Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerbrød uten bakepulver

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-16, 19:35   #1
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Spørsmål

Sukkerbrød uten bakepulver

Hei alle flinke bakedamer

Kan dere fortelle meg hva jeg gjør galt?
Jeg har to ganger i det siste bakt sukkerbrød etter oppskrift fra Sverre Sætres bok "Den store kakeboka". Dette er en oppskrift som kun inneholder egg, sukker og mel. Oppskriften er som følger:
4 egg - har brukt romtempererte egg
100 g sukker
75 g mel

Jeg føler selv jeg ikke har problemer med å få til det som står i fremgangsmåten og synes eggedosisen jeg pisker før jeg har i mel blir veldig luftig og fin. Jeg pisker så lenge at jeg kan skrive ole i eggedosisen og det står der. Lenge. Jeg er også forsiktig når jeg skjærer inn melet med en slikkepott slik at ikke all luften går ut igjen. Bruker i tillegg litt "sponge cake stabalizer" oppi, som jeg har kjøpt på cacas. Følger da anvisningen på glasset.

Kakebunnen blir for såvidt fin, og god på smak og alt det der. Det som er greia er at jeg ikke synes den blir så luftig og høy. Den hever veldig lite rett og slett. Jeg skjønner jo at den vil heve mindre enn en oppskrift med bakepulver i, men er det vanlig at den nesten ikke hever i det hele tatt. Altså, den hever litt, men ikke veldig mye kan man si... Er det riktig, eller gjør jeg noe galt tror dere?

Kaka jeg bakte til 17. mai ble god den, men ikke akkurat veldig høy og "høytidsstemt".

Sist redigert av Njulaif : 29-05-16 kl 19:42.
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-16, 19:57   #2
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sukkerbrød uten bakepulver

Jeg hadde valgt en annen oppskrift, jeg. Hvorfor vil du ikke bruke bakepulver?

25 g mel, 25 g sukker og 1/4 ts bakepulver for hvert egg pleier å bli bra.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-16, 19:59   #3
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Jeg hadde valgt en annen oppskrift, jeg. Hvorfor vil du ikke bruke bakepulver?

25 g mel, 25 g sukker og 1/4 ts bakepulver for hvert egg pleier å bli bra.

Det er ikke det at jeg ikke vil bruke bakepulver. Det var nå bare den første oppskriften jeg fant. Og Sverre Sætre er jo en gang en konditor, så han burde jo vite hva han snakker om tenkte jeg. Så nå er jeg jo blitt litt oppsatt på å få det til å fungere.

Gammel 29-05-16, 20:02   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Hvor stor kakeform bruker du? Kan det være at du burde bruke en mindre form?

Gammel 29-05-16, 20:20   #5
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Hvor stor kakeform bruker du? Kan det være at du burde bruke en mindre form?

Ah! Det glemte jeg å si. første gangen brukte jeg en kakeform som var 24 cm i diameter, slik det stod i oppskriften. Da jeg bakte på nytt i dag brukte jeg en mindre form, men vet ikke helt diameteren da den er hjerteformet, men vil tippe ca 21-22?

Gammel 29-05-16, 21:49   #6
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker
5 egg
125 gr sukker
Vispes til eggedosis

3 spiseskjeer vann vispes inn på full fart på Kenwooden.
125 gr hvetemel
125 gr potetmel
3 ts bakepulver
Siktes i bollen.
Vispes inn i eggedosisen på full fart.

Settes inn i kald ovn på 180 grader, nederst i ovnen, ca en time(i min ovn 45 minutter)
Døren til ovnen må ikke åpnes de første 30 minuttene.
Passer til 26 cm form.

Kan godt ha mindre form, men da må du beregne lenger steketid.

Gammel 30-05-16, 07:08   #7
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er vanskelig å få til bunner uten bakepulver om det er en trøst. Noen ganger funker det, det fleste gangene ikke. Jeg mistenker at det har med eggene å gjøre, det er ymse kvalitet på eggene nu til dags, både mtp foret hønene spiser og hvor ferske de er når de kommer ut i butikk.

Gammel 30-05-16, 07:22   #8
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes også det er vanskelig å få til bunner uten bakepulver om det er en trøst. Noen ganger funker det, det fleste gangene ikke. Jeg mistenker at det har med eggene å gjøre, det er ymse kvalitet på eggene nu til dags, både mtp foret hønene spiser og hvor ferske de er når de kommer ut i butikk.

Aha! Det har jeg ikke tenkt på en gang. Vi kjøper riktignok alltid egg fra "glad-høner", men de trenger jo likevel ikke være optimale til slikt av den grunn.

Men det er altså meningen at bunnen skal heve en del, ikke sant?

Gammel 30-05-16, 07:39   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferske egg vil nok gi bedre resultat (ferske som i nylagte).
Men at noe skal hevne noe mye mer enn litt bare med bare egg høres rart ut?
Om kaka blir god er vel alt som det skal være?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 08:38   #10
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får som regel fine sukkerbrød, men bruker ikke hvetemel i det hele tatt, men potetmel.

Gammel 30-05-16, 08:57   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ferske egg vil nok gi bedre resultat (ferske som i nylagte).
Men at noe skal hevne noe mye mer enn litt bare med bare egg høres rart ut?
Om kaka blir god er vel alt som det skal være?

Jeg synes kvaliteten og ferdigheten på egg har uendelig mye å si i mat der egg har en sentral funksjon. Marengs av tyntflytende eggehviter bli mer kompakt, bearnaise av eldre eggeplommer emulerer ikke godt nok, og eggedosis av gamle egg blir greit luftig, men faller fortere sammen enn om eggene er ferske og eggehviten er seig og samlet.

Gammel 30-05-16, 11:25   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes kvaliteten og ferdigheten på egg har uendelig mye å si i mat der egg har en sentral funksjon. Marengs av tyntflytende eggehviter bli mer kompakt, bearnaise av eldre eggeplommer emulerer ikke godt nok, og eggedosis av gamle egg blir greit luftig, men faller fortere sammen enn om eggene er ferske og eggehviten er seig og samlet.

Kjernen her er -kjøp ferske egg!!

Vi har egne høner så problemstillingen er litt ukjent :gnirdetinn:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 12:03   #13
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Neste gang skal jeg prøve det og se om det hjelper på "heveeffekten".
Ellers får jeg bare lage større røre så det blir høyt nok. Funker jo det også, så lenge det likevel blir luftig og godt.

Men jeg blir litt sånn "dette må jeg da for søren få til" når jeg møter på noe sånt som dette.

Gammel 30-05-16, 12:25   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Men jeg blir litt sånn "dette må jeg da for søren få til" når jeg møter på noe sånt som dette.

... mens jeg hadde tilsatt en ts bakepulver -> problemet løst.

Gammel 30-05-16, 12:38   #15
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

... mens jeg hadde tilsatt en ts bakepulver -> problemet løst.

Det kommer sikkert jeg også til å gjøre til slutt. "Skal bare" litt først...

Gammel 30-05-16, 12:59   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Ja, jeg kjøper stort sett egg direkte fra gård. Og blir like skuffet hver gang jeg må bruke egg fra butikk i matlaging, det er virkelig stor forskjell

Gammel 30-05-16, 21:01   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Denne oppskriften bruker jeg, og den blir like høy som springformen hver gang. Aldri blitt mislykket

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.