Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp, jeg skal lage koldtbord!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-13, 08:20   #1
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Hjelp, jeg skal lage koldtbord!

Noen planlegger konfirmasjon opptil et år på forhånd, min skal konfirmeres neste helg. Vi har invitert gjestene, og fått på plass fire kaker

23 gjester, ingen bordplassering, feiring hjemme.
Vi skal ha røykelaks, fenalår, eggerøre, hummer, kremet pastasalat med marinert kylling og paprikagryte med rødvinssaus og svinekjøtt. Samt fløtegratinerte poteter, for det vil konfirmanten ha.

Mamma sier at vi MÅ ha potetsalat, noen som har verdens beste oppskrift?
Noen som har ideer som passer sånn noenlunde til det jeg har satt opp allerede?

Jeg har fri både torsdag og fredag, konfirmasjonen er på lørdag. Jeg har en og en halv time mellom seremonien og selskapet, så har nok ikke tid til å lage noe da, men tid til å varme opp/sette fram mat.

Åja. Og så skal jeg superimponere hele bønsjen med fantastiske brettede servietter (takket være fantastiske Fløyel) som forhåpentligvis kommer i hus senere i dag

...Men aspik, sån derre ekkel gjennomsiktig gele med reker og grønnsaker blir det ikke!

Sist redigert av slaraffen : 04-05-13 kl 08:25.
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 08:54   #2
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal lage koldtbord!

Jeg bruker aldri oppskrift, men jeg tror at en oljebasert potetsalat ville passet godt sammen med resten.
-Og så savnet jeg en grønn salat

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 09:32   #3
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenkte kanskje å lage pastasalaten uten grønt (bare kylling, pasta og dressing), og så sette en grønn salat ved siden av?

Hva er en oljebasert potetsalat
Har aldri laget en potetsalat, jeg liker dem ikke... Men gjestene skal selvsagt få den beste som finnes, bare noen her inne har Oppskriften

Gammel 04-05-13, 09:42   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil og slå et slag for oljebasert potetsalat.
Kok potetterninger lett og bland med det du liker. Jeg synes potet, cherrytomater, vårløk, fetaost og noen små eplebiter er godt.

Og heller over vinaigrette:
Pisker sammen en eggeplomme. Rører inn litt salt, pepper og bittelitt sukker. Så eddik og så pisker jeg raskt inn en tynn stråle olivenolje. Bruker forholdet 1:3 mellom eddik og olje.

Hvis poenget er å ha en mer klassisk potetsalat, bruker jeg gjerne poteter, eplebiter, vårløk, hakket sylteagurk.
Dressing av rømme og et par striper majones, tilsatt litt salt og pepper.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 09:43   #5
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Eller:
Kok gode poteter.Skjær i terninger. Ha i hvitløk, gode cherrytomater, vårløk,litt paprika, evnt litt fetaost og oliven om dere liker det. Tøm på litt god olivenolje, og litt urtekrydder (f.eks basilikum eller et godt blandingskrydder). Smak til med salt og pepper.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 09:50   #6
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Standard

OK. Jeg tror jeg skal kunne greie en oljebasert potetsalat. Ser litt bedre ut enn den klassiske også!
Jeg ser de to oppskriftene er ganske like, er vinaigrette veldig vanskelig, eller er det bare å passe på at oljestrålen er tynn nok?

Gammel 04-05-13, 11:22   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Det høres kjempebra ut. Jeg synes Matprat.no har mange gode tips for fest og ikke minst, mengder.
Lykke til med forbredelser og festen.
Om du har lyst så legg gjerne ut oppskrift på den gryten din.

Gammel 04-05-13, 11:41   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Hjelp, jeg skal lage koldtbord!

Kan sånn oljebasert potetsalat lages dagen før? Har også konfirmant, og begynte ikke forberedelsene for ett år siden jeg heller.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 11:47   #9
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Det jeg pleier å gjøre er å koke potetene også blander jeg det som skal vedsiden av i en boks kvelden før. Rører sammen rett før det skal på bordet.

Gammel 04-05-13, 11:49   #10
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Også brødmat. Til koldtbord tror jeg jeg hadde kjøpt meg ut av det med å ta turen innom ett godt bakeri.

Gammel 04-05-13, 13:06   #11
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Min potetsalat får alltid masse skryt, og er nydelig til spekemat. Jeg lager den litt på slump og øyemål da. Den inneholder poteter, hardkokte egg (dobbelt så mye potet som egg, og da ser jeg også på størrelse, ikke bare antall), vårløk, majones, rømme, salt og pepper. Jeg pleier å kjøpe en sånn 2-pk med majonesposer og blande med enten to små eller ett "vanlig" beger rømme. Da tar jeg vel ca 12 poteter og 6 egg.

Gammel 04-05-13, 19:04   #12
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

OK. Jeg tror jeg skal kunne greie en oljebasert potetsalat. Ser litt bedre ut enn den klassiske også!
Jeg ser de to oppskriftene er ganske like, er vinaigrette veldig vanskelig, eller er det bare å passe på at oljestrålen er tynn nok?

Slett ikke vanskelig! Men bruk visp, ikke gaffel. Og en dæsj dijon-sennep, skal det vel også være, når jeg tenker meg om.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.