Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man "født" når man tar keisersnitt?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-13, 14:40   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Har man "født" når man tar keisersnitt?

Har man?
Barnet har jo uten tvil blitt født. Man sier vel også at fødselen gikk greit og man er på en fødeklinikk med leger og jordmødre, men har man født selv? ;undrer:

Jeg sier "føder" om vaginal fødsel og "keisersnitt" om keisersnitt, men det er meget mulig jeg er sær når jeg henger meg opp i nyansene mellom disse to. Derav tråd i flisespikkerforumet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 14:41   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.872
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg bruker vel sjelden uttrykket 'har født', men jeg ville ikke tenkt på å skille på utgangen hvis jeg skulle gjøre det. Levert da, eller?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 14:43   #3
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Mine to kom begge ved k-snitt, og jeg tenker vel at jeg ikke har vært igjennom en fødsel, men et inngrep. Men begge gutta har blitt født, da.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 14:44   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Man har jo satt et barn til verden, så jeg vil si ja. Men jeg har ikke født selv nei. Ikke selv om jeg hadde rier i flere dager i forkant og 9 cm åpning når jeg måtte ha snitt.

Jeg kan liksom ikke si at jeg "keisersnittet en gutt i 2003"?

En fødsel er en fødsel.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 14:49   #5
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg har født tre barn. Er det definert hvordan man skal føde et barn?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 14:49   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.897
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Man har født. Enten føder man vaginalt eller så blir man forløst ved KS.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 14:52   #7
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg vil si at man har født. Men samtidig har man hatt en operasjon. Så det er klart at man er dårligere etterpå. I hvert fall i min erfaring. Og jeg har fått barn på begge måtene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 14:53   #8
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Fødsel*viser til når eit*foster*kjem ut frå*mororganismen,*

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 14:55   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.897
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Har man?
Barnet har jo uten tvil blitt født. Man sier vel også at fødselen gikk greit og man er på en fødeklinikk med leger og jordmødre, men har man født selv? ;undrer:

Jeg sier "føder" om vaginal fødsel og "keisersnitt" om keisersnitt, men det er meget mulig jeg er sær når jeg henger meg opp i nyansene mellom disse to. Derav tråd i flisespikkerforumet.

man snakker jo om hva slags fødsel man har hatt - barnet blir født, kvinnen føder - enten vaginalt eller med KS.
Hva mener du med født selv, egentlig? I begge tilfellene er det jo unektelig slik at et barn blir født?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:05   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Selvfølgelig har man født!
Født vaginalt eller født ved hjelp av keisersnitt.

Det er jo ikke slik at om man føder vaginalt så skjer det uten inngripen fra andre uansett. Om det skjer, har man ikke født da heller?
Jeg hadde ikke fått it snuppa uten hjelp, og hun ble draddut med vakuum. Jeg har jo allikevel født.

Det blir mer og mer snakk om hvordan man blir forløst. Syns kanskje det er et bedre ord å bruke enn å føde da, når dette blir et issue.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:07   #11
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Computer says yes. Står ingenting om hvilken åpning man skal tilverdensette gjennom.

føde


II føde v2 (norr f?'da) 1 sette til verdenf- barn / bli født komme til verden / hun er født i 1921 / være født og oppvokst i Bergen / være født blind / han er ikke født i går han er ikke naiv og uerfaren / hun er født Olsen / han er den fødte gjøgler har medfødte anlegg som gjøgler

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:08   #12
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg tenker at dersom man ikke har født så har man adoptert, evt brukt surrugatmor. Jeg har født med og uten keisersnitt, og siden keisersnittet ble hastekeisersnitt siden fødselen stoppet opp, så vil jeg absolutt si at jeg har født to ganger.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:09   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.098
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Man skal i hvert fall ikke si "jeg har jo født" om smerter til en som har fått gjennomført keisersnitt. :erfart:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:12   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg fikk jo ha en lang fødsel + et keisersnitt på tampen. Syntes det blir feil å si at jeg ikke har gjort det selv da, på en måte. Jeg trykket ikke ungen ut musa, men gjorde jo resten av jobben. Er det å føde vaginalt, som i å presse ut barnet, det eneste som er synonymt med å føde? Jeg syntes ikke det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:23   #15
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg sier iallefall at unger med keisersnitt har blitt født, så da antar jeg at jeg ser på keisersnitt som et fødselsalternativ/en fødselsmetode.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:26   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg lå jo leeeenge i mange timer før det ble akutt keisersnitt første gang, og var knapt bevisst pga utmattelse, så akkurat at han ikke ble presset ut betegner ikke at jeg var i fødsel eller ikke.
Siste gangen tok jeg planlagt snitt, en ganske så annen opplevelse, vil kanskje ikke si jeg fødte da, men barnet ble jo født.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:28   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.380
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg sier alltid bare at jeg _har_ to barn når folk spør, ikke at jeg har født to barn, men selv om tvillingene kom med hastekeisersnitt, føler jeg i høyeste grad at jeg har født dem.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:44   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Fødsel*viser til når eit*foster*kjem ut frå*mororganismen,*

Nå er det min tur til å flisespikke. Hvis det er et foster som kommer ut så tenker jeg at man har hatt en abort. Jeg tenker på barnets tilblivelse som eggcelle & sædcelle - embryo - foster - barn. Og det som blir født er et barn.

Jeg ville nok selv ikke ha brukt ordet født hvis jeg hadde tatt keisersnitt, tror jeg. Muntelig ville jeg ha sagt: Da jeg fikk <barnets navn> endte det med keisersnitt. Eller det var en tøff fødsel som endte i hastesnitt. Fødselen var i gang og h*n måtte hentes ut med keisersnitt. Jeg tror i alle fall jeg ville ha formulert meg slik (de fleste som spør om fødsler vil jo ha detaljene - håper jeg! )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:46   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Jeg lar gjerne omverdenen slippe å få høre alle detaljer hvis noen spør "når fødte du barna dine?"

Det blir så omstendelig om jeg skal svare hver gang, "nei, altså, jeg har ikke født de, han første kom til verden i april 2003, og det var noen og tjue timer med rier, og så endte det i et hastesnitt, og jammen var det ikke reprise i januar 2006. Så de ble ikke født, altså. De ble keisersnittet."

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 15:49   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man "født" når man tar keisersnitt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg lar gjerne omverdenen slippe å få høre alle detaljer hvis noen spør "når fødte du barna dine?"

Var den til meg, Maveric?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no