Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva er vitsen med maskeringstape?!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-12, 08:29   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er vitsen med maskeringstape?!

I helga har jeg malt og malt.Jeg har brukt maskeringstape mot kanter som ikke skal males, som eikekanter i trapp. Når jeg tar av tapen. så må jeg touche opp alle kanter. Noen steder har malingen gått inn under tapen, selv om jeg har klemt den godt ned. Noen steder løsner malingen slik når jeg trekker av tapen.

Jeg må gå over og skrape og pusse bort maling fra eiketreet, og bruke liten pensel der malingen er revet av. I tillegg bruke LANG tid på å sette på maskeringstapen, og da spør jeg meg selv, hva er vitsen?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 08:39   #2
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vitsen med maskeringstape?!

Om du er stø på labben, dropper du maskering. Proffe malere bruker "aldri" maskeringstape, ser jeg. Og så er det viktig med gode og riktige pensler. Jeg brukte alltid tape før, men har funnet ut at det ofte kan svare seg å droppe maskering.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 08:47   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk rett maskeringstape til rett underlag, og fjern tapen umiddelbart/så raskt som mulig.

Til glatte underlag bruker du den blå varianten. Den sitter dårligere, men limer helt inntil underlaget på glatte flater. Den kan godt sitte i flere dager.

Til litt mer ujevne underlag, må du bruke tape som kleber bedre. Denne kan med fordel fjernes mellom hvert strøk og i alle fall ikke sitte mer enn et par dager til sammen.

Spør på en slikkelig malebutikk, og ikke fall for fristelsen til å bruke billigste type maskeringstape på alle jobber; da kan du like gjerne droppe tapen.

Jeg maler ofte uten, men av og til er det helt påkrevet med, for å få pent resultat. (For min del, siden jeg ikke er proff, og fordi det av og til går fortere å male med tape.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 09:29   #4
konsulenten
Passiv

Standard

Og hvis du ikke får av tapen raskt nok/ikke gidder å tape på nytt mellom strøkene så må du fjerne tapen på en måte som gjør at du ikke river med deg malingen utenfor tapen. Du må bruke tapen som "kniv" til å skjære over malingen i det du drar den av. Ta som eksempel at du har malt halvparten av veggen rett foran deg, umalt til venstre og nymalt til høyre. Du tar tak i maskeringstapen oppe ved taket og drar nedover, ikke utover. Altså, ikke dra tapen rett ut mot deg, men nedover mot gulvet. I tillegg drar du hele tiden litt mot den siden som er umalt (venstre) for å unngå å rive løs maling på den nymalte høyre siden. Forståelig?

Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 12:32   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Og hvis du ikke får av tapen raskt nok/ikke gidder å tape på nytt mellom strøkene så må du fjerne tapen på en måte som gjør at du ikke river med deg malingen utenfor tapen. Du må bruke tapen som "kniv" til å skjære over malingen i det du drar den av. Ta som eksempel at du har malt halvparten av veggen rett foran deg, umalt til venstre og nymalt til høyre. Du tar tak i maskeringstapen oppe ved taket og drar nedover, ikke utover. Altså, ikke dra tapen rett ut mot deg, men nedover mot gulvet. I tillegg drar du hele tiden litt mot den siden som er umalt (venstre) for å unngå å rive løs maling på den nymalte høyre siden. Forståelig?

Jeg bruker gjerne tapetkniv og skjærer langs tapen, når den har sittet for lenge.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 12:35   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som voksing av legger.
Ikke dra ut/opp. Dra langsmed.

Gammel 19-11-12, 15:12   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med de over. Både maskeringsteipen og tapetkniven er din venn.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 17:16   #8
Trinity
Aktiv

Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Jeg har sluttet med maskeringstape. Det ble aldri perfekt uansett type, underlag, tid osv. Jeg bruker forskjellige pensler og benytter gjerne en sparkelspade eller annet passende "flak" til å maskere on-the-fly på vanskelige steder. Er du stø på hånden får du full kontroll uten den fa... tapen.

Gammel 19-11-12, 17:21   #9
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hater maskeringstape!
Og jeg er et grundig vesen!

Sånn. Da fikk jeg det ut.

Gammel 19-11-12, 17:50   #10
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Maskeringstape er for pingler.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 20:29   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er snakk om overganger du nevner, som vegg til trapp/list e.l. må du ha en stødig hånd og god (tynn, tilpasset) pensel.

Hvis mulig, for å få skarpe, klare linjer maskerer du først, så maler du med malingen du allerde har på veggen for å lage en "kant", så maler du med den "nye" malingen til slutt. Linjene blir helt rette!

Gammel 19-11-12, 21:37   #12
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trinity, her.

Jeg har sluttet med maskeringstape. Det ble aldri perfekt uansett type, underlag, tid osv. Jeg bruker forskjellige pensler og benytter gjerne en sparkelspade eller annet passende "flak" til å maskere on-the-fly på vanskelige steder. Er du stø på hånden får du full kontroll uten den fa... tapen.

Signerer. Har en bredsparkel på ca 50 cm til det formålet.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 21:45   #13
MokkMokk

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste et tips da jeg malte gangen, og det fungerte veldig bra.
Etter at du har maskert og begynner kant-malingen, sveiper du først kjapt og lett over tapen, med lite maling på kosten. Dette gjør at tapen legger seg skikkelig inntil, og forhindrer disse lekkasjene. Deretter maler du som du pleier. Funket supert hos meg, ikke spor av lekkasje. I tillegg er det viktig å dra av tapen med en gang du er ferdig med malingsstrøket, ikke vent til det tørker.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 21:47   #14
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Ja, og ikke bruk taperuller som har ligget i årevis fra forrige malerunde, kjøp heller nytt. Klisteret forringes over tid og da løsner tapen lett. :btdt:

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:42   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke. Jeg bruker ikke maskeringstape. Jeg maler mye finere uten.

Gammel 20-11-12, 13:24   #16
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syntes jeg la på tett og fint. Og jeg har ny tape, og vanlig, blå og lilla. Brukte vanlig på eiketreet, siden jeg trodde det klistret tettest. Lilla mot veggen, hvor det var malt dagen før. Veggmalinga løsnet ikke, men lady list, panel, dør løsna fra kanten etter at den var malt.(Jeg har begynt å mislike vannbasert maling også, ikke bare maskeringstape) Ingen tape satt mer enn 1-2 døgn. Nyinnkjøpt var den også.

Men 50 cm sparkelspade skal kjøpes inn! Tror ikke jeg kunne brukt den på de avrundete trappenesene da. Ja, det er ikke perfekt. Sånn sett passer det inn med resten av huset mitt.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 14:07   #17
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
frksnupp er litt kul
Standard

Jeg har av og til brukt en liten papplate som jeg har holdt inntil der jeg maler det fungerer greit på mindre flater, men sikkert ikke på en hel vegg.

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:10.