Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan har dere mottatt avslag på bhgplass?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-07, 14:28   #1
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Hvordan har dere mottatt avslag på bhgplass?

Litt klønete overskrift, men jeg skal forsøke å forklare. Jeg lurer rett og slett på hvilken måte dere har mottat avslag om bhgplass? Altså, er det i skriftlig form, muntlig i bhg, pr telefon osv?

Saken er at vi har søkt lillebror inn i samme bhg som storebror fra høsten av. På lørdag traff jeg tilfeldig en annen mor som også har et barn i denne bhg. Hun har også en liten jente som hun nå har søkt full bhgplass til. Hun forteller jublende at hun på fredag ettermiddag, da hun hentet storebroren, hadde fått et brev i hånda av styrer. Det viste seg å være tilbud om bhgplass, og hun lurte på om jeg også hadde hørt noe?
Neeeeei, måtte jeg si. Jeg hadde hverken sett eller hørt noe, men tenkte at jeg muligens kunne ha oversett brevet da jeg hentet gutten min, så jeg fikk kikke litt bedre etter i hylla hans i dag.
Da jeg kommer i bhg ligger det ingenting, i hverken hylle eller postkasse. Vi var flere foreldre i garderoben, og da jeg hørte styreren (det var hun som tok imot i dag) snakke om brevene som var sendt\levert ut til de andre foreldrene, spurte jeg om når jeg kunne forvente en tilbakemelding på søknaden vår.
Svaret jeg fikk var; "Det er over det. Det ble bestemt forrige tirsdag, og Lucas er ikke med. Vi skal ha nytt møte den 23". Den 23april spurte jeg? "Ja, da får jeg vite litt mere" svarte styrer.

Altså, det er ok at vi ikke får plass. Selv om vi ønsker det veldig, er jeg klar over at det er et sjansespill å få bhgplass akkuratt der man ønsker. Men jeg skulle jo gjerne sett at avslaget hadde kommet i brevsform, eller evnt en telefon e.l. Ikke slik som dette? Det oppleves som rimelig uprofft og tilfeldig, den informasjonen jeg fikk i dag. Og det med flere av de andre foreldrene som tilhørere. Den bhgplassen betyr faktisk ganske mye for oss.

Eller er jeg på helt på jordet? Hvordan fungerer det i andre barnehager? Kanskje det er bare jeg som ikke helt har dagen?

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 14:30   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan har dere mottat avslag på bhgplass?

Hos oss så ble tilbudsbrev sendt ut 23. mars (det har vi ikke sett noe til), så går de en runde med suppleringsopptak (har foreløpig ikke sett noe til det) før endelig avslag blir sendt ut til de gjenværende ulykkelige i løpet av april ( ).

Gammel 16-04-07, 14:31   #3
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan har dere mottatt avslag på bhgplass?

Har ikke fått noe avslagbrev, men siden jeg jobber der veit jeg jo at han ikke kommer inn.. Sukk!! 2.året han ikke kommer inn, snakk om goder når en jobber i kommunen.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 14:37   #4
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Vi fikk brev i posten fra kommunen. Det er de som ordner alle opptak i denne kommunen. Nå venter jeg på neste runde. Ringte i dag, men det var ikke klart enda.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 14:49   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av cecix, her.

Eller er jeg på helt på jordet? Hvordan fungerer det i andre barnehager? Kanskje det er bare jeg som ikke helt har dagen?

Hva skulle styrer gjort da når du spurte? Nektet å svare?

Det jeg mener - du får sikkert brev til slutt. Men foreløpig kan det hende de velger å avvente, i håp om at det skal ordne seg likevel. Greit å se hvor mange som takker ja og nei før de sender ut avslagene.

Du får sikkert brev, men du valgte altså å spørre før du fikk brevet. Jeg syns ikke det var galt av styrer å gi deg svar på det du spurte om.

For problemet her er vel egentlig ikke at du fikk vite det på den måten, men hva resultatet var. Derfor går det innpå deg, tipper jeg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 14:52   #6
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hva skulle styrer gjort da når du spurte? Nektet å svare?

Hun spurte da bare om når hun kunne forvente svar på søknaden, og da kunne styrer fint svart på bare dette.

Gammel 16-04-07, 14:54   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk ikke noe annen beskjed enn en stund etter opptaket av vi sto på venteliste der og der, og om vi fortsatt ønsket å stå på venteliste.

