|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Han er vel ikke av de største for alderen men han er lenger enn meg. Litt.
![]() |
#2 |
intro
|
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Mange kilo, stor sekk. De gutta er sterkere enn man skulle tro, også de som ikke er mest fysisk utvikla - det er i alle fall min erfaring som mor til en lav og sped 16-årig gutt. Litt usikker på hva du egentlig mener - han er på tur allerede? 18-åringen her (jente på 1,66) jogger rundt med en 85 liters sekk, riktignok «bare» med 22 kilos vekt.
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?De fleste gutter på 17 har vel voksen kropp, mer eller mindre, og kan bære like mye eller like lite som en voksen mann? Størrelsen på sekken er jo mye mindre relevant enn tyngden, og en 60 L-sekk har ulik rygglengde. Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Er du bekymret for om han har for tung sekk?
![]() |
![]() |
#4 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Fordelen med lite volum på sekk er at du må tenke når du pakker, ulempen er at mye kan bli hengende på utsiden. Har du stor sekk kan du "risikere" å måtte bære mye fellesutstyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
I mål
|
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Jeg er også usikker på hva du lurer på, men storebror hadde Friluftsliv i fjor. Dog var han da noe eldre enn 16-17, men jeg tror sekken hans er 90 liter eller noe og han bar MYE. Til sammenligning har lillesøster nettopp vært på tur med sitt Friluftsliv valgfag og hun hadde sekk på 55 liter stappfull. De gikk rundt 2 mil den første dagen, og hun endte også med å bære en del bagasje for noen andre deler av veien. Så jeg tror det er god margin hos deg altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Han er på tur nå i helgen med en 60 liter sekk med justerbar rygg. Den passer ham helt fint, men han skulle av og til hatt en som rommer mer. Det blir litt fullt.
![]() |
#7 |
I mål
|
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Jeg tenker at siden han er aktiv speider og stadig skal på tur, er det en god tanke å kjøpe en større sekk til ham. Han er helt sikkert istand til å bære noe større. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?
Han mener det går greit, men at vi kanskje burde se etter en større, dersom dette med å gå på telttur blir en vane. Og muligens egentlig uansett til leiren i sommer men da skal han ikke gå et par timer i fjellet, så da kan ha ha med en bag i tillegg, siden han må ha mer klesskift for en hel uke, men til gjengjeld skal han heller ikke ha med eget telt dit da, der har speidern med telt.
![]() |
#9 |
Ja, kan har blitt mer aktiv speider etter at han ble rover. Ikke at de har en rovergeuppe men han er med i roveromvudet på Sunnmøre og derved ble det en del mer aktivitet og han trives bedre der enn i den lokale gruppen hvor han altså er eneste i vgs alder som er aktiv.
![]() |
#10 |
|
Jeg er under 160 cm. og bærer sekk med 110 L kapasitet, så det kan du selvfølgelig. Om han er litt "liten og sped", kan det være verdt å sjekke ut damemodeller, som er laget for smalere rygger og skuldre.
![]() |
![]() |
#11 |
I mål
|
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Man kan jo fint ha 2 sekker og bruke den som er passe til formålet. Om dere kjøper en stor sekk nå, er det noe han har glede av til han blir voksen. Og særlig når dette er noe han trives med etter at ikke alt har vært så lett før, ville jeg absolutt kjøpt en større sekk om det virker nyttig for ham så ting blir lettere når han skal pakke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Jeg var på interrail med 85 liters stappfull sekk når jeg var 18 og jeg er 167 cm høy, no problemo det.
![]() |
#13 |
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Ja, selvsagt kvitter vi oss ikke med den andre. Faren har en STOR sekk som rommer masse, men den er av den gamle typen med meis og veier jo mye i seg selv og er stor og bred og passer ikke gutten godt.
![]() |
#14 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Jeg er 178cm og str medium, jeg har en 90l sekk jeg bærer rund på ganske mye (bruker den som koffert). Den veier ofte 25-30kg. Det går velt fint. En god sekk varer jo evig og kan selges om interessen skulle dale. Det er deilig å ha stor sekk.
![]() |
![]() |
#15 |
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Han er nok mer rundt 170 pr i dag, men vokser fortsatt, så en større sekk setter jeg i lle fall på handlelista da, gjerne regulerbar rygg siden han fortsatt vokser og 70-90 liter et sted. Da får han jo mye bedre plass
![]() |
#16 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Lillebror gikk fra Isfjorden til Røros med en kompis i fjor sommer , da var de 17 år. Lillebror brukte forsvarets storsekk, den er vel på 110 liter, tror jeg.
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Mine gutter hadde full 60-liters sekk på leirskole i 6.-7.klasse, det gikk helt fint, og den gang var de små for alderen. Spørsmålet er vel hvor langt han skal gå da? Og hvor tung er sekken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Min eldste hadde friluftsliv som programfag på vg3. Lånte sekk på ca 90 liter på Bua. Sekken så helt ny ut, Osprey tror jeg det var.
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvor stor sekk kan en 16-17 år gammel gutt bære?Jeg hadde ikke kjøpt noe mindre enn 90l, når han har 60l fra før. De gode sekkene kan tilpasses ganske bra i forhold til kroppsstørrelsen. Ta han med i butikken og prøv, og spør de som jobber der.
![]() |
|
|