|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() GarnJeg har sett meg ut en genser i et blad som er oppgitt med en garntype fra Dale. Det koster ganske mye og genseren vil komme på rundt 1000,- om jeg velger det garnet. Så har jeg funnet et garn fra Drops av noenlunde samme kvalitet. Jeg sammenlignet andelen av de forskjellige ulltypene og pinnestørrelse. Det er hhv. Dale Cotinga som er brukt, og Drops Nepal som jeg lurer på å erstatte med.
![]() |
#2 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GarnLysegrå er jo ganske anvendelig til de fleste farger på bukser etc. Ellers bytter jeg stadig ut dyrt garn med billigere hvis jeg kan det, og hittil har det gått fint. Akkurat nå strikker jeg Skappelgenser til meg selv i alpakkagarn fra Nille, og det ser bra ut foreløpig. Dog kjenner jeg ikke til de to garntypene du nevner.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: GarnJeg liker Nepal godt, og hvis det stemmer med strikkefasthet er det et godt valg. Pinnestørrelse gir ikke alltid riktig bilde.
![]() |
#5 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GarnJeg har brukt garnstudio sine garn en del, mest til småplagg og tepper, men ikke Nepal. Billiggarn fra Nille til store plagg, det orker jeg ikke. Husk at det er mye arbeid med en genser, og dersom man ikke orker å bruke den etterpå, så er det både arbeid og mange penger i vasken. Til sokker og mindre plagg syns jeg billiggarn er greit, men ikke gensere. Men det er nå bare jeg, jeg er kresen på ulla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GarnJeg tror ikke jeg har strikket genser av Nepal, men har strikket med Lima, som vel er noe lignende bare tynnere, og det er veldig godt å strikke av, og myk og god genser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: GarnStrikkefasthet på Drops Nepal: Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 17m x 22p
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: GarnNepal er litt tykkere enn Cotinga (1maske), det er også mer alpakka i Nepal enn Cotinga.
![]() |
#9 |
Live and let live
|
![]() Sv: GarnHvis man skal bytte ut garntypen som er i oppskriften, er det strikkefastheten man må se på? Eller er det noe mer også? (Utover det innlysende, som at dersom det er totråds, så velger man ikke tretråds feks.)
![]() |
#10 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: GarnDet er strikkefastleiken som er avgjerande, ja. Eg strikker stramt, så eg må ofte gjere endringar for å få rett storleik. Når eg skal strikke genser, pleier eg begynne med eit erme, for å ikkje kaste bort tida på prøvelapp. Då strikker eg eit stykke og så måler eg og sjekker om det stemmer med måla som er oppgitt i oppskrifta. Viss ikkje rekker eg opp, men viss det stemmer har eg i det minste starta på ermet.
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: GarnNår du kjøper inn garn er det forresten lurt å sjå på løpemeter på garnet og ikkje bare vekt. I norske oppskrifter er det ofte oppgitt garnmende i gram, men det er antal meter som er avgjerande. Så viss du bytter garnsort er det lurt å rekne om frå gram til meter, slik at du kjøper nok garn.
![]() |
![]() |
|
|