Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Tema i barnetv-serien Dauinger :sjokk:

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-12, 22:23   #1
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tema i barnetv-serien Dauinger :sjokk:

Ja.
Jeg sitter egentlig litt i sjokk etter siste episode av barnetvserien Dauinger.
Er det flere som har sett denne serien? Hva synes dere om temaene, vinklingen, avslutningen idag?

Jeg har hatt stor glede av mange av NRKs barneserier på lørdager (Gutta Boys, AF1, Molly, )og jeg har virkelig hatt mange fine samtaler med barna her i heimen runst temaene som har blitt belyst gjennom seriene.

Også denne serien har gitt en del innholdsrike og spennende samtaler.

Men jeg hadde likevel håper (og trodd!) at serien skulle slutte annerledes.

Vi snakker om barnetv, ja... For de over 7 år.

Gammel 17-11-12, 22:31   #2
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tema i barnetv-serien Dauinger. :sjokk:

Har ikke sett den, datteren på 5 slår av tv-en når det kommer. -Jeg er jo ikke 7 år, sier hun (og det tror jeg hun er glad for å kunne si, hun har fått med seg hva det handler om sånn cirka).

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:33   #3
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Så ikke siste episode. Hva skjedde?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:34   #4
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke sett siste episode. Hva skjedde?

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:36   #5
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sjuåringen her har vært meget bestemt på at hun ikke vil se den - den er for skummel. Like greit, skjønner jeg?

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:36   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Så ikke siste episode, la yngste. Snart 8-åringen så alene, ellers har jeg sett med henne. Hun har likt serien godt. Hun nevnte ikke neo spesielt etter siste episode i dag. Hva skjedde?

Gammel 17-11-12, 22:38   #7
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke sett den, men jeg vet at snart 11-åringen ser den serien på skolen.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:39   #8
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Kan vel egentlig ikke uttale meg siden jeg ikke har sett serien. Første bok i serien har jeg lest og likte den godt. Regner med NRK skal lage serie av de andre bøkene og, så da får dere kanskje en litt bedre avslutning.

Gammel 17-11-12, 22:41   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Nå er vår gutt ikke mer enn 6,5 år men han har sett serien. Episoden i dag ble jeg en smule overrasket over,poden synes den var helt grei da.

Sist redigert av Chablis : 17-11-12 kl 22:47.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:43   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan ikke noen bare skrive hva som skjedde, already? Gjerne med spoilergreie over.

Gammel 17-11-12, 22:43   #11
Heddamor

Heddamor sin avatar

Standard

Bøkene er for øvrig satt på nivå 10-14 år.

Gammel 17-11-12, 22:46   #12
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg så boken i bokhandler i dag. Min jente ønsker seg denne, men jeg tror jeg kjøper noe hyggeligere til henne.

Gammel 17-11-12, 22:48   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke sett, men 4 åringen har tydeligvis sett noe en gang for han får panikk når det begynner.

Gammel 17-11-12, 22:51   #14
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Syvåringen her har likt serien veldig godt, men han sitter og holder seg for ørene når det blir for skummelt eller følelsesladet. Han reagerte ikke særlig på at slutten var trist. I følge han kunne far og sønn treffes igjen når faren døde. Jeg derimot måtte trøstes av mannen. (skylder på gravidhormoner )

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:52   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Mine to på åtte og elleve så barne-tv alene i dag, men de kom opp til oss fordi det angivelig var skummelt. Jeg sjekket aldri hva de så på, men det må jo ha vært dette.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 23:01   #16
Heddamor

Heddamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg så boken i bokhandler i dag. Min jente ønsker seg denne, men jeg tror jeg kjøper noe hyggeligere til henne.

Boken er altfor skummel for en jente på din alder!

Min 6 åring ber meg skru av tv med en gang serien begynner. Har aldri opplevd å høre det fra den kanten før, så det er tydeligvis skummelt.

Gammel 17-11-12, 23:01   #17
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bøker, sier dere? Hm. Hva heter bøkene da? Kan man anta da, at det kommer fortsettelse?

Nesten litt ung alder da, å sette 7 årsgrense, hvis bøkene er for 10-14 år?
Det er jo ikke bare skummelt, men det er mange dype og vanskelige temaer som belyses, vil jeg heller si fremfor det skumle. Jeg har gjort store glugger siden første episode, og har virkelig måttet forklare barna i heimen her inngående og personlig hva jeg synes ejg er vanskelig med serien, at jeg rett og slett er litt frynsete i følelsene rundt noen temaene/dilemmaene som kommer opp.

Serien sluttet jo litt diffust, jeg har bare foreløpig antatt at det ikke gikk så bra.

Gammel 17-11-12, 23:05   #18
Heddamor

Heddamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Bøker, sier dere? Hm. Hva heter bøkene da? Kan man anta da, at det kommer fortsettelse?

Nesten litt ung alder da, å sette 7 årsgrense, hvis bøkene er for 10-14 år?
Det er jo ikke bare skummelt, men det er mange dype og vanskelige temaer som belyses, vil jeg heller si fremfor det skumle. Jeg har gjort store glugger siden første episode, og har virkelig måttet forklare barna i heimen her inngående og personlig hva jeg synes ejg er vanskelig med serien, at jeg rett og slett er litt frynsete i følelsene rundt noen temaene/dilemmaene som kommer opp.

Serien sluttet jo litt diffust, jeg har bare foreløpig antatt at det ikke gikk så bra.

Ute av tiden heter boken jeg har lest. Bok 2 kom i høst, bok 3 kommer i januar. Det er Arne Berggren som har skrevet bøkene. Ja, syns det er rart de har satt serien fra 7 år, i alle fall hvis den er like skummel som boken.

Gammel 17-11-12, 23:06   #19
millact

millact sin avatar

Standard

Den boken jeg så i bokhandleren i dag tror jeg bare het Dauinger.

Gammel 17-11-12, 23:11   #20
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Jeg tror kanskje aldersgrensa de har satt har mer med at de skal modne nok til å kunne prates med= skjønne litt av hva som skjer.
Jeg synes egentlig ikke serien er sååå skummel, men likefremt vanskelig, tung, utfordrende. Kan godt se for emg at barn fordøyer dette lettere, jeg som voksen drar jo definitivt med meg egne opplevelser og erfaringer fra tidligere inn i følelsesaspektet som denne serien berører. Barna her (11 og 7) har fulgt godt med, men de henger ikke heeeelt med når jeg har fortalt hva jeg synes er sterkt. De har lyttet, men liksom ikke klart åt a in over seg, om dere skjønner.

Jeg måtte fortelle en historie (om en tidligere klassevennine) og når hun havnet i koma som liten, og det treffer jo mange av mine enrver som mor, å fortelle om en jente som nesten druknet da hun var to, men som våknet igjen, av en godnattsang som mamman hennes pleide å synge. :emosjonell:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.