|
Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Curlingkone
|
![]() Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-trådJenta vår på 4 år, 109cm og i underkant av 20kg vokser ut av britax-setene sine i rekordfart.
![]() |
#2 |
I mål
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Jeg ville jo flyttet henne over i beltestol? Sist redigert av apan : 03-04-14 kl 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Det apan sa. Akta Graco Belogic har god plass til lange barn, pjotten på 106 cm/15 kg kan ha sitt lenge, lenge ennå. (Han sitter mye bedre i det enn i Britax Hiway II, og vi har prøvd alle setene vi har i tre ulike biler.) Hvis det er viktigere med isofix enn å ha bakovervendt, så må det jo bli beltestol, ja.
![]() |
![]() |
#4 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Ah. Bare opp til 18 kg ja. Ja da må vi jo feste det med beltet uansett. Ikke nytt bakovervendt da vi nettop har snudd henne nå.
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Hvis ikke ting har endret seg drastisk siden mine var mindre er det vel ikke anbefalt å bruke fempunktsele framovervendt. Bilbeltet vil gi litt etter i et sammenstøt, mens fempunktselen ikke gir noe etter og derfor kan skade barnet. Bilbeltet regnes altså som tryggere.
![]() |
#6 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Fremover er 3 pkt best så sant barnet er stort nok. Mine sitter begge (5 og straks 8 år) i Britax KidFix. Det har de gjort i snart 2 år, frøkna siden hun var 4.
![]() |
#7 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Beltestol med bilens 3-punktsbelte er å foretrekke ja. Hos oss går det også i Britax KidFix.
![]() |
#8 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.
![]() |
#9 |
I mål
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Når du har snudd, og har et såpass stort barn, bør du ha henne i beltestol med bilens belter. Da kan du kjøpe en beltestol med Isofix, men det er jo mest for at du slipper feste beltestolen med bilbelter når du kjører uten barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Bedre med skader etter bilbelte enn skader etter ikke å ha brukt bilbelte, tross alt. Og hest og kjerre er vel ikke nødvendigvis bedre - uten å si så mye mer om det...
![]() |
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Skjønner godt at du synes det er ekkelt å snu - men når du først har gjort det, synes jeg du skal tenke at selv om bilbeltet kan skade, vil fempunktsele kunne føre til enda større skader; det er jo grunnen til at det ikke anbefales forovervendt. Det handler vel egentlig om å velge det minste av flere onder.
![]() |
#12 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Fremover så er de fleste bilstolene kun godkjent med internbelter frem til 18 kg. Eneste unntaket jeg vet om pr i dag er Britax two way. Der kan du bruke internselene til 25 kg. (Dobbeltsjekk for sikkerhets skyld)
![]() |
#13 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Nå bryter jeg litt inn med ett sidespørsmål: Finnes det altså bakovervendte seter som har plass til ett lengre barn enn det britax higway 2 har(nå ble jeg litt usikker på om det var higway det heter, rent bakovervendt til 25kg men Klumpen holder på å vokse ifra det i lengden). Vi er snart der at vi må ha ny stol vi også, iallfall for den ene. Trodde fremovervendt beltestol ble neste logiske valg, men om der finnes gode bakovervendte som passer så store barn så vil jeg gjerne vurdere det.
![]() |
#14 |
Øyboer
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.3punkt er sikrere enn fempunkt fremover som de andre her sier. I fem punkt sitter kroppen fast og nakken får all trykket. En god beltestol minsker risikoen for belteskader. Mange fester ikke så store barn skikkelig det kan gi store skader fra belter som ligger over magen,bak ryggen osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Og er inne bare fordi jeg lurte på hvorfor i all verden noen bruker FP til å spørre hvilken pistol det var best å bruke.
![]() |
#16 |
Lengter etter sola
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-trådHiway er absolutt ikke kort. Brukt det til etter fylte 5 år. God plass!
![]() |
#17 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-trådPistol Inagh.
![]() |
#18 |
Dig for victory!
|
Belogic er til 25 kilo, Plus-testa og har plass til lange barn. Kan jo være verdt å prøve ut. Som nevnt merker vi stor forskjell på Belogic og Hiway II til vår fireåring.
![]() |
![]() |
#19 |
Lengter etter sola
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.Tror du får cybex gjennom NAF. Gode stoler.
![]() |
#20 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd
I "min tid" ble Recaro-setene ofte ikke anbefalt fordi de er veldig tunge i forhold til andre seter.
![]() |
|
|