Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Når en pepperkakebaker, baker pepperbakerkaker...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-12, 10:56   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Når en pepperkakebaker, baker pepperbakerkaker...

Hjelp meg å finne ut hva som gikk feil:

Lørdag satte jeg i gang med tidenes pepperkakedeig. Jeg hadde handlet inn alt på torsdag, og satte stolt i gang med min aller første pepperkakedeig fra bunnen av.

Oppskriften er hentet fra Schakendas bakebok. Jeg fulgte oppskriften og rørte det hele sammen i kjøkkenmaskina. Det ble litt rørete, men jeg tenkte at natten over i kjøleskap ville gjøre susen.

Nuvel, etter drøye to døgn i kjøleskap er kliss en bedre beskrivelse enn deig. Og jeg har nå ikke mindre enn nesten 3 kg av dette velsmakende klisset. I går måtte jeg bare prøve å kjevle det ut. Ikke vellykket. Prøvde å kjevle rett på bakepapiret for å slippe å flytte kakene, men det gikk ikke an å få flyttet deigen rundt formene. Første brett ble stekt som ei hel stor kake. Neste brett, med formene i. Jeg har fortsatt 2,5 kg igjen så det går jo an å teste litt.

Så knadde jeg inn store mengder med mel, og fikk til slutt på et vis håndtert både kjevling og flytting av kaker/restdeig. I følge testkaninene er det såpass mye søtt og fett i disse kakene at de fortsatt smaker godt.

Oppskrifta er som følger:
500 g smør
600 g sukker 7,5 dl lys sirup
5 dl melk
10 ts kakao
10 ts kanel
2 ts kardemomme
3 ts nellik
2 ts natron
1250 g hvetemel

Rør alt sammen og la det stå kaldt til dagen etter.

Hvor er feilen, hos meg eller i bakeboka?

Jada, jeg har sett at det ikke er pepper i pepperkakene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 11:00   #2
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når en pepperkakebaker, baker pepperbakerkaker...

Synes det var pussig med all den melken. Her er oppskriften jeg brukte i år - den ble veldig god å jobbe med:

• 250 gram sukker
  • 2 dl lys sirup
  • 1 ss kanel
  • ½ ss malt ingefær
  • ¼ ss nellik
  • 250 gram smør
  • 1 ss natron
  • 2 egg
  • 650-800 gram hvetemel
Her er det ikke noe væske annet enn det smeltede smøret med sukker og sirup og to egg.

Gammel 04-12-12, 11:01   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din oppskrift har samme mengde mel, sukker og smør som min, men dobbelt så mye væske. Så min konklusjon er at det er for mye væske i oppskriften.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 11:03   #4
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Min oppskrift ligner veldig på Tanginas, jeg har heller ikke noe melk i. Melmengden din ser jo veldig liten ut i forhold til all væska du har i.

Gammel 04-12-12, 11:03   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Ok, ettersom jeg har store mengder deig i kjøleskapet akter jeg ikke å sette i gang med ny deig dette året. Vurderer å sende e-post til bakebokforfatteren. Kanskje han har et godt svar?

Gammel 04-12-12, 11:04   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Smøret er ikke smeltet, bare knadd inn. Har det noe å si?
Det står sånn i oppskrifta altså, men da er det vel strengt tatt ikke væske, bare fett som burde stivne i kjøleskapet.

Gammel 04-12-12, 11:06   #7
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Men smøret i mi oppskrift blir jo også stivt i kjøleskapet, for så å tine litt opp når deigen blir håndtert og kjevla. Jeg ser ikke helt for meg at det skulle gått bra med et par-tre desiliter melk i tillegg.

Gammel 04-12-12, 11:07   #8
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Jeg brukte akkurat samme oppskrift her om dagen, men glemte melken. Min deig ble bra. Ungene synes den var litt vanskelig å kjevle ut, men det synes jeg det ofte er med pepperkakedeig.

Gammel 04-12-12, 11:14   #9
konsulenten
Passiv

Standard

Du ser ut til å ha glemt en kilo pepper.

Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 11:15   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Du ser ut til å ha glemt en kilo pepper.

Det måtte være noe.

Gammel 05-12-12, 13:59   #11
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Det som hadde stått i kjøleskap med ekstra mel, ble rimelig greit å jobbe med. Men den blir fort varm og klissete, så jeg måtte bruker fryseren som mellomlagring til resteslantene. Nå har jeg knadd opp en ny ladning til en annen dag jeg får trykketrang.

De er sprø og gode, kanskje bittelitt for tørre, men de går ihvertfall unna hos testkaninene. Når det lir mot jul får vi spe på med melis og godteripynt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.