Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Nyere "postmoderne" filmer?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-12, 01:36   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nyere "postmoderne" filmer?

Noen kolleger og jeg prøver å planlegge en kino-"happening" for elevene våre rett før jul, og vi ønsker å vise en film som illustrerer postmodernisme. Dessverre er vi tydeligvis for gamle ( ), for alle filmene vi kommer på (Pulp Fiction, Matrix, Blade Runner, for å nevne noen) er så gamle at de ikke finnes i kinoutgave mer. Vi trenger tydeligvis en film som ikke er mer enn 5-10 år gammel.

Noen som har noen gode tips? Det er snakk om elever på Vg3 i videregående, så de er stort sett fylt 18 når vi skal vise filmen. Den bør imidlertid ikke være for sær/smal, for erfaringsmessig blir det vanskelig for flertallet av elevene å se forbi det sære og se det vi er ute etter å vise dem.

Gammel 21-10-12, 08:56   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nyere "postmoderne" filmer?

Nå er jeg så gammel at jeg ikke husker helt når disse kom, men hva med American History X, Big Lebowski, endel av filmene til Wes Anderson, Broken Flowers (den er hvertfall relativt ny), 24 hour party people er de jeg kommer på i farten.

Jeg ser at Shutter Island er nevnt som ny, postmodernistisk film, men jeg har ikke sett den, så jeg vet ikke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 10:58   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eternal Sunshine of the perfect mind
Inception
Kick-ass

Ok, ikke nye da men lell
Blade Runner
12 monkeys
Memento

Gammel 21-10-12, 11:00   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer ikke på noen selv, men stjeler uhemmet ideer fra Stompas tråd.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:16   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Inception

Ja, det var den jeg prøvde å huske navnet på!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:34   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Donnie Darko?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:36   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at Avatar også trekkes frem som postmodernistisk. For meg er det bare en litt platt historie med kule 3D-effekter.

- No. 4 -
Gammel 21-10-12, 12:05   #8
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan Burn after reading og Fargo kvalifisere som postmoderne? Fargo er jo ikke ny, men så veldig, veldig bra! Burn after reading er fra 2008.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 12:39   #9
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Den er ikke helt pur ny, men hva med Vicky Cristina Barcelona? Den er også 2008. Jeg ville jo tro at Match Point også faller inn under kategorien, men den er fra 2005 og muligens for et annet publikum?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 14:35   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Her var det mange gode ideer! Jeg tror nok en del av de nevnte filmene er for gamle; de må finnes i digital kinoutgave (bl.a. Memento, som jeg har brukt noen ganger og liker veldig godt). Inception er en super idé, men samtidig har jeg litt lyst til å finne noe som flertallet av elever neppe har sett. Jeg skal uansett skrive ned alle forslagene her og snakke med kollegene mine over helga. Bare fortsett å foreslå!

(Det er et poeng at vi skal se filmen på kino, for vi driver et lite lokalt forsøk med ny organisering av norsktimene på Vg3 og har derfor tilgang til litt ekstra midler. Det er også eneste mulighet til å samle de fire aktuelle klassene og se filmen samtidig. Vi har et ok auditorium med surroundlyd på skolen, men det tar bare to klasser og er en kriseløsning i dette tilfellet.)

Gammel 06-11-12, 13:11   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Bortsett fra Inception - som jeg regner med at alle elevene har sett og som vi derfor ikke har lyst til å bruke - kan ikke noen av filmene nevnt i denne tråden skaffes i digitalt kinoformat. Det ser ut til at vi må bruke en film fra de siste to-tre årene. Noen flere gode ideer?

Gammel 06-11-12, 13:12   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Burn after reading er hvertfall veldig bra!

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 13:22   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Burn after reading er hvertfall veldig bra!

Men for gammel.

Gammel 06-11-12, 13:26   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Usikker på hva kravet til en "postmoderne" film egentlig er. Kunne filmene til Duncan Jones være noe? Moon eller Source Code? Og så kom jeg på Drive, men den er kanskje for brutal for skolebruk? (Og kanskje alle [som er interessert] har sett den allerede.)

Gammel 06-11-12, 13:30   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Usikker på hva kravet til en "postmoderne" film egentlig er.

Ja, utfra filmene som nevnes i denne tråden, så lurer jeg på det samme.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 13:39   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Shutter Island, da? 2010, ser jeg.

- No. 4 -
Gammel 06-11-12, 13:43   #17
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Etter litt googling fant jeg fram til Kick-ass (2010) eller Melancholia (2011) som har blitt beskrevet som postmoderne, og som er fra de siste par årene. Men jeg har ikke sett noen av dem selv.

Gammel 06-11-12, 13:51   #18
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg og lurer; kva skal til for å kalle en film postmoderne?

Gammel 06-11-12, 13:57   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Nå er det vel lærerne som bør svare, jeg er på ingen måte en ekspert, men de kan jo få rette!

Såvidt jeg skjønner, er postmodernismen preget av realitetsbrist, eller annerledes realitetsoppfatning på ulikt vis. Det er da en reaksjon på realismen som forteller en historie som kunne ha skjedd, i kronologisk rekkefølge, med historisk korrekte detaljer slik verden er enig om at det er.

Innen film vil det da ofte omfatte mental sykdom, fantasy, scifi, tidsreiser osv.

Jeg forbinder det med mørke filmer som ønsker å fuck with my head, altså at jeg skal komme ut av kinosalen litt sånn obstfeldersk og synes alt er underlig.

- No. 4 -
Gammel 06-11-12, 13:59   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg forbinder det med mørke filmer som ønsker å fuck with my head, altså at jeg skal komme ut av kinosalen litt sånn obstfeldersk og synes alt er underlig.

Min favorittfilmtype, med andre ord.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.