Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Brodere?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-12, 19:03   #1
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Brodere?

Så... Ser det er mange som strikker, hekler, syr på maskin og leker med limpistol her inne, men er det noen som broderer i det hele tatt?

Det er liksom min greie da skjønner dere. Jeg har for såvidt hatt en veldig lang pause fra brodering de siste par årene, men har begynt å finne interessen igjen nå. Har startet i det små med noen sånne små gratis-kits til å lage kort av som følger med broderibladene jeg elsker å kjøpe. Kanskje jeg til og med får gjort noe på et av de store prosjektene mine denne høsten/vinteren?

Og hvis du broderer, hva er det du liker å lage?

Gammel 07-09-12, 19:14   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brodere?

Jeg gjør!

Jeg liker plattsøm og hardangersøm best. Jeg har forsøkt meg på engelsk broderi også, men det har jeg jeg aldri helt fått teket på. korssting synes jeg er ulidelig kjedelig, så med unntak av to julekalendere, driver jeg aldri med det.

Jeg er flink også, om jeg får være så freidig; det hender stadig vekk at dukene blir lagt på bordet på vrangen, fordi vi ikke ser forskjell på forsiden og baksiden ved første øyekast.

Ulempen med brodering, er at jeg sjelden eller aldri har lyst til å bruke det jeg lager. Jeg har et par store, hvite kaffeduker som brukes til 17. mai og andre større høytider, også har jeg juleduker på absolutt alle bord til jul.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 19:20   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har gjort en del hardangersøm, men det har ikke blitt noe de siste årene; det krever for mye konsentrasjon. Jeg har også problemer med at jeg ikke bruker den typen pynt i huset, og det er begrenset hvor mye hardangersøm man kan gi bort ...

Gammel 07-09-12, 19:23   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer faktisk å sette i gang med broderte gardiner til stua, ettersom jeg har fått et hus der det faktisk kan passe med slikt. Men jeg trenger 12(!) høyder á 2,5 meter, og mannen er mot, så det spørs ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 19:25   #5
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg broderte før jeg ble tatt av strikking. Fant ut at strikking er mye mer anvendelig,
dessuten billigere, raskere, og man kan enklere finne sin egen sjarm og vri.
Jeg broderte stort sett bilder, men var veldig kresen på motiver og fant nesten ingen jeg likte, annet enn barnebilder som jeg kjøpte kits til på ebay (mye billigere):

Gammel 07-09-12, 19:31   #6
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg broderer, gjerne korssting egentlig. Men som de andre sier så er det jo lite anvendelig da. Og mye av det man kan kjøpe av kit og mønster er jo veldig avlegs. Har jo geriljabroderi da, men der liker jeg kanskje heller mer street-smarts eller politiske ting heller enn det vulgære og sex-relaterte.

Leser noen ganger broderi-blogger, her er favorittene:
http://www.feelingstitchy.com/
http://www.mrxstitch.com/

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 19:32   #7
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etsy har endel OK kits:

http://www.etsy.com/search?q=cross%2...ZZ&min=0&max=0

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 19:36   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å brodere, mest korssting, fordi det er enkelt. Jeg tror egentlig at jeg ville likt andre former for brodering også, men jeg har aldri helt tatt meg tid til å gå inn for det.

Som flere sier, det begrenser seg litt fordi jeg er mer glad i å brodere enn i å bruke broderte ting. Jeg har brodert bringeduk og belte til Fanabunad til meg selv og til min mor. Og så har jeg brodert små duker som jeg har gitt vekk. Selv har jeg vel bare en juleløper som jeg har brodert.

Jeg tror at jeg skal brodere mer når jeg ikke lenger har små barn å strikke til. Akkurat nå er det så mye jeg har lyst til å strikke at tiden ikke strekker til så mye annet av håndarbeide.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 19:46   #9
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker også å brodere, men holder meg stort sett til juleting i korssting. Favoritten må være juletrematten med motiv av en nisse og en pingvin. Hva de som laget motivet hadde røyka før de designet lurer jeg på, men jeg lurer enda mer på hvorfor det tok meg en halv juletreduk før jeg innså at pingviner og nisser strengt tatt ikke hører sammen.

Gammel 07-09-12, 19:47   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brodere forresten belte og bringeduk til Lillesøster sin bunad i fjor, det var overraskende morsomt.

Gammel 07-09-12, 19:59   #11
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Jeg er også flinkere til å brodere enn å faktisk bruke ting jeg har laget selv. Jeg har brodert siden jeg var 6 år gammel, først og fremst korsstingsbroderier, men har faktisk bare et eneste bilde hjemme selv. Det er et Ole Brumm-bilde jeg broderte i 8. klasse eller noe sånt. Ellers har jeg ofte brodert "bestillingsverk" og gaver. Det er også sjeldent at jeg slikt bort i gaver hvis jeg ikke er helt sikker på at mottakeren vil like det, nettopp fordi det er så mye arbeid i noe slikt.

