Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Garn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-13, 07:55   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Garn

Jeg har sett meg ut en genser i et blad som er oppgitt med en garntype fra Dale. Det koster ganske mye og genseren vil komme på rundt 1000,- om jeg velger det garnet. Så har jeg funnet et garn fra Drops av noenlunde samme kvalitet. Jeg sammenlignet andelen av de forskjellige ulltypene og pinnestørrelse. Det er hhv. Dale Cotinga som er brukt, og Drops Nepal som jeg lurer på å erstatte med.

Vil det gå greit? Det er ikke jeg som skal strikke og jeg vil helst at genseren blir temmelig lik den jeg har sett på bilde i bladet mitt.

(Også lurer jeg veldig på om jeg vil ha knallrød eller lysegrå)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 08:28   #2
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Garn

Lysegrå er jo ganske anvendelig til de fleste farger på bukser etc. Ellers bytter jeg stadig ut dyrt garn med billigere hvis jeg kan det, og hittil har det gått fint. Akkurat nå strikker jeg Skappelgenser til meg selv i alpakkagarn fra Nille, og det ser bra ut foreløpig. Dog kjenner jeg ikke til de to garntypene du nevner.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 08:29   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har erfart at Drops Nepal kan nuppe en del.
Det er veldig godt å strikke av og det kan hende jeg har vært uheldig.

Gammel 10-10-13, 09:00   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker Nepal godt, og hvis det stemmer med strikkefasthet er det et godt valg. Pinnestørrelse gir ikke alltid riktig bilde.

Farge kommer an på hvlken type genser det er.

Gammel 10-10-13, 09:11   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har brukt garnstudio sine garn en del, mest til småplagg og tepper, men ikke Nepal. Billiggarn fra Nille til store plagg, det orker jeg ikke. Husk at det er mye arbeid med en genser, og dersom man ikke orker å bruke den etterpå, så er det både arbeid og mange penger i vasken. Til sokker og mindre plagg syns jeg billiggarn er greit, men ikke gensere. Men det er nå bare jeg, jeg er kresen på ulla.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 09:14   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke jeg har strikket genser av Nepal, men har strikket med Lima, som vel er noe lignende bare tynnere, og det er veldig godt å strikke av, og myk og god genser.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 09:23   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikkefasthet på Drops Nepal: Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 17m x 22p

Strikkefasthet på Dale Cotinga: 18 masker pr 10 cm på pinner nr 4 1/2 - 5

Er det ganske likt?

Og jeg ser den med at det er mye jobb med en genser og sånn, men det er ikke helt sånn for meg. Farmor strikker lynkjapt og elsker å ha noe å drive med, så for henne er det ren glede og nytte. Og jeg har allerede en Marius-genser i Dalegarn og en sånn Tine Solheim-aktig retromønster genser i tykt alpakkagarn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 09:26   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Nepal er litt tykkere enn Cotinga (1maske), det er også mer alpakka i Nepal enn Cotinga.

Men begge garntypene er ganske tykke. Jeg ville strikket prøvelapp, evt strikket et erme først for å se om målene stemmer.

Gammel 10-10-13, 14:36   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man skal bytte ut garntypen som er i oppskriften, er det strikkefastheten man må se på? Eller er det noe mer også? (Utover det innlysende, som at dersom det er totråds, så velger man ikke tretråds feks.)

Gammel 10-10-13, 14:42   #10
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er strikkefastleiken som er avgjerande, ja. Eg strikker stramt, så eg må ofte gjere endringar for å få rett storleik. Når eg skal strikke genser, pleier eg begynne med eit erme, for å ikkje kaste bort tida på prøvelapp. Då strikker eg eit stykke og så måler eg og sjekker om det stemmer med måla som er oppgitt i oppskrifta. Viss ikkje rekker eg opp, men viss det stemmer har eg i det minste starta på ermet.

Når det gjeld loing er det veldig individuelt frå persom til person om garnet loer eller ikkje. Det er statisk elektrisitet som fører til loing. Men blandingsgarn loer oftere enn reine garn.

Eg har ingen erfaring med nepal, for eg strikker ikkje med alpakka, men eg veit det er veldig mange som er begeistra for dette garnet.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 14:43   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du kjøper inn garn er det forresten lurt å sjå på løpemeter på garnet og ikkje bare vekt. I norske oppskrifter er det ofte oppgitt garnmende i gram, men det er antal meter som er avgjerande. Så viss du bytter garnsort er det lurt å rekne om frå gram til meter, slik at du kjøper nok garn.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.