Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-12, 12:33   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Fikk en tankevekker i morges, der jeg kom med mitt barn i gode og varme klær og sko, på vei til relativt ok betalt jobb, lykkelig og mett etter ei helg fylt med adventsaktiviteter: bugnende adventskalender, julegrantenning, pepperkakefråtsing, adventslys og peiskos.

På parkeringsplassen ved siden av barnehagen er de som har bosatt seg der i ferd med å stå opp, de bor i gamle varebiler, er dårlig kledt og mange av dem er godt oppi åra... De gamle konene trakk sjalet over hodet og hutret av sted til "jobben", i håp om at dagen skal bringe en inntekt av et eller annet slag, tigging, flaskepant, finne noe av verdi i en container. I natt har det vært 17 minus, jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å sove i en kald bil nå Den virkelige fattigdommen har kommet så nær dette året.

Hva gjør man? Hva ville dere gjort? Gikk bortom parkeringsplassen etter barnehagelevering, hadde tenkt å høre om de trengte soveposer, pledd, klær, mat eller penger, men da hadde alle dratt. Men de står det vel i morgen også, burde kanskje pakke med noen ullsokker og varme sko, ser det står særlig dårlig til med skotøyet...

Sist redigert av Galathea : 03-12-12 kl 15:11.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 12:40   #2
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå...

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Fikk en tankevekker i morges, der jeg kom med min mitt barn i gode og varme klær og sko, på vei til relativt ok betalt jobb, lykkelig og mett etter ei helg fylt med adventsaktiviteter: bugnende adventskalender, julegrantenning, pepperkakefråtsing, adventslys og peiskos.

På parkeringsplassen ved siden av barnehagen er de som har bosatt seg der i ferd med å stå opp, de bor i gamle varebiler, er dårlig kledt og mange av dem er godt oppi åra... De gamel konene trakk sjalet over hodet og hutret av sted til "jobben", i håp om at dagen skal bringe en inntekt av et eller annet slag, tigging, flaskepant, finne noe av verdi i en container. I natt har det vært 17 minus, jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å sove i en kald bil nå Den virkelige fattigdommen har kommet så nær dette året.

Hva gjør man? Hva ville dere gjort? Gikk bortom på etter barnehagelevering, hadde tenkt å høre om de trengte soveposer, pledd, klær, mat eller penger, men da hadde alle dratt. Men de står det vel i morgen også, burde kanskje pakke med noen ullsokker og varme sko, ser det står særlig dårlig til med skotøyet...

Om du har noe varmt tøy å avse, synes jeg det hadde vært en god gjerning. Stakkars, krokene.

Gammel 03-12-12, 13:05   #3
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Om du har noe varmt tøy å avse, synes jeg det hadde vært en god gjerning. Stakkars, krokene.

Jeg tenkte det samme da jeg passerte Oslo S med dunfrakken og kaffekruset. Rumenerne er her enda, og bor ute. De varmet seg med gratis Tasso kaffe fra stand. Men jeg vet ikke hva jeg har å gi bort. Kanskje Frelsesarmeen gir videre?

Gammel 03-12-12, 13:26   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Etter å ha snakket med en bekjent, så er medlidenheten min med romanifolket for en stor del forsvunnet. En del av dem driver mer narkosalg på si, i tillegg til tigginga.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 13:28   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Etter å ha snakket med en bekjent, så er medlidenheten min med romanifolket for en stor del forsvunnet. En del av dem driver mer narkosalg på si, i tillegg til tigginga.

Ja, og en del av de gjør ikke det. Noen stjeler, noen gjør ikke det. Uansett er det isnende kaldt å sove ute i biler.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 13:37   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror både de kriminelle og de lovlydige blant dem har en innmari kjip tilværelse. Jeg tenker, når jeg treffer på de mer aggressivt pågående tiggerne, når jeg hører om dem som bryter seg inn og stjeler fra søppelkasser, og når jeg ser dem som griller middagen sin utenfor Botanisk hage om kvelden, at jeg tror ikke jeg helt klarer å se for meg hva slags tilværelse de kommer fra, når dette er bedre. Og det gjelder dem som stjeler og selger dop også. Det er synd på dem også. Jeg tror ikke de opplever at de har særlig mange gode valgmuligheter.

Gammel 03-12-12, 13:47   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda sa det. Uansett hva som følger i kjølvannet av dette så handler det i bunn og grunn om ren nød og liv uten muligheter. Jeg skjønner ikke hvordan man ikke kan ha medlidenhet med mennesker som sover ute i bilen i 17 minus. Det høres ganske hjerterått ut.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 13:51   #8
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror både de kriminelle og de lovlydige blant dem har en innmari kjip tilværelse. Jeg tenker, når jeg treffer på de mer aggressivt pågående tiggerne, når jeg hører om dem som bryter seg inn og stjeler fra søppelkasser, og når jeg ser dem som griller middagen sin utenfor Botanisk hage om kvelden, at jeg tror ikke jeg helt klarer å se for meg hva slags tilværelse de kommer fra, når dette er bedre. Og det gjelder dem som stjeler og selger dop også. Det er synd på dem også. Jeg tror ikke de opplever at de har særlig mange gode valgmuligheter.

