|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Då eg las Hobbiten-tråden vart eg litt overraska over at såpass mange ser ut til å kreve at born skal lese boka før dei ser filmen. Er det ein grunn til at de gjer det slik? Gjeld det alle filmar, eller denne spesielt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei, det må de ikke. Ser ikke poenget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Noen bøker, da spesielt hvis de egentlig er litt for små til å se filmen eller det er historier som er såpass gode i bokform at jeg synes de skal gjøre det først. Hobbiten er vel ei sånn bok. Harry potter også.
![]() |
#6 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei, Guttungen må ikke lese boka før han ser filmen, enkelt og greit. Ser ingen grunn til å pukke på akkurat det.
![]() |
#7 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Hos oss brukes det å se filmen sammen med mamma og pappa som gulrot og belønning for å lese litt lengre og krevende bøker.
![]() |
#8 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Mine må ikke, men jeg ser fordeler ved det. Det er ofte mer innhold i en bok, mer detaljer. Det tar litt av gleden ved boka hvis man har sett filmen først og vet hvordan det ender. Noen bøker er jo sånn at jeg definitivt vil de skal lese dem, eller bli lest for. Da synes jeg det kan være naturlig å lese boka før film/teater. Jeg leser Doktor Proktor for mellomste nå. Det er bla. fordi jeg har lyst til å se den på teater og vil at hun skal ha et forhold til historien først.
![]() |
#9 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?
Ja, også dette. Jeg synes det er lurt å lese bok først og se film etterpå - det motsatte fungerer ofte dårligere.
![]() |
#10 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?
Jeg kan si det samme om ditt innlegg over.
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Jeg vil ofte at ungene skal ha det primære forholdet til boka, og ikke til filmen. Og så bruker vi det som gulrot iblant. Men bare hvis jeg synes boka er noe de bør ha med seg og som jeg tror de vil ha glede av, så klart.
![]() |
#12 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Klassiske bøker, som Ringenes Herre, Ronja Røverdatter ogsåvidere, vil jeg gjerne at de kjenner som bøker først og fremst. Jeg synes det er trist om det er filmen som skal bli det første møtet med historiene, som uten unntak er bedre som bøker enn som filmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?De er enige med meg, dessuten.
![]() |
#15 |
Er frisk!
|
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Vi ser så lite film at jeg tenker at sannsynligheten for at de får det primære forholdet til filmen og ikke boka er helt minimal. Selv har jeg ikke et forhold til en eneste film. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Noen ganger synes jeg det er en viss sammenheng mellom modenhetsnivået som kreves for å se filmen og å ha utbytte av boka. Men det hender vi finner boka etter at en film har fenger også, rekkefølgen her er jeg ikke så nøye på alltid. Men jeg synes det er et tankekors om man ofte viser barna filmer hvis bøker er for voksne, skumle eller upassende for barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Vi ser mye film og leser mye, så det er en reell problemstilling. Og så synes jeg det er idiotisk stråmannsargumentasjon å kalle det "pressmiddel". Jeg har fått unger som er glade i bøker og som jeg kan sitere yndlingspassasjer av yndlingsbøker med, det er jo toppen av toppen!
![]() |
#19 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei, ingen krav her. Vi synes selvsagt at det hadde vært flott å lese bøkene først, og oppmuntrer til det, men ikke noe krav. Jeg synes bok og film utfyller hverandre (i de fleste tilfeller), og ser ingen grunn til at man fint kan se film og så lese bok. Har selv gjort det i flere tilfeller. Men jeg ser bok og film adskilt da. To ulike medier, og de er ikke i konkurranse med hverandre. Men vet det er mange som ikke er enig med meg der
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?I såfall bruker jeg pressmiddel på mye. Kvikklunsj som pressmiddel for å få barna med ut på tur for eksempel.
![]() |
|
|