Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Eg vil ha lesetips

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-14, 00:50   #1
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg vil ha lesetips

Eg skal bort eit par veker nå og ser føre meg at det blir litt lange og einsame kveldar. Derfor ønsker eg meg lesetips. Med meg har eg pakka to påbegynte bøker, Landet under isen av Lars Mæhle og The Goldfinch av Donna Tartt, men eg vil gjerne ha tips til fleire gode e-bøker eg kan fylle opp lesebrettet med.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 08:11   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eg vil ha lesetips

Eg likte godt Songfuglen av Jan Roar Leikvoll. Han skriv jo spesielt, men eg synest likevel at han har ein del for seg. (Oppmuntringslitteratur kan ein dog ikkje hevde at han skriv...)

Viss du les krim, så var Ildvitnet av Lars Kepler bra, las den i påska.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 08:20   #3
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, Songfuglen har eg jo, eg har bare ikkje lese ho! Takk for påminninga.

Krim les eg veldig lite av.

The glass is refillable.
Gammel 30-04-14, 08:22   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du lest noe av Michael Chabon? Han er en av de mest pålitelig gode forfatterne jeg vet om, man kan egentlig ta hva som helst.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 08:54   #5
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du har muligens lest John Irvings siste? (I en og samme person) Anbefaler både den og "Hotel New Hampshire", gjerne lest noenlunde etterhverandre, spennende å lese bøker skrevet i to ulike faser i livet for forfatteren.

Gammel 30-04-14, 09:44   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle tipse om Donna Tartt, men ser du leser den allerede. Jeg er i kapittel 4 og har mest lyst til å skulke jobben for å lese videre.

Gammel 30-04-14, 10:23   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Takk for tips, Toffskij. Han har eg ikkje lese noko av.

Saint. Eg har lese omlag ein tredjedel nå. For ei bok! Skjønner godt at du ikkje vil gå på jobb.

Eg har ikkje vore så begeistra for Irving tidlegare, Akseliane. Eg har lese to bøker av han, og syntest begge var oppskrytte. Er den siste veldig annleis frå Siderhusreglene og Enke for et år?

Elles las eg ei god anmelding av Dept. of Speculation av Jenny Offill i Morgenbladet i helga. Eg kjenner ikkje til henne, men kanskje andre gjer det? Eg blei nysgjerrig på boka, i alle fall og trur eg skal laste ned den.

The glass is refillable.
Gammel 30-04-14, 11:01   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slår et slag for norsk litteratur og da særlig bøkene til Helga Flatland. De er ualminnelig vakre.

Gammel 30-04-14, 11:01   #9
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den siste minner tematisk om "Hotel New Hampshire", jeg likte veldig godt begge disse. De to andre der har jeg ikke lest, jeg må visst lese mer av ham, kjenner jeg.

Gammel 30-04-14, 11:04   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest Wonder Boys, The Amazing Adventures of Kavalier & Clay, Telegraph Avenue, The Final Solution og The Yiddish Policemen's Union av Chabon, og kan egentlig anbefale alle sammen uforbeholdent. Det er sterkt, synes jeg.

Gammel 30-04-14, 11:06   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg slår et slag for norsk litteratur og da særlig bøkene til Helga Flatland. De er ualminnelig vakre.

Ja, eg elska den første. Eg fekk den siste i haust, men har ikkje lese nummer to. Så eg må få tak i den først.

Eg les mykje norsk, altså, og har mange papirbøker liggjande. Men eg har så mykje å dra på av anna bagasje og slikt at eg foretrekk e-bøker for akkurat desse to vekene.

Men sidan du sa norsk, kom eg på at eg skal sjekke om eg finn dei tidlegare bøkene til Benedikte Meyer Kronenberg digitalt. Eg las Hvis noen ser meg nå i romjula og det var ei veldig god bok! Heilt ukjend forfattar for meg, men ho har visst gitt ut to romanar til.

The glass is refillable.
Gammel 30-04-14, 11:09   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har lest Wonder Boys, The Amazing Adventures of Kavalier & Clay, Telegraph Avenue, The Final Solution og The Yiddish Policemen's Union av Chabon, og kan egentlig anbefale alle sammen uforbeholdent. Det er sterkt, synes jeg.

Eg sitt og ser på Kobo nå og lurer på kva eg skal plukke. Eg trur eg begynner med The Amazing Adventures og Kavlier & Clay. Den står på 1001 books-lista, som eg har som mål å komme gjennom i løpet av livet.

The glass is refillable.
Gammel 30-04-14, 11:12   #13
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke peiling på hva som finnes digitalt, siden jeg ikke er en del av den verdenen. Da kan du jo glede deg til du kommer hjem igjen.

Gammel 30-04-14, 11:13   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon

Den står på 1001 books-lista, som eg har som mål å komme gjennom i løpet av livet.

Argument så godt som noe!

Gammel 30-04-14, 11:14   #15
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har ikke peiling på hva som finnes digitalt, siden jeg ikke er en del av den verdenen. Da kan du jo glede deg til du kommer hjem igjen.

Ja, det gjer eg av fleire grunnar. Eg må skaffe Flatland nummer to kjenner eg, eg blir irritabel over å ikkje ha lese den andre boka kvar gong eg ser Det finnes ingen helhet som ligg på hylla.

Eg har nokre papirbøker med meg og, sånn for sikkerheits skuld, men eg har ikkje plass til fleire.

The glass is refillable.
Gammel 30-04-14, 11:15   #16
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Argument så godt som noe!

Klart det! Eg fekk den boka for nokre år sidan og eg tok det som ei utfordring.

The glass is refillable.
Gammel 30-04-14, 11:40   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er akkurat ferdig med Purge av Sofi Oksanen. Den gjorde sterkt inntrykk, selv om jeg ikke vet helt hva jeg synes om skrivestilen hennes. Jeg tror jeg må lese mer av henne.

En av mine topp-tre-bøker er A prayer for Owen Meany. Jeg synes ikke noe annet av John Irving kan måle seg med den, selv om jeg liker noen av de andre også.

Gone Girl av Gillian Flynn synes jeg var bra, selv om jeg ikke synes den holdt helt inn.

Ikke-skjønnlitteratur: Steve Jobs av Walter Isaacson synes jeg var veldig interessant. Den handler om mye mer enn Jobs og Apple.

Gammel 30-04-14, 13:59   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja, det gjer eg av fleire grunnar. Eg må skaffe Flatland nummer to kjenner eg, eg blir irritabel over å ikkje ha lese den andre boka kvar gong eg ser Det finnes ingen helhet som ligg på hylla.

Eg har nokre papirbøker med meg og, sånn for sikkerheits skuld, men eg har ikkje plass til fleire.

Den andre er betre enn den tredje, så du bør absolutt unne deg den andre. ;-)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 20:14   #19
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Oksanen er veldig bra, noen. Ein av mine favorittar. Sjølv likte eg Stalins kyr best, men eg har ikkje lese den siste.

Kan hende eg må gi Irving ein sjanse til.

Eg skal lese begge dei to siste Flatland-bøkene, ja. Eg gleder meg.

The glass is refillable.
Gammel 30-04-14, 21:21   #20
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har nettopp lest Blacklands av Belinda Bauer og jeg elsket den. Krim men ikke krim på en spennende måte.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.