Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når barn kjøper dyr

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-07, 11:36   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når barn kjøper dyr

Burde dyrebutikker ha et ansvar for ikke å selge dyr til barn som kommer inn alene, uten følge av en voksen foresatt?

Bakgrunnen til dette spørsmålet er som følger:

Ei venninne av meg har ei datter - E - som er 12 år. En dag sier datteren at når mamma kommer hjem fra jobb, skal hun få en hyggelig overraskelse. Mamma kommer hjem fra jobb, ja - og overrasket blir hun...

Denne 12-årige jenta og bestevenninna har vært på bytur og kjøpt seg hver sin hamster. På toppen av det hele - venninna får ikke lov å ha dyr hjemme, så hamsteren hennes må bo hjemme hos E...

"Men har dere tenkt på hvem som skal ta seg av hamsteren når dere ikke er hjemme, da?" spør venninna mi. Begge jentene tilbringer tid hos sine respektive fedre...

Svaret kommer kjapt og selvsagt - "Du vel, mamma!"

Nå er disse jentene så heldige at venninna mi ikke hadde noe imot å ta seg av et par hamstere - men det ble en lang prat på prinsipielt grunnlag om hva man overrasker mammaer med og hva man ikke gjør...

Men jeg mener - vedkommende som solgte disse hamstrene til to 12-årige jenter, som garantert bedyret at de fikk lov av mamma å ha dem...
Burde vedkommende gjort det?

Potensielt kunne disse jentungene gått rett hjem og foret sin pyton med dem, for alt personen i butikken visste... Han/hun hadde ingen garanti for at disse hamstrene fikk et godt hjem - bare lovnad fra to 12-åringer...

Er dette riktig?

Gammel 22-04-07, 11:40   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når barn kjøper dyr

Nei, det er ikke riktig, barn bør ha følge av sine foreldre når de kjøper dyr. Trodde det fantes lover/regler for dette, jeg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 11:41   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ikke det var lov. Jeg har blitt oppringt fra dyrebutikken da min elleve-tolvåring kjøpte akvariefisk, for å bekrefte at det var i orden.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 11:43   #4
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette hørtes ikke helt riktig ut. Jeg hadde ikke stolt på to 12åringer som kom og sa at de hadde lov. Og hadde jeg hatt en tolvåring som kom hjem med med et dyr kjøpt uten at jeg var med, så tror jeg at det kjapt hadde blitt returnert.

Gammel 22-04-07, 11:45   #5
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vanskelig å si.

Det er, såvidt jeg vet, ikke noen aldersgrense for å kjøpe dyr? Og da er det jo opp til den som står i butikken og avgjøre om personen snakker sant eller ei.

En tolvåring kan jo godt ha fått lov hjemme, og så reist for å kjøpe alene, som du sier. Vanskelig for en butikkansatt å avgjøre, noen tolvåringer er mer modne enn andre også.

Og det med pytonslangen gjelder jo like mye voksne som barn, det er like umulig for personen i dyrebutikken å vite hva som skjer etter at hamsteren forlater butikken.

Det som er viktig, mener jeg, er at en kan returnere dyrene og få pengene tilbake, hvis ikke det var tilfelle ville jeg ha reagert.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 11:45   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det høres absolutt ikke riktig ut, men jeg vet ikke om det fins lover eller regler om dette.

Jeg hadde tatt en telefon til butikken selv om det egentlig var greit for meg å beholde dyret.

Gammel 22-04-07, 11:56   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet ikke om det er regler for dette, men det burde det absolutt være! At voksne også ofte vanskjøtter dyr burde ikke være noe argument her, barn har som regel ikke forståelse for hva det vil si å ha ansvaret for noe levende. For dem er det kos, men så snart det begynner å bli krevende blir det kjedelig og de mister interessen fort.

Det burde være 18-årsgrense på å kjøpe eller skaffe seg dyr.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 12:30   #8
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg er litt overrasket over at tolvåringer får kjøpe dyr i det hele tatt. Jeg syntes iallefall at det bør være en "regel" om at man ringer for å bekrefte med foreldrene slik det ble gjort da sønnen til Maximillia kjøpte akvariefisker

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 12:36   #9
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Dette hørtes ikke helt riktig ut. Jeg hadde ikke stolt på to 12åringer som kom og sa at de hadde lov. Og hadde jeg hatt en tolvåring som kom hjem med med et dyr kjøpt uten at jeg var med, så tror jeg at det kjapt hadde blitt returnert.