Her er det samordnet opptak og det er jo enkeltvedtak som blir gjort - de skal være skriftlig.

Gammel 16-04-07, 15:03   #8
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Standard

Presiserer: Jeg spurte kun om når jeg kunne forvente svar. Ikke full utredning om hvorvidt vi har fått plass eller ikke.

Jeg synes bare praksisen er rar. Hvis man feks søker en studieplass, får alle svar omtrent rundt samme dato. Enten har man fått plass, eller så står man på venteliste. Med en grei orientering om når man kan forvente å høre noe mere (neste inntaksrunde).
Hvorfor kunne ikke barnehageinntaket vært organisert på samme måte?

Gammel 16-04-07, 15:05   #9
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi fikk avslag for to år siden fikk vi det i et brev sendt av kommunen. Men de kunne nok ha vært litt smartere, for det manglet informasjon om hva som kom til å skje videre, så de mottok nok noen telefoner i dagene som fulgte.

Gammel 16-04-07, 15:05   #10
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk brev i posten, tok dødslang tid for de hadde sendt det til feili adresse, så vi måtte purre på brevet.

Det jeg henger meg litt opp i her, har de sagt ja til en annen som ikke har barn i barnehagen der fra før, eller søsken? Får har de det, så har de bommet grovt. Ditt barn skal nemlig prioritert forran andre søkere som ikke har søsken i barnehagen, de eneste som kan komme forran er det med medisinsk grunnlag.

Jeg hadde ikke godtatt det avslaget på verken måten det blir gjort på og eller før jeg hadde sjekket ut med det jeg nevner. Ditt barn skal ha søskenprioritering.

Gammel 16-04-07, 15:07   #11
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hun spurte da bare om når hun kunne forvente svar på søknaden, og da kunne styrer fint svart på bare dette.

Jo, men som en annen så enkelt forklarer, de sender først ut opptaksbrev, så venter de på supplerlingsopptak, og DERETTER sender de ut avslag.

Om styrer hadde sagt "du får svar etter suppleringsopptaket" så ville det jo i praksis vært akkurat det samme. For hun ville jo likevel skjønt at barnet ikke hadde fått plass i hovedopptaket.

Dette er vanlig praksis, så vidt jeg vet, at avslag ikke sendes ut før etter supplerlingsopptaket.

Gammel 16-04-07, 15:09   #12
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

De jeg kjenner som har fått avslag har fått brev i posten om dette. De fikk det innen påskestart.

Gammel 16-04-07, 15:12   #13
bina
Ustabil

Standard

Presiserer: Jeg spurte kun om når jeg kunne forvente svar. Ikke full utredning om hvorvidt vi har fått plass eller ikke.

Jeg synes bare praksisen er rar. Hvis man feks søker en studieplass, får alle svar omtrent rundt samme dato. Enten har man fått plass, eller så står man på venteliste. Med en grei orientering om når man kan forvente å høre noe mere (neste inntaksrunde).
Hvorfor kunne ikke barnehageinntaket vært organisert på samme måte?

Barnehageinntaket er organisert sånn at de prøver å ordne plass til flest mulig før de begynner å si nei.

Hvis styrer hadde sagt at "du får svar etter suppleringsopptaket" - hva ville du tenkt da? Ville ikke det også vært "svar" på om du fikk plass eller ikke?

Gammel 16-04-07, 15:17   #14
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Standard

Jeg er tydeligvis barnehagejomfru, men jeg synes faktisk dette er en pussig praksis.
Det jeg mener er at alle som har søkt plass, burde få en tilbakemelding på hvordan man ligger an. Gratulerer til alle som har fått plass i første runde, men burde ikke de som ikke har fått plass også få en tilbakemelding på det? Jeg hadde forventet en ryddig beskjed om hvordan vi lå an, tidspunkt for neste runde osv. Slik det er nå, blir jo informasjonen veldig tilfeldig? I hvertfall for den som ikke har blitt tilbudt plass.

