![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() TilhengerVi skal kjøpe tilhenger før ferien. Jeg ønsker meg ikke så stor tilhenger, men den må ha bremser og gjerne lokk. Veldig kjekt hvis den kan ha sykkelstativ på også. Er det bare å kjøre til nærmeste Coop eller FK for å kjøpe, eller har guruene her andre forslag? Pris spiller også en rolle altså.
![]() |
#3 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TilhengerBoggi eller ikke boggi? Med brems, eller uten brems? Viktig med brems om du har et ønske om å kunne kjøre i 80 istedenfor i 60. Størrelse? Du må sjekke i vognkortet i bilen hvor tung henger du kan trekke hvis du ikke har BE sertifikat. Vi er kjempefornøyd med en Gaupen henger vi har som har hjulene på innsiden av hengeren og ikke på utsiden av hengeren. Jeg som hater å kjøre med henger kan fint kjøre med denne. Den er akkurat passe stor til mye, og vi har kanter på den i tillegg som tilleggsutstyr for å få høye kanter, samt stativ og presenning over. Prisene på Gaupen henger finner på du hjemmesiden deres. Der finner du også ut hvem som er forhandlere i nærheten av deg så du kan se på dem. Prisene er de samme hos alle forhandlerene også som det står på nettsiden deres. Vi har denne typen som er ca. 150x200 cm med påbyggingslemmer i tillegg. Veldig passe størrelse til mye. Når det ikke er boggi så er den veldig lett å dytte litt rundt på uten at den står på bilen. Og jeg hater når hjulene går på utsiden sånn at en må ta de i beregningen i tillegg når en kjører med henger, så jeg vil ha hjulene på innsiden sånn som på denne og ikke hjulbuer i tillegg på utsiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TilhengerKan kjøre i 80 med tilhenger uten brems også - men det er gjerne en annen vektbegrensning enn tilhengerens maksimalvekt.
![]() |
#5 |
![]() Sv: TilhengerHar ganske liten bil og ikke noe tillegg på sertifikatet såvidt jeg vet. Tilhenger kan være greit å ha, rett og slett. Jeg ser behovet når vi skal på ferie, bl.a. Har tilgang på låne-tilhenger via jobben men den er det alltid ventetid på. Jeg har ikke lyst på en altfor stor tilhenger, det er ikke nødvendig. Men tror jeg trenger bremser.
![]() |
#6 |
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2015
![]() |
![]() Sv: TilhengerJeg ville sett etter en henger med tillatt totalvekt rett over 750kg, da får du med brems. På jobben har vi noen på 850kg, veldig grei størrelse(og med brems). Det finnes også skaphengere i denne størrelsen, men de er selvfølgelig dyrere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Tilhenger
Du altså, nå har du snart omvendt meg. Et par bilder til fra alt dere får med dere på ferie nå så har jg plutselig henger jeg også. :lettpåvirkelig:
![]() |
#8 |
Står på egne ben
Trenger du bilde? Sist redigert av Elisabet : 02-06-15 kl 21:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Står på egne ben
Selvfølgelig. Er vi på luksuscamping så er vi på luksuscamping. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
<This space for rent>
![]() |
![]() Sv: TilhengerHei, du har fått mange gode råd her allerede, men hva slags bil har du?
![]() |
#12 |
Hvilken bil har du?
![]() |
#13 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: TilhengerHer kan du sjekke hvor tung henger du kan dra. Tast inn bilens regnr og din førerkortklasse. Regnr på henger trenger du ikke. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+...ngerkalkulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
![]() Sv: TilhengerJeg har en Nissan Almera. Ikke sedan men sånn hatchback eller hva det heter?
![]() |
#15 |
<This space for rent>
![]() |
Jeg fant ikke helt ut hvor bred den dyreste hengeren jeg linket til er, men eg tror alle hengerne jeg linket til er litt smalere enn bilen din.
![]() |
#16 |
Første vil jo være å sjekke hvor tung henger du faktisk kan dra. Hvor mye vekt en henger er godkjent for trenger ikke være direkte knyttet opp i mot størrelsen på hengeren.
![]() |
#17 |
<This space for rent>
![]() |
![]() Sv: TilhengerHvor tung henger hun kan dra kan hun sjekke i kalkulatoren som jche postet link til over, men en 2000-mod Almera 1.5l har maks tilhengervekt på 1000kg - så det er godt gjettet mrc
![]() |
#18 |
Husk at to hengere som veier omtrent det samme kan ha forskjellig tillatt totalvekt. Da blir det heller bare et spørsmål om hva hvor mye man pakker på hengeren. Samtidig kan det være greit å ha de ekstra kilene når man en gang skal bruke hengeren til noe annet.
![]() |
|
|