Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dåpsgave

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-15, 10:06   #1
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dåpsgave

Dåpsgaver er vanskelig, synes jeg.

Jeg har ikke lyst til og gi sølvplett-ting som blir liggende i et skap og er mer eller mindre unyttige (etter min smak). Og veldig snart skal min lille nevø døpes og jeg er i beit for gode ideer.

Hva er dine beste tips til dåpsgave? Hva ville du likt at ditt barn fikk? Er det noe barnet fikk som dere satte stor pris på?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:09   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dåpsgave

Vel, mine barn fikk barnebestikk i sølv. Det er brukt masse, daglig i mange, mange år. De fikk også Porsgrunn eller er det Eik barneservise det heter, skål og skje og slike ting. Det er også brukt mye.

Ellers fikk de aksjer i Skagenfond, hun fikk vel et par smykker og en sølje.

http://eikbarn.no/privat/motivserier

Sist redigert av millact : 20-10-15 kl 10:17.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:10   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avhengig av pris har jeg enten kjøpt en sølje eller kunst.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:11   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg ang. sølvplett. Sølvbestikk, særlig skjeer, blir brukt ganske mye hos oss. (Jeg spiser frokostgrøten min med min egen dåpsskje fremdeles. ) Poden fikk et pent stålbestikk fra noen venninner av meg da han ble født, og det ble mye brukt - og velger man stål, er jo prisen en helt annen enn med sølv. Barneservise er også en hyggelig ting, har både Poden og søskenbarna hans syntes.

Ellers kan kanskje pene, illustrerte eventyrbøker være noe? Eller en fin turkniv, om dette er en familie der sånt blir brukt?

Gammel 20-10-15, 10:12   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns man skal forhøre seg med foreldrene og finne ut hva de ønsker seg. Vi bruker sølvbestikket til Hiawata hver dag fremdeles (sammen med mitt og Høvdingen sitt), så det har ikke vært unyttig hos oss. Vi har også hatt god bruk for mummiserviset i kjempetykk porselen, helt uknuselig. Det vi godt kunne vært foruten var alle disse hvite sang/eventyr/nattahistorie/hva har du-bøkene.

Om de er musikkinteresserte kan du gi barnet en startpakke med de to mest esensielle CDene, det hadde vi likt å få.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:12   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sist dåp vi var i gav vi en håndmalt (ikke av oss) stol med fint motiv, barnet navn, dåpsdato o.l. på. Den ble godt mottatt og jeg ser den er mye brukt. Fine eventyrbøker og barneservise er også fint. Spesielt sistnevnte er i mye bruk hos oss.

Gammel 20-10-15, 10:14   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lammeskinn, barnepledd fra Rørostweed, bunads-/eller turkniv, sølje, barnebestikk og/eller -servise, boksamling (sang- eller eventyrbøker), gyngehest, Bergans 12 liter barnehagesekk, Steiff-bamse ...

Sist redigert av My : 20-10-15 kl 10:25.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:16   #8
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Her brukes også sølvbestikket mye, men det er det kanskje noen andre som kommer til å gi? Jeg er heller ikke typen som selv liker gaver som bare er dåpsminner, men vet at andre synes det er koselig, så jeg ville spurt foreldrene til dåpsbarnet hva de tenker?
Jeg har ofte gitt barnehagesekk, ev med utstyr oppi. Nyttig og praktisk og ganske koselig.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:22   #9
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Det kommer og an på relasjon til barnet. Vi har gitt OBOS medlemskap til niesen nevø og betaler medlemskapet til de er 18 år.
Har og gitt gullsmykke til jenter i familien.
Utenfor familien har vi gito bøker type den store boken om som ligger rundt 400 kr.

Gammel 20-10-15, 10:26   #10
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har pleid å gi et barnebestikk i stål, gjerne et "designbestikk". :tante:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:34   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi har pleid å gi praktutgaver av klassisk barnelitteratur. Type Lindgren, Asbjørnsen og Moe, Prøysen.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:38   #12
Serena
Superduperaktiv

Medlem siden: Sep 2008
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Hva med kunst, sølje til bunad, barnebestikk eller servise, barnehagesekk, bøker, bibel. Vi fikk en nydelig inbundet Brødrene Grimm bok

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:47   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trunki-koffert eller balansesykkel. (I serien «Hvis jeg hadde et barn til, skulle jeg kjøpt …» )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:56   #14
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi kjøpte serviettringer til nevø og niese, med plass til (og gavekort på) gravering av navn.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 13:19   #15
Varta
Bookhouse girl

Varta sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Vi har ofte gitt kunst. Det siste vi kjøpte var gaven til Lille Nevø, som var et trykk av Lisa Aisato.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 13:33   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sølvbestikket mine unger fikk ligger pent i eskene sine enda, bare brukt noen helt få ganger.... veldig dumt.

Derimot fikk de servise, han har tre, hun har to, de brukes hele tiden.

Gammel 20-10-15, 15:34   #17
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

De siste dåpsgavene vi har kjøpt har vært klassiske eventyrbøker eller barnesøljer.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 16:10   #18
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Barnehagesekk. 12 liter, Bergans. Evt med matboks og flaske.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 16:18   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg synes inngraverte sølvskjeer er koselig, det samme med barneservise, søljer og smykker. Det gjør ikke noe at det ikke er en typisk bruksgjenstand.

Gammel 20-10-15, 16:21   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gyngehest skal jeg male til neste navnefest.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.