Gammel 16-04-07, 15:19   #15
bina
Ustabil

Standard

Jeg er tydeligvis barnehagejomfru, men jeg synes faktisk dette er en pussig praksis.
Det jeg mener er at alle som har søkt plass, burde få en tilbakemelding på hvordan man ligger an. Gratulerer til alle som har fått plass i første runde, men burde ikke de som ikke har fått plass også få en tilbakemelding på det? Jeg hadde forventet en ryddig beskjed om hvordan vi lå an, tidspunkt for neste runde osv. Slik det er nå, blir jo informasjonen veldig tilfeldig? I hvertfall for den som ikke har blitt tilbudt plass.

Ville det ikke vært enda mer uryddig å få brev den 13. april om at "dessverre...", for så to uker senere å få brev med "gratulerer..."? I mellomtiden der ville du sikkert prøvd å finne løsninger - og så kommer enda et brev?

Gammel 16-04-07, 15:23   #16
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår kommune var det litt rabalder om dette for 2 år siden.
Da var praksis slik at det bare var de som fikk plass som fikk svar.
Dvs at dersom du ikke fikk plass ved suppleringsopptaket fikk du heller ikke noe svar, men ble "lagt" i ventelistekøen.
Dette fordi det kostet så mye penger å sende ut brev til alle som hadde søkt.

Fylkesmannen gikk den gangen gjennom praksisen og presiserte at alle hadde krav på svar i fht forvaltningsloven, uansett hva vedtaket ble.
Kommunen/den enkelte barnehage sender nå ut svarbrev til alle som søker, men det kan hende at noen venter til opptaket/fordelingen er ferdig med å sende ut avslagene.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 15:24   #17
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ville det ikke vært enda mer uryddig å få brev den 13. april om at "dessverre...", for så to uker senere å få brev med "gratulerer..."? I mellomtiden der ville du sikkert prøvd å finne løsninger - og så kommer enda et brev?

Kjære deg, prøver du å misforstå litt med vilje eller?

Jeg forsøker å si noe om at muligens kunne bhginntaket vært organisert på en litt annen måte. Hvis man har søkt en studieplass, får man jo en orientering om hvordan man ligger an. Enten så har du jo fått plass, eller så må du pent finne deg i å være på venteliste. Så står det jo et tidspunkt for neste inntak, og så venter man pent og pyntelig til da.

Det er jo ikke så forvirrende det? Eller hva Bina?

Gammel 16-04-07, 16:30   #18
smbr
Fullverdig medlem

smbr sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
smbr har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her hos oss ble positive og negative svar sendt ut med to dagers mellomrom.
Vi fikk vi ikke vite ut i fra brevet hvordan vi låg an til å få plass - det får man vite ved å kontakte de aktuelle barnehagene. Vi låg heldigvis forholdsvis godt an i køen (søskenprioritering), så jeg er forsiktig opptimist mht. suppleringsopptaket.

Jeg er enig i at alle bør få svar - enten det er positivt eller negativt.
MEN - da vi søkte i personalbarnehagen på Ullevål Sykehus i sin tid, så fikk vi ikke plass ved førsteopptaket. Men vi låg så langt oppe på listene at de regnet med at vi kom til å få plass, siden det alltid er noen som takker nei. Så de valgte å avvente med å sende ut svar, så vi fikk verken ja eller nei samtidig som de andre.

Lykke til med søknaden videre!

smbr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 17:27   #19
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Her i kommunen er det samordnet opptak for både private og kommunale barnehager.
Alle får skriftelig svar, også de som har barn i barnehagen.
Brevene kommer ikke fra barnehagen, men fra kommunen.

Først er det hovedopptak, og i midten av mai har de neste runde.
Den er såpass sent slik at folk rekker å klage på vedtaket.
Vi måtte gjøre det. Minsten hadde ikke fått plass, og kommunen hadde glemt å informere om at han hadde prioritering pga sykdom.
Så vi fikk først avslag, klaget og fikk plass i andre runde av opptaket.

Med mellomste fikk vi ikke brav fra kommunen, da ringte barnehagen.
Men det var fordi vi fikk plass før høsten, han begynte 1.april det året.
Men vi fikk også brev fra kommunen om at vi hadde fått plass når jeg tenker meg om, men det kom etter telefonen fra styreren da.

Gammel 16-04-07, 18:21   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Ditt barn skal ha søskenprioritering.

Det er ikke sikkert. Det er ikke alle som har søskenprioritering.
Aleneforeldre og barn med medisinsk prioritering er de eneste som SKAL ha prioritering etter loven.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.