|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Hva er egentlig forventet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Eggerøre/kokte egg/speilegg, bacon og litt pålegg (f. eks. skinke og ost) samt brød/rundstykker og god juice tenker jeg er innafor. Og kanskje litt oppskåret frukt.
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Som vert ville jeg nok kjøpt inn meste av det du nevner her, men droppet brød og yoghurt og heller bare hatt nystekte (kjøpe halvstekte) halvgrove rundstykker. Pålegg som skinke, ost og salami hadde jeg brukt som tapas til meg selv til lunsj eller noe senere - så her hadde det blitt spist.
![]() |
#4 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Jeg hadde kjørt på med egg og bacon og godt brød. Eller eggerøre og laks. Så trenger man bare gulost og syltetøy i tillegg (eller annet pålegg som du vet dere bruker etterpå) samt litt paprika, tomat og agurk. Også har jeg en brie og en krydderost og litt salte kjeks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Som gjest hadde jeg spist det jeg får servert og hatt stor forståelse for at verten ikke ønsket å kjøpe inn mye som ikke blir spist. Jeg tenker egg (om du både koker egg og lager en enkel omelett har du jo straks to pålegg), én type ost, én type kjøttpålegg og kanskje syltetøy eller noe sånt holder. Husk at mye pålegg kan fryses og tas fram til neste gang dere har behov for det.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?
Dette er langt over minimum, dette er jo en luksusfrokost som er bedre enn mange hoteller. En type brød eller rundstykker holder lenge, det samme med tre typer pålegg (f.eks én ost, ett kjøttpålegg og egg) og litt oppskårne grønnsaker. Evt litt frukt eller bær om du vil ha noe søtt.
![]() |
#7 |
I mål
|
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?De er jo 6 stk, så det går vel med en del? Jeg ville kjøpt rundstykker, egg, laks, kanskje bacon, noe ost, marmelade som egner seg til ost, en del grønt - samt juice. Hadde droppet omfattende kjøttpålegg - det blir fort gammelt etterpå, og droppet yoghurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Varme rundstykker, kokt egg, ost, litt oppskåret agurk og paprika, kanskje en juice? Det holder i massevis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det Bokormen sa. Frokosten skissert i HI er laaangt over det jeg hadde forventet (men hyggelig, absolutt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Jeg har tenkt på det samme til helgen og ser for meg varme rundstykker, ost, skinke, egg, syltetøy, juice og agurk/paprika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Rundstykker fra frysedisken er genialt ja, hvis dere ikke bruker noe særlig med brød til vanlig. I tillegg ville jeg hatt yoghurt, müsli og oppskåret frukt, knekkebrød, noen få påleggssorter, og kokt egg, juice og kaffe (altså hva jeg selv ville ordnet, ikke forventet som gjest, da tar jeg det jeg får og er fornøyd så lenge det finnes kaffe). Vi har alltid rørt jordbærsyltetøy i fryseren, så det er "standard" på frokostbordet vårt når vi har gjester, og det blir alltid satt stor pris på.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 19-06-24 kl 12:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Enig med røkla, gjør det enkelt, men delikat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Jepp, ville droppet yoghurt/müsli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, jeg tenkte siden mannen hennes uansett spiser müsli til frokost, så er det sikkert noe de har i hus likevel, og da ville jeg kjøpt litt yoghurt i tillegg til mandelmelka.
![]() |
#16 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Hold det enkelt, dersom du vil skjemme vekk gjestene og har råd til det - så velg heller de litt eksklusive variantene av skinke, ost og syltetøy + rundstykker, eller et godt bakeribrød + evt. noe knekkebrød. Kok gjerne et par egg. Og husk kaffe/te og kanskje en juice. 6 personer spiser jo litt, og blir det rester kan de kanskje få med seg niste?
![]() |
#17 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Tror du ikke hybel-studenten blir glad for å få rester da? Da kan du med god samvittighet først glede gjestene med fin frokost og så studenten med alt som er til overs etterpå.
![]() |
#18 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt inn mat som bare vil bli kastet etterpå.
![]() |
#19 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?Ville hatt rundstykker, Knekkebrød, hardkokte egg feks beregnet 1 til hver, godt med eggerøre, Gulost, Siliana krydret salami, syltetøy og grønt til.
![]() |
#20 |
|
Ja, det er back up-planen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|