7.klasse, det gikk helt fint, og den gang var de små for alderen. Spørsmålet er vel hvor langt han skal gå da? Og hvor tung er sekken?

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-25, 12:24   #18
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min eldste hadde friluftsliv som programfag på vg3. Lånte sekk på ca 90 liter på Bua. Sekken så helt ny ut, Osprey tror jeg det var.

Gammel 01-06-25, 12:42   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke kjøpt noe mindre enn 90l, når han har 60l fra før. De gode sekkene kan tilpasses ganske bra i forhold til kroppsstørrelsen. Ta han med i butikken og prøv, og spør de som jobber der.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.