Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-14, 22:56   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd

Jenta vår på 4 år, 109cm og i underkant av 20kg vokser ut av britax-setene sine i rekordfart.
Får ikke heist opp nakkestøtten mer!? Så skuldrene blir presset innunder støtten nå.

Vil ha sete med isofix, og ønsker vel egentlig 5-punkt sele på setet, men finnes det på de store setene?
Hva har dere, og hva anbefaler dere?

Gammel 03-04-14, 23:01   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd.

Jeg ville jo flyttet henne over i beltestol?
Eller er det et nytt bakovervendt du vil ha? Isåfall må du gå bort fra Isofix uansett, det er bare godkjent opp til 18 kg bakover. Vi har et bakovervendt sete med begge festemuligheter, og har nå måttet feste setet med belte i tillegg til Isofixen siden lillesøster ved sist veiing veide 19 kg.

Sist redigert av apan : 03-04-14 kl 23:07.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 23:06   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det apan sa. Akta Graco Belogic har god plass til lange barn, pjotten på 106 cm/15 kg kan ha sitt lenge, lenge ennå. (Han sitter mye bedre i det enn i Britax Hiway II, og vi har prøvd alle setene vi har i tre ulike biler.) Hvis det er viktigere med isofix enn å ha bakovervendt, så må det jo bli beltestol, ja.

Gammel 03-04-14, 23:08   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ah. Bare opp til 18 kg ja. Ja da må vi jo feste det med beltet uansett. Ikke nytt bakovervendt da vi nettop har snudd henne nå.
Så forovervendt beltestol blir rett betegnelse kanskje. Finnes det med fempunkts i setet og at selve setet er festet med bilbeltet? Tenker at det er tryggere enn å bruke bilbeltet på barnet? Eller wr jeg på viddene nå?
Må bare si at jeg spør her før jeg har sjekket ut noe som helst på andre måter.

Gammel 03-04-14, 23:10   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis ikke ting har endret seg drastisk siden mine var mindre er det vel ikke anbefalt å bruke fempunktsele framovervendt. Bilbeltet vil gi litt etter i et sammenstøt, mens fempunktselen ikke gir noe etter og derfor kan skade barnet. Bilbeltet regnes altså som tryggere.

(Hva gjør jeg i en bilstoltråd? Begge ungene mine er 5 cm høyere enn meg, så dette er definitivt et tilbakelagt stadium ...)

Gammel 03-04-14, 23:13   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Fremover er 3 pkt best så sant barnet er stort nok. Mine sitter begge (5 og straks 8 år) i Britax KidFix. Det har de gjort i snart 2 år, frøkna siden hun var 4.

Gammel 03-04-14, 23:13   #7
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Beltestol med bilens 3-punktsbelte er å foretrekke ja. Hos oss går det også i Britax KidFix.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 23:13   #8
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

av Stompa.
Det høres jo fornuftig ut.
Syns det er dritekkelt å ha snudd henne jeg. Veninna mi som jobber på akuttintensiven forteller om barn med skader etter bilbelter, og jeg blir helt kvalm. Hest og kjerre neste...

Gammel 03-04-14, 23:19   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du har snudd, og har et såpass stort barn, bør du ha henne i beltestol med bilens belter. Da kan du kjøpe en beltestol med Isofix, men det er jo mest for at du slipper feste beltestolen med bilbelter når du kjører uten barnet.

Jeg er enig i at det er ekkelt å ta steget å snu. Vi kommer dit senest etter sommeren selv, og jeg kjenner at det er vrient å ta bestemmelsen.

Vi har en Britax beltestol til storebror, og har vært veldig fornøyd med den. Den passer ham ennå, og han er 142 høy. Den passer også lillesøster, som er 105, hun har testet et par ganger. Veldig fleksibel og varer lenge. Har med Isofixfeste.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 23:22   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Bedre med skader etter bilbelte enn skader etter ikke å ha brukt bilbelte, tross alt. Og hest og kjerre er vel ikke nødvendigvis bedre - uten å si så mye mer om det...

Jeg skjønner deg godt, da. Vi kjøpte stor sjuseter med god plass på andre rad for å kunne ha alle tre bakover, i stedet for å snu storebror når babyen kommer... Men det er dyrt.

Gammel 03-04-14, 23:26   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Syns det er dritekkelt å ha snudd henne jeg. Veninna mi som jobber på akuttintensiven forteller om barn med skader etter bilbelter, og jeg blir helt kvalm. Hest og kjerre neste...