Det tror jeg også, og hadde jeg vært en en slik situasjon (som jeg forøvrig ikke har fantasi nok til å sette meg inn i), hadde jeg nok gladelig takket ja til å stjele en iPhone eller to fra åpne, velfylte vesker. Dopsalg hadde sikkert ikke vært veldig fremmed det heller

Her om dagen stod jeg i kassakø på Ica, foran meg stod det to voksne karer og klirra med mynter i bukselomma. De kjøpte 1,5 liter Euroshopper "brus med colasmak", på deling, og var dårlig kledt og bar preg av å bo ute. Det var sikkert lørdagskosen deres det...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 13:57   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Jeg synes ikke det er greit at noen skal måtte sove ute, men jeg ser ikke tigging som løsningen på problemet. Ei heller at de skal kunne få opprette mer eller mindre permanente leire.

Vil de derimot forplikte seg til utdanning og skolegang, som de jo har plikt til, og rett til å få, så kan man jo heller skaffe de bolig, gjennom kommunale ordninger, evt statlige, mot at de forplikter seg til utdanning.

Norge har stor mangel på arbeidskraft, jeg tror at mange av disse menneskene har store ressurser som det er mulig å bruke på en mer fornuftig og bærekraftig måte en ved tigging og stjeling.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 13:59   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror hverken tigging eller stjeling løser problemet, annemede - men det jeg reagerte på, var at du sa at medlidenheten din med dem var nærmest forsvunnet.

Gammel 03-12-12, 14:11   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norge har stor mangel på arbeidskraft, jeg tror at mange av disse menneskene har store ressurser som det er mulig å bruke på en mer fornuftig og bærekraftig måte en ved tigging og stjeling.

Det er en papirmølle og et byråkrati uten sidestykke for å få skattekort og bankkonto i Norge. I hvert fall for de som ser litt shabby ut. Jeg har full forståelse for at det virker uoverkommerlig hvis man har få kontakter og dårlige språkkunnskaper.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 14:14   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange av rom-folk-tiggerne i min by er ganske gamle og har tydelig levd et hardt liv. Jeg tror bare ikke noe på at det står et norsk arbeidsliv der, med åpne armer, og har lyst på arbeidskraften deres. Ikke når det viser seg at både annen- og tredjegenerasjons innvandrere oftere enn etnisk norske havner nederst i søkebunken.

Når det er sagt så skulle jeg også ønske at verden var et bedre sted for alle som har det vondt, og som ikke har vært så heldige som meg når det gjelder fødested og statsborgerskap.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 14:32   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Veldig gode poeng.

Tror du virkelig det? I Norge må man ha papirer på det meste for å kunne få seg en jobb. Det bugner virkelig ikke over for jobber til godt voksne analfabeter som ikke snakker norsk, og som aldri har fullført skolegang.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Mange av rom-folk-tiggerne i min by er ganske gamle og har tydelig levd et hardt liv. Jeg tror bare ikke noe på at det står et norsk arbeidsliv der, med åpne armer, og har lyst på arbeidskraften deres. Ikke når det viser seg at både annen- og tredjegenerasjons innvandrere oftere enn etnisk norske havner nederst i søkebunken.

Nettopp. Det er også forsvinnende få nordmenn som ønsker å gi denne gruppen småarbeid i hagen og huset, fordi man er redd for at de skal stjele. Det finnes rett og slett ikke et arbeidsmarked for dem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 14:35   #14
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Narkiser, horer og kriminelle kan også fryse.
Man trenger ikke være 100% enig i hvordan folk lever for å hjelpe dem.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 14:40   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uavhengig av grunn og hvordan ting skulle vært, så er det kaldt å sove ute.
Kan man hjelpe noen å holde seg varm så gjør man det.

Å si at man ikke har medlidenhet med folk som sover ute, fordi de også gjør noe galt/tok feil valg tidligere i livet/ fordi naboen forteller at de er slemme/ whatever, det er ikke et veldig sjarmerende trekk.

Gammel 03-12-12, 14:44   #16
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Norge har definitivt ikke en haug med arbeidsplasser som de slenger etter romfolket eller andre med utenlandske navn. Det sto da nettopp en artikkel i avisen om hvordan personer med et utenlandsk-klingende navn havnet nederst i søknadsbunken angående jobber. Har også merket det med en kjæreste som ikke er norsk. Ikke lett å få seg en jobb, nei.

Jeg tenker også som Skilpadda. Hvor ille var det der de kom fra når dette er bedre?

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 14:55   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Hvor ille var det der de kom fra når dette er bedre?

Det var garantert temmelig ille. Og jeg skjønner ikke hvordan en ikke kan ha medlidenhet med folk som sover ute i minusgrader, og lever et så stusslig liv. Men hva som er løsningen er det vel ingen som vet, dessverre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 14:59   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er fullt mulig å synes at det er problematisk med romfolk som tigger (og diverse) i Norge og samtidig synes synd på de som bor ute på dager som dette.

Gammel 03-12-12, 15:03   #19
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker at det er fullt mulig å synes at det er problematisk med romfolk som tigger (og diverse) i Norge og samtidig synes synd på de som bor ute på dager som dette.

Helt enig. Å sove ute nå om dagen en tragisk for alle, uansett om man er narkoman, tigger eller noe annet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 15:46   #20
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Vi glemte garasjen åpen en natt, og neste morgen var et reinskinn som lå godt synlig stjålet. Ingenting annet var borte, enda det var både verktøy, sykler, bensin og annet av verdi der. Savner skinnet for det hadde en spesiell historie, men jeg håper det varmer noen som har det kaldere enn meg nå.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.