Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva trenger en ettåring i barnehagen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-12, 17:45   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hva trenger en ettåring i barnehagen?

Jepp, vesla skal begynne i barnehagen om under to måneder! Da er det jo greit å planlegge litt. Hva er det lurt å ha av inne- og uteklær til en sånn liten barnehagejente?

Gammel 08-06-12, 17:48   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?

Mykt og lett tøy, som er godt å bevege seg i. Minst 2 fulle skift til enhver tid.
Hel, vanntett dress, type vår/høst fra ReimaTec eller noe tilsvarende.
Gode, høye joggesko i goretex, slik at de er vanntette også.
Sandaler til innesko, sitter bedre på en liten fot enn tøfler f.eks
Sovevogn?

Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 17:53   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Skinntøffer eller lignende som innesko. De leker ofte oppå hverandre og trakker hverandre lett på fingrene. Det er og bedre at de går med myke såler når de er inne fysiologisk sett.

Gode goretex sko til å ha ute. Støvler er noe pes.
En god utedress som er vanntett.

Luer og votter etter hvert, en matboks om barnehagen krever det, og en stor pose til å ta med hjem våte klær i.

Det er ikke trenger er tøfler som sitter dårlig på foten, støvler og regntøy.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 17:55   #4
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Anbefaler Reimatec vår/høstdress iallefall, knerten har ikke hatt med regnklær en eneste gang dette første året i barnehagen- og det er ikke fordi han har vært inne ved regn

Gammel 08-06-12, 17:56   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror heller jeg ville satset på myke tøfler istedetfor sandaler. Slike som på en måte er hel sklisokk og sokker oppover foten, type gymsokker.

Når det gjelder dress, så er det viktig at den ikke er for trang, men at det er lett å bevege seg i den.

Gammel 08-06-12, 17:57   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Enig med Isolde, støvler er bare pes for så små barn.

Gammel 08-06-12, 17:59   #7
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg tror heller jeg ville satset på myke tøfler istedetfor sandaler. Slike som på en måte er hel sklisokk og sokker oppover foten, type gymsokker.

Når det gjelder dress, så er det viktig at den ikke er for trang, men at det er lett å bevege seg i den.

Ja, det er sant. Sånne myke skinn...tøfler - jeg husker jo selvsagt ikke hva de heter nå, men finnes i ørten hundre forskjellige farger og mønstre/applikasjoner. Kjempegode.

Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 18:01   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ja, det er sant. Sånne myke skinn...tøfler - jeg husker jo selvsagt ikke hva de heter nå, men finnes i ørten hundre forskjellige farger og mønstre/applikasjoner. Kjempegode.

Ja, de er også veldig gode.

Gammel 08-06-12, 18:04   #9
Left
Passiv

Standard

Sånne er det jeg tenker på.

Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 18:06   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

De er det beste, men sånne HM sokker med skinn går og. Men de blir ofte litt fortere glatte, og faller lettere av. Men man kjøper det man han har økonomi til. Crocs og tunge tøffler med såle er det verste, deretter sandaler på grunn av sålen. Mange fingrer som blir trakket på i løpet av en dag.

Gammel 08-06-12, 18:11   #11
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Skinntøfler ja. Kjøp på eBay om dere ikke har. Jeg kjøpte tre par i slengen uten å komme i nærheten av tollgrensa. Noen sett med skift, mer om hun sikler eller griser endel med maten. Yttertøy som andre har nevnt. Ellers får du mer info om eventuelle andre ting ved oppstart. I Kosegrisens barnehage må selv ettåringene ha tursekk, og vi måtte ha med en ringperm. I min barnehage trenger de ikke sekk før de er på storebarnsavdeling, og vi kjøper inn permer. Det er altså endel forskjeller, så vent litt med annet enn klær til du vet hva som kreves.

Gammel 08-06-12, 18:26   #12
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi har akkurat kjøpt nye skinntøfler a la de sjuggerpløm viser, for en slikk og ingenting på shoezoo. Hun har hatt et par sånne nå en stund, og de er jo geniale, så det var flott å finne dem så billig på nett.

Takk for gode tips, det var omtrent det jeg tenkte, så veldig greit å få en "reality check", særlig fra dere som jobber i barnehage. Jeg regner med vi får mer info om sånt fra barnehagen, men jeg liker å planlegge litt. Dessuten har hun snart bursdag, og da går det jo an å ønske seg en regndress, for eksempel.

Gammel 08-06-12, 18:28   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Ikke ønsk deg regndress da, men en vår høst dress. Farlig å ønske seg "regndress" fra enkelte i foreldregenerasjonen for eksempel. Da får du en dress i regntøystoff, gjerne med tykt fleece for. En vår høst dress er mye mer anvendelig.

Både i min og storebror sin barnehage bruker man ikke sekk overhode. Vi har sekk, men brukes bare når storebror har med leker på lekedagen, eller overnatting hos bestemor.

Gammel 08-06-12, 18:31   #14
ingling

ingling sin avatar

Standard

Haha, ja. Ikke regndress. Mente sånn vår/høstdress ja, heldigvis har vi foreldre som enten gir penger eller kjøper etter veeeeldig nøye anvisninger. Hun har en nå som kanskje holder til høsten, så da er vel vinterdress mer det vi trenger. Det er jo ikke billig det heller, ser jeg!

Gammel 08-06-12, 18:38   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og vi bruker både regntøy og gummistøvler og har gjort det helt fra snuppa begynte i bhg. Det dugde ikke med goretex og vår/høsdress i plaskeregn (ja, de er ute da også). Men du kan jo drøye til du treffer barnehagen med å kjøpe det da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 18:40   #16
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Og husk å navne ALT

Gammel 08-06-12, 18:50   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Barn som sitter i dammen blir våt uansett hva de har på seg. Vi bor jo i Bergen så regn vet vi hva er. Men spesielt støvler hemmer bevegeligheten til barnet. Regntøy kan være helt greit, men mange (spesielt reflex som jo 80% kjøper) er ganske stivt og er litt ubehagelig for de minste barna. Som barnehageansatt foretrekker jeg klær som ikke hemmer barnet i bevegligheten.

Ja merking er viktig. Her har lillebror allerede fått klistrelapper og klesstempel. Selv om det er 6mnd til han eventuelt begynner i barnehage. Strykelapper har vi med bare etternavn etter broren.

Gammel 08-06-12, 19:06   #18
ingling

ingling sin avatar

Standard

Klistrelapper og strykemerker er i hus.

Såvidt jeg skjønte på informasjonsmøtet vi var på for noen dager siden er de ute en del med de minste også, men vet ikke om de gjør det i allslags vær. Jeg kan jo høre litt med dem hva som er vanlig der, pedleder er naboen vår. Jeg synes det høres stivt ut med støvler på små som nettopp har lært å gå, men hva vet nå jeg. Jeg noterer alle rådene deres.

Gammel 08-06-12, 19:21   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Pustende og vanntett vårdress holder hele vinteren. Er bare å ha flere lag ull under. Dette er en erfaring jeg har gjort på min avdeling som har 14 ettåringer. Så må barn er ikke så lenge ute når det er sprettkaldt.

Vottene er viktige: velg så små som mulig og med liten tommel. Gjerne ullvott. Ved regn kan man ha tynn regnvott under.

Gammel 08-06-12, 20:06   #20
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi hadde en Troll dress med uttagbart ullfor det første året i barnehagen. Et mye billigere alternativ enn flere dresser. Så kan du ha flere dresser når hun er større og kan ha en størrelse i mer enn 5 mnd i slengen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.