Skjønner godt at du synes det er ekkelt å snu - men når du først har gjort det, synes jeg du skal tenke at selv om bilbeltet kan skade, vil fempunktsele kunne føre til enda større skader; det er jo grunnen til at det ikke anbefales forovervendt. Det handler vel egentlig om å velge det minste av flere onder.

Gammel 03-04-14, 23:59   #12
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Fremover så er de fleste bilstolene kun godkjent med internbelter frem til 18 kg. Eneste unntaket jeg vet om pr i dag er Britax two way. Der kan du bruke internselene til 25 kg. (Dobbeltsjekk for sikkerhets skyld)

Jeg ville nok ha gått for en god beltestol. Britax kidfix, Cybex solution el.

Gammel 04-04-14, 01:13   #13
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå bryter jeg litt inn med ett sidespørsmål: Finnes det altså bakovervendte seter som har plass til ett lengre barn enn det britax higway 2 har(nå ble jeg litt usikker på om det var higway det heter, rent bakovervendt til 25kg men Klumpen holder på å vokse ifra det i lengden). Vi er snart der at vi må ha ny stol vi også, iallfall for den ene. Trodde fremovervendt beltestol ble neste logiske valg, men om der finnes gode bakovervendte som passer så store barn så vil jeg gjerne vurdere det.

Gammel 04-04-14, 06:48   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

3punkt er sikrere enn fempunkt fremover som de andre her sier. I fem punkt sitter kroppen fast og nakken får all trykket. En god beltestol minsker risikoen for belteskader. Mange fester ikke så store barn skikkelig det kan gi store skader fra belter som ligger over magen,bak ryggen osv.

Hi way er en av de korteste bilsetene. Men den er ikke for liten før går over kanten. Billige Twe er sikkert 15cm lenger

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 07:57   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og er inne bare fordi jeg lurte på hvorfor i all verden noen bruker FP til å spørre hvilken pistol det var best å bruke.

Gammel 04-04-14, 09:35   #16
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nok en hvilken-bilstol-velger-vi-tråd

Hiway er absolutt ikke kort. Brukt det til etter fylte 5 år. God plass!

Gammel 04-04-14, 10:26   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Pistol Inagh.
Da blir det en beltestol med isofix pga det praktisle med at setet sitter fast selv om barnet ikke er med. Og med bruk av bilens belter.
Britax kidfix er opp til vurdering nå. Hvordan er setene fra recaro?
Et vennepar kjøpte gjennom naf. Må sjekke hvilket sete det er. Veldig greit å finne et sete som kan brukes lenge nå da. Men må prøve noen for å se hvem hun sitter best i.

Gammel 04-04-14, 10:48   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Nå bryter jeg litt inn med ett sidespørsmål: Finnes det altså bakovervendte seter som har plass til ett lengre barn enn det britax higway 2 har(nå ble jeg litt usikker på om det var higway det heter, rent bakovervendt til 25kg men Klumpen holder på å vokse ifra det i lengden). Vi er snart der at vi må ha ny stol vi også, iallfall for den ene. Trodde fremovervendt beltestol ble neste logiske valg, men om der finnes gode bakovervendte som passer så store barn så vil jeg gjerne vurdere det.

Belogic er til 25 kilo, Plus-testa og har plass til lange barn. Kan jo være verdt å prøve ut. Som nevnt merker vi stor forskjell på Belogic og Hiway II til vår fireåring.

Vi kommer til å bruke Belogic i hovedbilen vår så lenge som mulig, og så bytte til beltestol i den andre bilen når setet der er fravokst, tenker jeg, for den vil ikke være så ofte i bruk etter hvert. Vi vil altså ha bakovervendt lengst mulig, men kommer nok ikke til å bytte til annet bakovervendt for en hver pris likevel, liksom. Kanskje det blir ny Belogic til nummer to, men han er en del lavere enn broren ennå og sitter greit i Besafe Kid X3 med isofix, det var mer praktisk uten forankringsseler der han sitter. Kanskje storebror uansett må snus før han kan arve, vi får se.

Gammel 04-04-14, 10:55   #19
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Standard

Tror du får cybex gjennom NAF. Gode stoler.

Gammel 04-04-14, 11:29   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Hvordan er setene fra recaro?

I "min tid" ble Recaro-setene ofte ikke anbefalt fordi de er veldig tunge i forhold til andre seter.

(Denne tråden har sugd meg inn. Jeg stikker nå. )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.