Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Oppskrift på «Blånisselue»

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-11, 11:18   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Oppskrift på «Blånisselue»

Her er oppskrift på Blånisselue. Er det ikke tid for det nå?

Blånisselue

Pt2 garn (dobbelt), pinne nr. 5.
Lagt opp etter hodemål 53 cm.

Legg opp 80 masker på rundpinne (40 cm).
Strikk vrangbord, 1 r, 1 vr. i ca. 8 cm.
Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler ca. 18 cm.
Start da fellingen som følger:

- strikk 7 masker og 2 rett sammen, 10 omganger
- strikk 6 masker og 2 rett sammen, 10 omganger
- strikk 5 masker og 2 rett sammen, 9 omganger
- strikk 4 masker og 2 rett sammen, 8 omganger
- strikk 3 masker og 2 rett sammen, 6 omganger
- strikk 2 masker og 2 rett sammen, 4 omganger
- strikk 1 maske og 2 rett sammen, 2 omganger

Strikk 2 og 2 masker sammen til det er igjen 3-4 masker.
Trekk tråden igjennom og trekk sammen.
Fest tråden.

Toving:

Legg luen i en bøtte med varmt vann (50-60 grader).
Gni inn med Sunlight såpestykke og arbeid
plagget godt. (Gni!!)

Skyll i lunkent vann, vri opp og la tørke på flatt underlag.
Evt. sentrifuger på 600 omdreininger)

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 11:52   #2
Stompen
Aktiv

Stompen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Stompen er litt kulStompen er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på Blånisselue

Takk!
Det så jo såpass enkelt ut at til og meg jeg kanskje kan klare det

Stolt mamma til fem små trollunger
2005, 2006, 2x2010 og lille overraskelse 2012
Stompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 11:53   #3
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Kan man tove i maskin? :lat:

Gammel 26-10-11, 12:01   #4
Stompen
Aktiv

Stompen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Stompen er litt kulStompen er litt kul
Standard

Jeg tover votter og tøfler i maskin. Tar det sammen med ei gammal olabukse. Ikke skyllemiddel og mellom 40 og 60 grader...

Stolt mamma til fem små trollunger
2005, 2006, 2x2010 og lille overraskelse 2012
Stompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 12:10   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke opphavsrett på Blånisseluemønsteret? Eller er dette et som er fritt tilgjengelig?

:ikke peiling på strikking:

Gammel 26-10-11, 12:12   #6
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I denne tråden her har Tjorven fått kjeft i hvert fall, da hun la ut oppskriften: http://www.foreldreportalen.no/forum...=bl%E5nisselue

Gammel 26-10-11, 12:13   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøpte blånisselue-mønsteret for et par uker siden, og det er ikke samme oppskrift som i det nyeste heftet hvertfall, så kanskje det er en uoffisell en?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 12:19   #8
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Nææ, jeg kopierte det fra en blogg som jeg googlet meg frem til. Søkte på blånisselue+oppskrift. . Kanskje bedre å linke til bloggen?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 12:24   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg la ut oppskrift forrige gang det var aktuelt og HP fikk sint e-post fra NRK den gangen. Jeg la dog ut den offisielle oppskriften.

Men ja, disse luene er veldig enkle å strikke.

Gammel 26-10-11, 12:25   #10
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Man kan og bruke eks rema garn 100% ull om man ikke vil kjøpe så dyrt garn om man har unger som meg som bare passer luene en liten stund.
Brukte ikke dobbelt garn

Hiver de i maskinen på 40-60 grader med litt grønnsåpe eller milo(tror jeg det var jeg brukte)

Men jeg strikket ikke rangbord, bare glattstrikk. Fant møster i et blad, ikke offesielle blånisse mønstret men lua er helt lik. Har en orginal lue og en uorginal. Men den uorginale er mindre spisse men er bare å skrikke den spissere

Sist redigert av Honda : 26-10-11 kl 12:31.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 12:26   #11
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en drøss med pt2 restegarn, kanskje jeg skal lage en egen stripete variant.

Gammel 26-10-11, 12:30   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på «Blånisselue»

Er det bare jeg som syns pt2 er forferdelig å strikke med? Hvertfall dobbelt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 12:31   #13
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Er det bare jeg som syns pt2 er forferdelig å strikke med? Hvertfall dobbelt.

Nei jeg liker ikke det garnet, verken å strikke med eller hvordan ting blir av det.Synnes det er for "grovt" altså stivt. det klør på hendene når jeg strikker mde det garnet

Gammel 26-10-11, 12:36   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det ble bedre etter at det var tovet. Ungene var i hvert fall veldig glade for luene sine for noen år siden og (særlig en av dem) er god på å klage hvis noe er stikkete og stivt.

Gammel 29-10-11, 22:38   #15
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg strikker på denne nå

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 22:39   #16
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men følger enn annen oppskrift enn den som står her,men det er sikkert uttallige mønster på denne og de blir vel seende likens ut tilsist anyway

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 22:44   #17
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg strikker etter den oppskriften som visst er til en blånissefilm, og garnet som hørte til der, sånn siden jeg tilfledigvis så det på nille når jeg gikk forbi.

Men tova, spiss, blå lue. Finnes i mange utforminger, men de ligner da, og sannelilg, ikke har de lik farge på dem alle i filmen eller tv-serien heller, så det er da ikke en endelig fasit.

Gammel 29-10-11, 23:27   #18
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Kan man tove i maskin? :lat:

Ja, det fungerer fint. :lat:

Gammel 30-10-11, 08:07   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det gjorde jeg med den første jeg laget også, det sto at den skulle på 30 eller 40 grader, den er tovet først på 30 deretter på 40

Gammel 30-10-11, 15:17   #20
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det gjorde jeg med den første jeg laget også, det sto at den skulle på 30 eller 40 grader, den er tovet først på 30 deretter på 40

Jeg tover helst flere ganger for å ha litt kontroll over størrelsen, istedet for å få ut en struseggvarmer. *erfaring*

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.