|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2014
![]() |
![]() KonfirmasjonsselskapHei, jeg har konfirmant neste år, og han vil velge borgelig. Ganske overraskende, men slik er det. Jeg kan veldig lite om humanetiske fester, og har nå skjønt at man ikke får ha med seg hele familien på selve seremonien, men kun 14 plasser. En ting er at vi ikke aner hvem som kan velges ut (det blir ikke plass til besteforeldre, tanter/onkler en gang, og slett ikke faddere eller søskenbarn). An annen sak at hvordan vi kan invitere folk som må reise langt/svindyre flybilletter, ta fri fra jobb osv at de ikke kan få komme til seremonien, men bare til middagen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapHer er det det samme når de konfirmerer seg i kirken. Ikke alle får være med. Det går helt fint, ta med de nærmeste og kanskje de som kommer langveis fra? Jeg tror det er ganske vanlig at ikke alle får komme i kirken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapNå valgte vi kirkelig her, men det er ikke uvanlig att kirken også har begrenset plass til hver konfirmant pga størrelsen på kirken. Tror dem fleste skjønner att sånn er det og her var kun 14 stk av 50 gjester i kirken uansett selv om det ikke var plassbegrensning i vår kirke. Tror dem fleste skjønner det og uansett vill komme da festen etterpå også er en viktig del av hele konfirmasjon så jeg tror ikke folk vill la være og komme bare pga att ikke alle kan komme på selve seremonien så jeg ville beholdt lokalet, forklar dem hvorfor så tror jeg ingen reagere på det. I byen vår var det kun 6 gjester som fikk være med på humanetiker sin konfirmasjon |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapVi har nettopp hatt humanistisk konfirmasjon her og er strålende fornøyde. Vi hadde 13 plasser på seremonien og delte de ut til de ivrigste og nærmeste. Ingen sa noe på at ikke alle fikk plass, sånn er jo bare rammene. Her kom det tilreisende til fest etterpå, jeg tenkte aldri over at det var en dårlig løsning.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapSom flere sier, dette er vanlig i både borgerlige og kirkelige konfirmasjoner der det er trangt om plassen. I de konfirmasjonene jeg har vært i er det bare nærmeste familie som er i kirken eller den borgerlige seremonien, mens resten blir invitert til festen etterpå. Dette er jeg også vant til fra dåp og navnefest. Så det er slett ikke sikkert gjestene syns dette er noe rart. Festen etterpå er jo også høytidspreget, med taler og slikt, så det er jo ikke slik at man blir avspist med noe mindre verdig, egentlig.
![]() |
#7 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2014
![]() |
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapOK, mulig vi kommer "fra landet" da, men det gjør nok de fleste av gjestene også. Så det bil nok bli ganske overraskende for dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Drømmer
|
![]() Sv: Konfirmasjonsselskap
Sånn er det ikke her jeg bor nå eller der jeg kommer fra, så det ikke alle steder det er vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapMed besteforeldre, foreldre og søsken har dere fylt opp kvota. Det er jo bare å forklare for resten hvordan det funker på forhånd. Så får dere bare jobbe med å gjøre festen høytidelig også da. Det er jo ikke uvanlig å ha noen taler, kanskje noen sanger og dikt. Kanskje et musikalsk innslag?
![]() |
#10 |
WF: Sausnebbet
|
Får alle 13 plasser der dere var? -Regner med at vi skal ha i samme by, så da er slikt kjekt å vite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Tittel og tittel....
|
Det kommer nok an på antall konfirmanter og størrelse på kirka. Da jeg ble konfirmert for maaaaange år siden, så var det begrensninger fordi vi var mange som skulle konfirmeres. Når niesa mi skulle konfirmeres for et par år siden var det ingen begrensninger. Men alle dro ikke i kirka, likevel
![]() |
#13 |
Drømmer
|
Mulig det, var ikke begrensninger da jeg ble konfirmert heller hos oss, selv om vi var endel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tittel og tittel....
|
Jeg lurer faktisk på at det var reservert en benk pr familie når niesa mi ble konfirmert, så var resten fritt fram for å sitte. Da valgte familien hvem som skulle sitte på den benken. Hos niesa mi var det foreldrene, det ene besteforeldreparet og 2 av tantene(vi var faddere).
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapVi hadde konfirmasjon i kirken forrige helg og det var bare 17 billetter til hver, selv med fire gudstjenester. Ikke alle kirker har ubegrenset plass heller. Vi prioriterte faddere og nærmeste familie.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapDette handler om forventninger. Dersom jeg trodde gjestene ville synes ordningen jeg valgte var rar, ville jeg sørget for å informere grundig i invitasjonen. Da kan folk fortsatt synes det er rart, men de vet det, kan velge ja eller nei, og venne seg til tanken. Dersom dere må finne et annet lokale dersom mange ikke kommer, kan dere jo være ekstra tidlig ute med invitasjonene, eventuelt ta en ringerunde og høre litt. Jeg synes jo det er rart om folk velger å ikke komme for å feire konfirmanten selv om det er synd at ikke alle kan være med på seremonien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
koko
|
![]() Sv: Konfirmasjonsselskap"Bare middagen"? Det er da ikke bare det. Fint å få med seg seremoni selvsagt, men det er da på festen man får tid med hverandre. Man blir ikke en mindre verdig gjest om man ikke var på seremonien.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapSist jeg var i en konfirmasjon som ikke var min, holdt jeg på å kjede meg ihjel og elsket mitt ti år eldre søskenbarn fordi hun "forbarmet" seg over meg og tok meg med ut. (Jeg var ti år gammel.) Vi hadde nok begge syntes det var helt ok å bare delta i middagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|