|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Disney-/Pixar-damene ser helt like utFor en stund tilbake kom jeg over denne bloggposten, som har sett på de mannlige og kvinnelige Dinsy/Pixar-karakteren de siste ti årene sånn ca. Mennene kan se tykke, tynne, kantete, runde ut, ha lange neser, store neser, små neser, like øefasong og ulike munner. Damene har runde fjes, med en liten knappenese. Munnene og øynene er også oppsiktsvekkende like. Og ikke minst; ingen av jentene har spesielle særtrekk, eller er tillatt å se stygge ut.
Snakk om å forminske handlingsrommet for jenter.
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Disney/Pixar-damene ser helt like ut
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Disney/Pixar-damene ser helt like utDet blir i hvert fall veldig tydelig at jenter MÅ ha små neser.
![]() |
![]() |
#5 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Disney/Pixar-damene ser helt like utOi, ja! Sjæmpevanskelig å animere jenter ... (Kilde: youtube.com) (Kilde: youtube.com)
![]() |
#9 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Disney/Pixar-damene ser helt like utSøren, nå har de utelatt Ursula igjen! (Hun har liten nese da..) (Kilde: youtube.com) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
Og nok en gang beviser jeg hvor lite jeg engasjerer meg i barna mine når de holder på med ting jeg ikke egentlig forstår meg på. Jeg har nemlig en datter som er ivrig mangategner. Hun finner oppskrifter på youtube og tegner i vei.
![]() |
![]() |
#12 |
intro
|
![]() Sv: Disney/Pixar-damene ser helt like utJeg synes bloggeren i noen grad har vrangbrillene på, jeg da. De ansikts- og neseomrisstegningene er delvis misvisende venstrehåndsarbeid, vil jeg si (som venstrehendt selv, men uten tegneferdigheter
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Disney/Pixar-damene ser helt like utJeg syns det er påfallende hvor mye likere de animerte jentene er hverandre, enn de animerte guttene. Og jeg syns alle er søte eller vakre, det er ingen av dem som ser rare ut. Du får ikke en Disneyheltinne som ser ut som Rive-Rolf eller Linguini.
![]() |
#15 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Disney/Pixar-damene ser helt like utJeg synes de tre som er sammenstilt i den gif-en er ganske forskjellige, til tross for like ansiktstrekk. Det jeg synes er imponerende, er hvordan de har fått veldig forskjellig personlighet gjennom ansiktsmimikk. Ja, de ser jo ganske like ut, det er en stil-art, nærmest. Litt som med anime. Når de følger denne stilarten blir jente-figurene slik, men de lager også filmer med litt annen stilart, hvor damene er mer varierte. Det er ikke noe jeg synes er veldig teit eller forkastelig.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utNår sjefsanimatør for Frozen mener at det er vanskelig å animere jenter fordi "we have to keep them pretty", er det utvilsomt et issue det er verdt å i det minste være klar over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like ut
Men hvorfor er det greit at det er en felles stilart for jentene, mens gutta får lov til å ha langt mer individuelle utseender og uttrykk?
![]() |
#18 |
flisespikker
|
Men det er jo tydeligvis ingen sånn felles stil for guttene/mennene, og den forskjellen synes jeg er problematisk i seg selv. Det gjør jo hankjønn og hunkjønn til to helt forskjellige typer mennesker/personer, liksom - som om det ikke er helt samme art.
![]() |
#20 |
intro
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utMed et par unntak har de forholdsvis små neser, men ellers synes jeg ikke de er så like, jeg, altså. Jeg klarer bare ikke se det. Øynene er jo vidt forskjellige, og hår og munner likeså.
![]() |
![]() |
|
|