Signerer denne.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 12:38   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men jeg mener - vedkommende som solgte disse hamstrene til to 12-årige jenter, som garantert bedyret at de fikk lov av mamma å ha dem...
Burde vedkommende gjort det?

Potensielt kunne disse jentungene gått rett hjem og foret sin pyton med dem, for alt personen i butikken visste... Han/hun hadde ingen garanti for at disse hamstrene fikk et godt hjem - bare lovnad fra to 12-åringer...

Er dette riktig?

Jeg synes ikke dyr skal selges til barn nei. Det høres helt uansvarlig ut.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 13:02   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Barn burde IKKE få lov til å kjøpe dyr uten at voksne er med.
Alle mennesker er inpulsive og hadler ting uten å tenke seg godt om, og barn tenker vel i mindre grad over hvilket ansvar som følger med et dyr.
(vet om voksne som også mangler den takegangen da men)
Når barnet har med seg en vokse føler jeg at valget er mere gjennomtenkt og at det også er noe barnet faktisk får lov til.
Det kan jo også være grunner til at barnet har blitt nektet å kjøpe et dyr, og da er det ikke kult om det bare kan tusle avgårde alene og handle inn.
Nå koster det gjerne litt å kjøpe inn da, om man ikke bare skal ha et dyr.
Det skal jo gjerne være et bur og tilsvarende også.

Gammel 22-04-07, 13:45   #12
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barn burde ikke få lov å kjøpe dyr alene.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 14:10   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes ikke dyr skal selges til barn nei. Det høres helt uansvarlig ut.

Signerer.

Gammel 22-04-07, 15:16   #14
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vet ikke om det er regler for dette, men det burde det absolutt være! At voksne også ofte vanskjøtter dyr burde ikke være noe argument her, barn har som regel ikke forståelse for hva det vil si å ha ansvaret for noe levende. For dem er det kos, men så snart det begynner å bli krevende blir det kjedelig og de mister interessen fort.

Det burde være 18-årsgrense på å kjøpe eller skaffe seg dyr.

Jeg argumenterer ikke for at barn bør få kjøpe dyr, bare så det er sagt.

Jeg bare forsøker å sette meg inn i situasjonen til den ansatte i dyrebutikken. Så lenge det ikke er aldersgrense så blir det vel opp til hver enkelt butikk å definere hvordan de gjør det. Det høres veldig upraktisk ut å ringe familien til hver enkelt kunde for å sjekke om de får lov eller ei (selv om det absolutt er ansvarlig gjort å gjøre det!).

Jeg synes faktisk at her er det foreldrene som har hovedansvaret, jeg ville aldri ha funnet på å kjøpe meg en hamster uten mammas tilatelse da jeg var 12 år, det ville hun aldri ha goddtatt. Det kan jo godt hende at denne jenta visste at moren hennes ville si ja.

Jeg synes foressten også godt at det kunne være en aldersgrense for kjøp av dyr. (Er det noen her som vet helt sikkert at det ikke er det?)

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 15:21   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at det er foreldrene som har ansvaret. Man kan da ike skyve ansvaret over på butikken.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 15:29   #16
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Vår lokale dyrebutikk selger ikke dyr til barn under 18 år.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 17:45   #17
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Mulig jeg er streng, men jeg hadde resolutt fulgt 12-åringen tilbake til butikken med hamsteren, og butikkinnehaveren hadde fått vite tydelig hva jeg mente. :streng:

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 18:27   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter vergemålslovens § 33 råder den mindreårige selv over midler han har tjent ved egen virksomhet etter fylte 15 år. - Så i og med at dette er en 12-åring det er snakk om, så kan foreldrene gå tilbake til butikken og kreve pengene tilbake. Selv om hamsteret så har dødd.

Jeg tror jeg har levert tilbake hamsteret jeg også.

Gammel 23-04-07, 06:09   #19
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror egentlig 12-åringen hadde fått husarrest også.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 08:18   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Mulig jeg er streng, men jeg hadde resolutt fulgt 12-åringen tilbake til butikken med hamsteren, og butikkinnehaveren hadde fått vite tydelig hva jeg mente. :streng:

Dette signerer jeg helhjertet.

Om det i utgangspunktet hadde vært greit at 12åringen kjøpte et hamster hadde jeg likevel levert det tilbake om hun ikke hadde spurt om lov først.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.