Det største bestillingsverket jeg noen gang har laget, var bordkort til bryllupet til ei venninne av meg. Jeg laget mønsteret selv, inspirert av et fjell i hjemtraktene våre som hun alltid har likt godt og et tre som skulle symbolisere særegenheten i naturen i hjemtraktene til brudgommen. Jeg brukte over 4 timer på hvert bordkort og jeg mener å huske at det var litt over 90 stk totalt... Det er vel rimelig trygt å si at jeg var pittelitt lei av det mønsteret til slutt...

Ellers har jeg alltid flere enn ett prosjekt på gang samtidig: Gjerne en kombinasjon av små prosjekter som bursdagskort, julekort og julegavelapper (slikt som er kjekt å ha et lite lager av), og minst to større prosjekter. Det store prosjektet jeg holder på med nå, som jeg kanskje er mest fornøyd med er et bilde som heter "Twisted balloons" av Phil Davison. Det er et bilde som ser ut som to små barn som leker i sjøkanten og holder hver sin ballong i hånden, men når det er helt ferdig blir det også til en hodeskalle. Dette bildet blir nok høyst sannsynlig en gave til en venninne jeg har som elsker hodeskaller. Har ikke klart å finne et bilde av det online akkurat nå, men på denne linken er det noen eksempler på designs han har laget og som kommer fra samme bok som Twisted balloons:
http://www.craftycrafty.tv/2012/04/c...son_found.html

Ellers kjøper jeg nesten aldri broderistasj i Norge lengre, da jeg også synes utvalget er for dårlig. En av favorittbutikkene mine online er www.sewandso.co.uk. De har egentlig det meste man trenger, ikke trenger og ikke visste at man trengte når det gjelder brodering.

Jeg har for øvrig utviklet min egen lille teknikk når jeg broderer korssting, så det blir korsting både på forsiden og baksiden (så langt det lar seg gjøre).

Gammel 07-09-12, 22:56   #12
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg broderte mye korssting for noen år siden, men så ble det slutt. Midt i et par prosjekter, faktisk, de ligger halvgjorte i en skuff. Har tenkt at jeg skulle begynt igjen, men det var dette med tiden... Et eller annet burde jeg i hvert fall gjort med alle korsttingsbladene jeg har liggende.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 23:37   #13
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Da min farmor gikk bort i 1986 hadde hun startet å brodere på en offwhite stor duk, med sorte korssting. Den fikk jeg på slutten av 90-tallet, og tar den fram i ny og ne. Den blir veldig fin, og skal kjøpe inn sort litt bred blonder, som svigermor skal kante den med til slutt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-12, 00:03   #14
Gri

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Brodert litt, har laga nokre bilete og slikt, men dei største prosjekta er bybadskjorte til mannen, og ein jentebunad, begge dei to sunnmørsbunad. Har også ein nesten ferdig stor hardangerduk, og har begynt på skaut til min eigen bunad.

Gammel 09-09-12, 08:28   #15
Philomena
Fullverdig medlem

Philomena sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Philomena har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg broderer også. Men som flere før sa, har jeg egentlig ikke bruk for broderte ting, det passer ikke helt in i huset. Derfor broderer jeg helst juleting. Liker best korssting. For eksempel ensfargete klassiske mønstre fra alpene, de har ofte gått i arv og er inspirert av kristne symboler. Det passer godt til jul Ellers Har jeg for 3 år siden begynt på en kjempefin julenisse som ikke er så barnslig. Det er i bittesmå korssting og kommer til å måle ca 20x 40 cm. Jeg liker ikke å fortsette etter jul derfor er den ikke ferdig enda. Håper jeg kan henge bildet opp i år

Gammel 09-09-12, 08:30   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan brodere, men gjør det ikke lenger. Jeg liker ikke resultatene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-12, 09:13   #17
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Holder på å brodere på bunad til eldste, så spørs det om det blir til mellomste etter det, så jeg broderer ja.
Broderte en kjempelang juleduk for en del år siden til det store spisebordet vi hadde da. Duken er vel ca 3,2 x 1,5 meter. Nå har eksen stukket av med bordet, så jeg har en duk som jeg ikke får brukt. :grr:
Ellers har detgått mest i strikking.

Gammel 09-09-12, 09:13   #18
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg holder på med julekalender nå. Liker egentlig godt å brodere, men julekalenderen er jeg rimelig lei av nå!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-12, 12:40   #19
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg broderer. I hovedsak juleting så som adventskalendere, løpere, juletreduk, julepostoppheng og lignende. Men fikk så vondt i tommelen en periode for noen måneder siden at jeg i hovedsak har konsentrert meg om strikketøyet siden.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-12, 13:44   #20
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker å brodere, men som flere andre sier er jeg dårlig på å bruke de ferdige produktene. De eneste tingene jeg har brodert som faktisk er i bruk er et juletreteppe, julekalendere og julestrømper.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.