Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal jeg gjøre med seien jeg har i kjøleskapet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-13, 14:48   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal jeg gjøre med seien jeg har i kjøleskapet?

Jeg kjøpte sei i går for å lage fiskepinner (stor hit, for øvrig), men har omtrent 250 gram igjen. Hva skal jeg gjøre med den? Mye er skåret i mindre biter allerede.

Jeg er ikke allverdens glad i fisk selv, så gjerne noe med mye krydder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 14:54   #2
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Sv: HVa skal jeg gjøre med seien jeg har i kjøleskapet?

Skulle til å foreslå fiskepinner

Hva med å lage en fiskesuppe?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 15:00   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: HVa skal jeg gjøre med seien jeg har i kjøleskapet?

Leste først selen og tenkte at det var litt ehh.. spesielt.

Hva med denne? http://bollefrua.wordpress.com/2012/...t-free-monday/

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 15:08   #4
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med seien jeg har i kjøleskapet?

Leste også selen..

Fiskegrateng?

Gammel 03-05-13, 15:17   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lage fiskegrateng? Det skal nemlig jeg i dag. Lager en tykk, hvit saus med løk, gulrot, persillerot og kålrot i bittesmå biter, spinat, matfløte og et par eggeplommer, trekker fiskebitene litt i sausen og heller alt over kokt makaroni. Så vender jeg inn et par stivpiskede eggehviter og topper med strøkavring og parmesan. Har krydder etter innfallsmetoden underveis.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 15:20   #6
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Wok?

Gammel 03-05-13, 15:22   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer for fiskegrateng. Oppskriften til røverdatter høres god ut.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 15:23   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mmmm, ja, fiskegrateng.
Eller lag en spicy tomatsaus og trekk seien oppi. Server med grov ris.

Gammel 03-05-13, 15:44   #9
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I form med hvitløk, purre/løk, hermetiske tomater, gulrot i strimler. Evt. andre grønnsaker du liker. Gjerne Dolmio ekstra krydret pastasaus, eller tilsett det du liker av krydder. Stek i ovn til fisken er ferdig, 10-15 min? Ekstra godt med litt reker og svarte oliven på toppen før servering.

Gammel 03-05-13, 15:49   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg pleier å steke og panere seien. Gjerne med chilisaus fra Stiansen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 16:10   #11
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Fiskesuppe.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 19:47   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fatter ikke at man kan ha sei i hus uten å lage Isets seigryte.

Gammel 04-05-13, 00:18   #13
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Nå fikk jeg lyst på hjemmelaget fiskegrateng.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 15:01   #14
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Nå er jeg spent: Hva lagde du?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 15:21   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg la den i frysern.

Gammel 04-05-13, 15:50   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen lager kjempegode fiskekaker av slikt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 15:59   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Mannen lager kjempegode fiskekaker av slikt.

Har han en oppskrift du vil dele?

Gammel 04-05-13, 17:32   #18
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har han en oppskrift du vil dele?

Jepp! Skal legge inn ikveld jeg.

Gammel 04-05-13, 18:03   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, jeg var ikke den eneste som leste "selen", nei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:32   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Hjemmelagde fiskekaker med dilldressing (fra boka "Stiansen til hverdags og litt til fest...")

500 g seifilet (eller torsk, hyse, laks, uer)
1 ss salt
1 ts malt hvitt pepper
2 ts potetmel
2 egg
1 dl melk
2 dl fløte
100 g smør
1 løk
2 ss gressløk
1/2 dl solsikkeolje

Renskjær seifileten så den blir fri for ben og skinn. Del opp i små terninger, ha dem i food-processor (tror mannen bruker stavmikser). Viktig at fisken er kald, det bedrer bindeevnen til fiskekjøttet. Kjør med salt, pepper og potetmel til du får en fin farse. Ha i eggene og kjør dem inn. Spe med melk og fløte til smidig farse. Smak evt til med mer salt og pepper.
FInhakk løkken, fres den myk i smøret. Avkjøl løk og smør, tilsett finhakket gressløk. Når kaldt, vend det inn i fiskefarsen. Farsen kan se skilt ut, men fortvil ikke, dette går bra! Form kakene med spiseskje, klapp dem flate, ca 2 cm tykke. Stek dem i olje i tre minutter på hver side

Vi har ikke alltid hatt dilldressingen til, men den passer veldig godt:
3 dl rømme
1 bunt dill
1 ss sukker
1 ss hvitvinseddik
salt og pepper
Finhakk dill, bland inn i rømmen sammen med det andre.

Mannen har lagd litt ulike varianter av disse, og hele familien liker dem godt. Vi bruker sånne billige fiskeblokker fra fryseren på Rema. Fiskekakene er fine å fryse!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.