|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Reisetips Sør- og Mellom-AmerikaHei |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reisetips sør og mellom-amerikaI tillegg til å spørre her, anbefaler jeg sterkt å spørre ChatGPT om sånt. Du sier bare noe om hvor mye tid dere har og f.eks. hva dere vil prioritere (storbyer, natur, kultur, mat eller whatever) og ber om anbefaling til rute. Du kan også spørre mer inngående om alt mellom himmel og jord. ChatGPT har blitt min bestevenn når det gjelder ferieplanlegging. Såklart må man kombinere dette med annen informasjon, men man kommer veldig lagt på vei sånn i begynnelsen i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Reisetips sør og mellom-amerikaJeg er ikke god nok venn med ChatGPT. Jeg har forsøkt meg på å få den til å foreslå reiseruter og -alternativer flere ganger. Og den trenger så detaljert info at det blir fryktelig mye jobb å få et svar som gir noe som helst informasjon.
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reisetips Sør- og Mellom-AmerikaPeru, med Titicacasjøen. Kult å ta tog fra Cuzco, og deretter overnatte på Taquile (øy) i innsjøen. En av mine fineste opplevelser.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Reisetips Sør- og Mellom-Amerika
Nei, ikke egentlig. Jeg abonnerer på papiravis fra Aftenposten, og der er det masse annonser for slike turer. Og det å se disse i sammenheng kan gi en viss innsikt. Vi planla deler av Kina-reisen i fjor sommer på bakgrunn av slike annonser. (Og det ble vår beste reise noen sinne.
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Reisetips Sør- og Mellom-AmerikaHar dere noen tanker om hvor dere helst vil? Jeg ville valgt enten Sør-Amerika eller Mellom-Amerika og begrense antall land, selv om det er tre uker er det også en del avstander, og mye å se! Jeg har bodd i Guatemala og vil naturlig nok anbefale å reise dit, og bare internt i landet der kan en oppleve troper, pyramider, fantastiske fjellområder, rastafari-aktig karibisk kyst og nydelige strender, og koselige småbyer. Nå er det lenge siden jeg var der, og på grunn av sikkerhet og alt vil jeg tro en bør reise med et slags selskap når en ikke er kjent. Mexico er også utrolig flott, likte særlig Oaxaca og området rundt der. Snakker dere spansk?
![]() |
#8 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Reisetips Sør- og Mellom-AmerikaVi har god erfaring med tourcompass til Costa Rica. Dyrt men null stress og alt ble ordnet. Brukte forresten samme selskap til Kenya/Tanzania for noen år siden også, god erfaring med det også.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Reisetips Sør- og Mellom-AmerikaIngling: vi har landet på Guatemala og Mexico. Har du noen tips? Akkurat nå er det visst litt vanskelig med grensepassering mellom landene men håper jo at det ordner seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Reisetips Sør- og Mellom-AmerikaÅ, så gøy!
![]() |
#12 |
Textrovert
|
![]() Sv: Reisetips Sør- og Mellom-AmerikaI Guatemala anbefaler jeg Laguna Brava. https://www.tripadvisor.com/Attracti...Highlands.html
![]() |
|
|