![]() |
#1 |
VeloppDragen
|
![]() Bilsalg for dummiesJeg skal selge bilen min. Er det noe jeg må vite om å selge bil som privatperson?
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bilsalg for dummiesKontrakt, kontrakt, kontrakt... F.eks. NAF har vel en standardkontrakt som kan benyttes.
![]() |
#7 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Bilsalg for dummies
Den brant svigerinnen min seg på... Hun hadde to små barn, og bilen var en toseter, så hun tok bilnøklene til den som skulle prøvekjøre, og vips var bilen borte. Det viste seg at bilen "til prøvekjøreren" også var stjålet. Heldigvis, takket være facebook og twitter faktisk, ble tyven tatt med både bilen og tyvegods fra flere innbrudd.
![]() |
![]() |
#8 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bilsalg for dummiesVi lot noen prøvekjøre, og da de kom tilbake virket plutselig ikke vindusviskerne. Bilen hadde ikke stor verdi, så var ikke bekymret for tapet om det ble stjålet egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
VeloppDragen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
VeloppDragen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Smugleser
|
Næh, poenget mitt var egentlig ikke pengene, jeg burde ha nevnt det gamle jungelordet "penger-pølse" i stedet. Du skal iallefall ikke gi fra deg bilen og sende eierskifteskjema før du har rådighet over kjøpesummen.
![]() |
#12 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bilsalg for dummiesJa, hvordan gjør man egentlig det med penger og å gi nøkler når det er snakk om såpass mye penger?
![]() |
#13 |
Smugleser
|
![]() Sv: Bilsalg for dummiesCash, bankremisse, den gode, gamle sjekken...
![]() |
#15 |
VeloppDragen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Bruk bankremisse. De kjøper en bankremisse på avtalt beløp i banken, som du får når du gir nøklene fra deg og får en bankremisse i ditt navn overlevert som du igjen går i banken med og får pengene satt inn på din konto. Da leverer ikke kjøperen noe penger før de har sett og kan overta varen. Pass på at bankremissen står i ditt navn og ikke i kjøperens navn. Da er det straks mere plunder hvis det er krysset remisse og overtakelse. Når den står i ditt navn så kan den krysses av banken sånn at det er kun du som får ut de pengene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
heimføing
|
![]() Sv: Bilsalg for dummiesDe som jeg kjøpte bilen av stolte tydeligvis på meg, siden jeg både fikk bilen til prøvekjøring en hel dag og natten over (jeg skulle ha den på NAF-test dagen etter og leverte den aldri tilbake), og bankkontonr for å betale dem over nettbank etter at vi hadde skrevet kontrakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Bankremisse er eit papir du kjøper i banken, det er ekvivalent med ein tilsvarande mengde pengar, men sikra ved at det står eit namn på den og den kan ikkje brukast (hevast) av andre enn den personen. Den som kjøper ein bankremisse har altså allereie gitt ein sum pengar til banken for å få det papiret. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|