Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-14, 21:18   #1
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Då eg las Hobbiten-tråden vart eg litt overraska over at såpass mange ser ut til å kreve at born skal lese boka før dei ser filmen. Er det ein grunn til at de gjer det slik? Gjeld det alle filmar, eller denne spesielt?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:19   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Nei, det må de ikke. Ser ikke poenget.

Jeg ser poenget med å lese gode bøker med historier jeg tenker at de kommer til å like, men ikke som et must før de får se filmen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:22   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Noen bøker, da spesielt hvis de egentlig er litt for små til å se filmen eller det er historier som er såpass gode i bokform at jeg synes de skal gjøre det først. Hobbiten er vel ei sånn bok. Harry potter også.

Gammel 13-02-14, 21:22   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nei det må de ikke - men av og til gjør vi et poeng av at når de er ferdige med boka kan vi kjøpe/låne/se filmen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:24   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det blir som det blir. Å kreve det har aldri slått meg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:24   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, Guttungen må ikke lese boka før han ser filmen, enkelt og greit. Ser ingen grunn til å pukke på akkurat det.

Gammel 13-02-14, 21:24   #7
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hos oss brukes det å se filmen sammen med mamma og pappa som gulrot og belønning for å lese litt lengre og krevende bøker.

Derfor skal jeg i morgen se Ronja Røverdatter sammen med syvåringen - jeg gleder meg like mye som henne. Hun har lest som en helt for å bli ferdig til fredag før vinterferien :-)

Gammel 13-02-14, 21:24   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Mine må ikke, men jeg ser fordeler ved det. Det er ofte mer innhold i en bok, mer detaljer. Det tar litt av gleden ved boka hvis man har sett filmen først og vet hvordan det ender. Noen bøker er jo sånn at jeg definitivt vil de skal lese dem, eller bli lest for. Da synes jeg det kan være naturlig å lese boka før film/teater. Jeg leser Doktor Proktor for mellomste nå. Det er bla. fordi jeg har lyst til å se den på teater og vil at hun skal ha et forhold til historien først.

Gammel 13-02-14, 21:25   #9
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Mine må ikke, men jeg ser fordeler ved det. Det er ofte mer innhold i en bok, mer detaljer. Det tar litt av gleden ved boka hvis man har sett filmen først og vet hvordan det ender. Noen bøker er jo sånn at jeg definitivt vil de skal lese dem, eller bli lest for. Da synes jeg det kan være naturlig å lese boka før film/teater. Jeg leser Doktor Proktor for mellomste nå. Det er bla. fordi jeg har lyst til å se den på teater og vil at hun skal ha et forhold til historien først.

Ja, også dette. Jeg synes det er lurt å lese bok først og se film etterpå - det motsatte fungerer ofte dårligere.

Gammel 13-02-14, 21:27   #10
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja, også dette. Jeg synes det er lurt å lese bok først og se film etterpå - det motsatte fungerer ofte dårligere.

Jeg kan si det samme om ditt innlegg over.
Eldste leste en Harry Potter og så så filmen med faren før hun leste neste bok.

Gammel 13-02-14, 21:29   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ofte at ungene skal ha det primære forholdet til boka, og ikke til filmen. Og så bruker vi det som gulrot iblant. Men bare hvis jeg synes boka er noe de bør ha med seg og som jeg tror de vil ha glede av, så klart.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:29   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klassiske bøker, som Ringenes Herre, Ronja Røverdatter ogsåvidere, vil jeg gjerne at de kjenner som bøker først og fremst. Jeg synes det er trist om det er filmen som skal bli det første møtet med historiene, som uten unntak er bedre som bøker enn som filmer.

Men jeg er klar over at det er meg som er rar. Og selv om jeg prøver å holde på det så går det ikke alltid.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:29   #13
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så sa Toffskij det mye bedre enn meg. Som vanlig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:31   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er enige med meg, dessuten.

Gammel 13-02-14, 21:32   #15
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg vil ofte at ungene skal ha det primære forholdet til boka, og ikke til filmen. Og så bruker vi det som gulrot iblant. Men bare hvis jeg synes boka er noe de bør ha med seg og som jeg tror de vil ha glede av, så klart.

Gammel 13-02-14, 21:36   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi ser så lite film at jeg tenker at sannsynligheten for at de får det primære forholdet til filmen og ikke boka er helt minimal. Selv har jeg ikke et forhold til en eneste film.

For meg er det veldig fjernt å benytte noe pressmiddel for å få noen til å lese en bok. Og siden vi også ser utrolig lite film, blir det litt som det passer.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:37   #17
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Noen ganger synes jeg det er en viss sammenheng mellom modenhetsnivået som kreves for å se filmen og å ha utbytte av boka. Men det hender vi finner boka etter at en film har fenger også, rekkefølgen her er jeg ikke så nøye på alltid. Men jeg synes det er et tankekors om man ofte viser barna filmer hvis bøker er for voksne, skumle eller upassende for barn.

Vi ser an barnet og filmen, og er ikke fanatiske på aldersgrensene. Men jeg ser ikke poenget i å vise seksåringen vår filmer der han ikke har modenhet til å få med seg innholdet og dialogen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:40   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Vi ser mye film og leser mye, så det er en reell problemstilling. Og så synes jeg det er idiotisk stråmannsargumentasjon å kalle det "pressmiddel". Jeg har fått unger som er glade i bøker og som jeg kan sitere yndlingspassasjer av yndlingsbøker med, det er jo toppen av toppen!

Gammel 13-02-14, 21:41   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Nei, ingen krav her. Vi synes selvsagt at det hadde vært flott å lese bøkene først, og oppmuntrer til det, men ikke noe krav. Jeg synes bok og film utfyller hverandre (i de fleste tilfeller), og ser ingen grunn til at man fint kan se film og så lese bok. Har selv gjort det i flere tilfeller. Men jeg ser bok og film adskilt da. To ulike medier, og de er ikke i konkurranse med hverandre. Men vet det er mange som ikke er enig med meg der

Poden leste første del av Hobbiten før han så første filmen. Det var mest fordi han ikke klarte å vente på at filmen skulle komme. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at Hobbiten og Ringenes Herre er relativt tunge å lese for barn. Poden synes også det, selv om han er en særdeles habil leser og ligger godt foran sin alder.

Gammel 13-02-14, 21:41   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I såfall bruker jeg pressmiddel på mye. Kvikklunsj som pressmiddel for å få barna med ut på tur for eksempel. Jeg velger å se på det som ekstra oppmuntring.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:50.