Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp! Squash!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-07, 16:16   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp! Squash!

Jeg gjorde nok et forsøk på å dyrke squash i år. Tidligere forsøk har bare endt med at de starter å vokse, men råtner før de er store nok til å høstes. Så jeg var ikke altfor optimistisk.

Men her gror det, gitt! Hittil har jeg bare kuttet den i biter og hevet i salaten, men det begynner å bli litt vel mye til at det går an å fortsette sånn.

Så jeg trenger oppskrifter. Og går det an å fryse squash?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 16:29   #2
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Squash!

Så flink du er!

Jeg bruker det i wokmiddager, da bruker jeg fersk som jeg kutter selv.

Det er jo vitterlig squash i ferdigblandinger med wokgrønnsaker også, så jeg tror det bør gå greit å fryse ned hvis man forveller først og så fryser ned. Har aldri prøvd det selv, men kanskje andre har erfaring?

Jeg prøvde å fryse rå brokkoli en gang og det ble helt motbydelig. Så rå squash tror jeg ikke kan fryses direkte (tipper det).

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 16:46   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pleier å ha squashbiter i pastasaus (tomat-/kjøttsaus). Steker dem litt i olje, gjerne med litt hvitløk, og blander dem i sausen like før vi spiser.

Gammel 05-08-07, 17:34   #4
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes fylt squash er kjempegodt.
Del squashen i to og skrap ut en del av innmaten. Lag fyll med f. eks. kjøtt-og tomat (Kan bruke innmaten fra squashen oppi.) Legg fyllet i det uthulede rommet og dryss over ost. Stekes i ovnen i ca 15 min. Husker ikke gradene nå.

Finnes sikkert mange oppskrifter på det på nettet.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 18:44   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Kylling med squash

Pepre (bruker fempepperblanding) et kyllingbryst pr person (ettersom hvor mye familien spiser)

Stek dem i en panne slik at du får stekeskorpe, ikke stek dem ferdig, men legg dem til å hvile på en tallereken.

Kutt opp to til tre squash i biter
1 løk
2-3 fedd hvitløk
15-20 champignon

Stek grønnnsakene lett til de får en gylden farge

Hell på 1/2 - 1 liter grønnsaksbuljong (jeg bruker Maggi buljongpulver) og la pannen stå og koke ut

del kyllingen i skiver og legg oppi buljongen.

Når buljongen har redusert heller du på kremfløte og lar blandingen stå og koke ned videre til sausen tykner

Serveres med pasta og nyrevet parmesan.

Gammel 05-08-07, 19:14   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager ofte grønnsaksblanding som tilbehør når jeg skal ha en rask middag. Squash, sopp, løk, paprika, tomater og kanskje en boks hermetiserte tomater stekes i god olivenolje. Krydres med Provence krydder, salt og pepper.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 19:44   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ettersom skvåsjen så å si ikke smaker noe som helst, passer den til det meste, synes jeg. Vi bruker skvåsj i wok, pastasauser, chili con carne etc. Mannen pleier også å steke skvåsj og løk sammen med litt hvitløk og strø litt revet parmesan over til slutt.

Gammel 05-08-07, 20:03   #8
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ettersom skvåsjen så å si ikke smaker noe som helst, passer den til det meste, synes jeg. Vi bruker skvåsj i wok, pastasauser, chili con carne etc. Mannen pleier også å steke skvåsj og løk sammen med litt hvitløk og strø litt revet parmesan over til slutt.

Det er ikke sant! I love you!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:07   #9
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Her kommer en vegetarisk variant.
Den er Celeenas (Babyporten).

Skvåsjgryte:
1-2 løk, hakkes i terninger og surres i olje
2 skvåsj i terninger
2 bokser hermetisk hakket tomat
1 paprika i terninger
1 stor boks sjampinjong
2 fedd hvitløk (minst! )
Buljongpulver/terninger og salt
Basilikum
1-2 dl matfløte

Alt blandes, unntatt fløten (du må bare prøve deg frem med krydderet). Kokes i ca 30 min. Ha fløten i helt til slutt. Serveres med kokt ris og gjerne en deilig salat

Jeg pleier gjerne også å ha litt kokte bønner/linser eller noe hakket "mock duck" ("vegetarkjøtt" som kjøpes hermetisk på Asiabutikk) for å få litt mer proteiner i middagen

Alle som har smakt den spør om oppskriften. Den er aldeles nydelig!

Gammel 05-08-07, 20:11   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Det er ikke sant! I love you!

Gammel 05-08-07, 20:44   #11
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Skvåsj sånn som sørvis? Er det lov altså?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:52   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jupp.

Min mann har for øvrig deltatt i norgesmesterskapet i skvåsj.

Gammel 05-08-07, 21:34   #13
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Og kløtsj og gaid.

Gammel 06-08-07, 20:59   #14
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Koteletter med grønnsaker, alltid en hit når jeg serverer den

Stek koteletter godt brune, med litt salt og pepper.
Ha i litt vann og legg dem i en stekepose, la de godgjøre seg i stekeovn mens du tilbereder grønnsaker.

Skjær opp, i passe biter;
Squash
Zucchini
Gulrøtter
Løk

Surres lett i en god olje, jeg bruker solsikke- eller olivenolje. Tilsett en boks hermetiske tomater, litt salt/pepper og oregano.
Ta ut stekeposen og tilsett grønnsaksblandingen sammen med kotelettene. La det surre litt lenger i stekeovnen, til kotelettene er møre.
Server med ris.

Velbekomme!

Gammel 06-08-07, 22:10   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk for mange fine tips!

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 19:13   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skvåsj, nå må dere gi dere!

Det er veldig godt med squash i ratatouille.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 20:15   #17
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Supergodt å skjære squash i skiver på langs, pensle med god grillolje og ha på grillen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 16:18   #18
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Min favoritt ( i tillegg til på grillspyd) er Squash suppe

ca 1 kg squash
1 stor løk, 1-2 fedd hvitløk
1 ss olje, 1 ss smør
1 l hønsebuljong/ grønnsakskraft
salt, hvit peer
2 eggeplommer
2 dl fløte
bladpersille

Vask, skrell lett og kutt squashen i biter, dryss dem med grovt salt og la dem ligge i 10 min. Skyll av i sil.
Hakk løken og hviltøk og surr i olje og smør. Hell sqahsbitene over på tørkepapir og la dem så surre litt sammen med løken. Hell på buljong og kok godt opp. Visp sammen fløte og eggeplommer, ta gryta av varmen og visp blandingen i suppen. |Smak til med krydder Klipp persille over.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 16:43   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lag masse ratatouille og frys ned! Kanongodt!

Eller du kan skive dem på langs med ostehøvel og bytte ut lasagneplater med squashskiver.

Gammel 11-08-07, 17:28   #20
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Grillet sammen med paprika som tilbehör til stekt eller grillet fisk.

Eller favoritten min:
Raspet potet og raspet squash (ca. 300 gram av hver), tre egg, 50 gram havregryn, salt og pepper og litt revet muskat vispes sammen og stekes (tykke lapper). Serveres som egen rett med f.eks. rökelaks eller spekeskinke og litt römme/creme fraiche med gresslök i eller som tilbehör til f.eks. stekt laks. :sikle:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.