|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kaldt å sove ute om nettene nå ...Fikk en tankevekker i morges, der jeg kom med mitt barn i gode og varme klær og sko, på vei til relativt ok betalt jobb, lykkelig og mett etter ei helg fylt med adventsaktiviteter: bugnende adventskalender, julegrantenning, pepperkakefråtsing, adventslys og peiskos. Sist redigert av Galathea : 03-12-12 kl 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå...
Om du har noe varmt tøy å avse, synes jeg det hadde vært en god gjerning. Stakkars, krokene.
![]() |
#3 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenkte det samme da jeg passerte Oslo S med dunfrakken og kaffekruset. Rumenerne er her enda, og bor ute. De varmet seg med gratis Tasso kaffe fra stand. Men jeg vet ikke hva jeg har å gi bort. Kanskje Frelsesarmeen gir videre?
![]() |
#4 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå...Etter å ha snakket med en bekjent, så er medlidenheten min med romanifolket for en stor del forsvunnet. En del av dem driver mer narkosalg på si, i tillegg til tigginga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja, og en del av de gjør ikke det. Noen stjeler, noen gjør ikke det. Uansett er det isnende kaldt å sove ute i biler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå...Jeg tror både de kriminelle og de lovlydige blant dem har en innmari kjip tilværelse. Jeg tenker, når jeg treffer på de mer aggressivt pågående tiggerne, når jeg hører om dem som bryter seg inn og stjeler fra søppelkasser, og når jeg ser dem som griller middagen sin utenfor Botanisk hage om kvelden, at jeg tror ikke jeg helt klarer å se for meg hva slags tilværelse de kommer fra, når dette er bedre. Og det gjelder dem som stjeler og selger dop også. Det er synd på dem også. Jeg tror ikke de opplever at de har særlig mange gode valgmuligheter.
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå...Skilpadda sa det. Uansett hva som følger i kjølvannet av dette så handler det i bunn og grunn om ren nød og liv uten muligheter. Jeg skjønner ikke hvordan man ikke kan ha medlidenhet med mennesker som sover ute i bilen i 17 minus. Det høres ganske hjerterått ut.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg også, og hadde jeg vært en en slik situasjon (som jeg forøvrig ikke har fantasi nok til å sette meg inn i), hadde jeg nok gladelig takket ja til å stjele en iPhone eller to fra åpne, velfylte vesker. Dopsalg hadde sikkert ikke vært veldig fremmed det heller |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...Jeg synes ikke det er greit at noen skal måtte sove ute, men jeg ser ikke tigging som løsningen på problemet. Ei heller at de skal kunne få opprette mer eller mindre permanente leire. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...Jeg tror hverken tigging eller stjeling løser problemet, annemede - men det jeg reagerte på, var at du sa at medlidenheten din med dem var nærmest forsvunnet.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...
Det er en papirmølle og et byråkrati uten sidestykke for å få skattekort og bankkonto i Norge. I hvert fall for de som ser litt shabby ut. Jeg har full forståelse for at det virker uoverkommerlig hvis man har få kontakter og dårlige språkkunnskaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Borte
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...Mange av rom-folk-tiggerne i min by er ganske gamle og har tydelig levd et hardt liv. Jeg tror bare ikke noe på at det står et norsk arbeidsliv der, med åpne armer, og har lyst på arbeidskraften deres. Ikke når det viser seg at både annen- og tredjegenerasjons innvandrere oftere enn etnisk norske havner nederst i søkebunken.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Veldig gode poeng.
Tror du virkelig det? I Norge må man ha papirer på det meste for å kunne få seg en jobb. Det bugner virkelig ikke over for jobber til godt voksne analfabeter som ikke snakker norsk, og som aldri har fullført skolegang.
Nettopp. Det er også forsvinnende få nordmenn som ønsker å gi denne gruppen småarbeid i hagen og huset, fordi man er redd for at de skal stjele. Det finnes rett og slett ikke et arbeidsmarked for dem.
![]() |
#14 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...Narkiser, horer og kriminelle kan også fryse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...Uavhengig av grunn og hvordan ting skulle vært, så er det kaldt å sove ute.
![]() |
#16 |
One of These Days
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...Norge har definitivt ikke en haug med arbeidsplasser som de slenger etter romfolket eller andre med utenlandske navn. Det sto da nettopp en artikkel i avisen om hvordan personer med et utenlandsk-klingende navn havnet nederst i søknadsbunken angående jobber. Har også merket det med en kjæreste som ikke er norsk. Ikke lett å få seg en jobb, nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fortynnet
|
Det var garantert temmelig ille. Og jeg skjønner ikke hvordan en ikke kan ha medlidenhet med folk som sover ute i minusgrader, og lever et så stusslig liv. Men hva som er løsningen er det vel ingen som vet, dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...Jeg tenker at det er fullt mulig å synes at det er problematisk med romfolk som tigger (og diverse) i Norge og samtidig synes synd på de som bor ute på dager som dette.
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Å sove ute nå om dagen en tragisk for alle, uansett om man er narkoman, tigger eller noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...Vi glemte garasjen åpen en natt, og neste morgen var et reinskinn som lå godt synlig stjålet. Ingenting annet var borte, enda det var både verktøy, sykler, bensin og annet av verdi der. Savner skinnet for det hadde en spesiell historie, men jeg håper det varmer noen som har det kaldere enn meg nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|