![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Dekkskifte for dummiesHva var det vi måtte huske på igjen? Løsne mutrene på dekkene sånn på kryss? Jeg skal skifte til sommerdekk nå (litt sen, I know), men er dekkene merket med hvor de skal på bilen? Eller er det det samme hvilke som er fremme og bak?
![]() |
#2 |
Pauset
|
![]() Sv: Dekkskifte for dummiesPå min er det det samme hvilket hjul som er foran og bak. Men det er vel smartest å sette de minst slitte dekken der hvor hjulene drar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
<*(((<
|
![]() Sv: Dekkskifte for dummiesLøsne mutrene litt mens dekket fortsatt står på bakken, før du jekker opp (mye lettere å ta i).
![]() |
#8 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Dekkskifte for dummiesOkei, nå har jeg skiftet, og jeg finstuderte hvert dekk for å se etter merking mtp hvor på bilen de skulle være. Fant ikke'no. Men så etterpå ser jeg tre oransje lapper som står "venstre fremhjul sommer" og den slags på. Men de lå altså løs på bakken der dekkene sto. Er jo langt ifra sikkert at jeg har truffet med riktig, det skal jeg ha temmelig flaks for å ha klart. Hva gjør jeg da? Alt det andre du nevner i innlegget ditt har jeg gjort og skal være greit.
![]() |
#9 |
<*(((<
|
![]() Sv: Dekkskifte for dummiesEr ikke alle dekk som har retningsbestemt mønster, så om de ikke hadde noe merking så er det sikkert greit. Ikke så mye annet å gjøre når egenmerkingen har falt av.
![]() |
#11 |
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dekkskifte for dummiesEg pleier merke dekka med bokstavar på innsida av felgen, altså skrive i skitten der. Om du er flink og vasker dei slik man bør etter kvar sesong så funker det jo ikkje, men elles er det ganske praktisk |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
<*(((<
|
![]() Sv: Dekkskifte for dummies
Hvis de har det, så burde det være merking av rotasjonsretning på siden av dekket, altså. Så mest trolig har du ikke det.
![]() |
#15 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Dekkskifte for dummiesJeg er trygg på jobben, stammingen (skal etterstramme) og det. Jeg er usikker på er hvor viktig det er å ha dekket på riktig sted.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dekkskifte for dummiesEtter noen mil (5 f.eks.) må man gå over å etterstramme - veldig viktig!
![]() |
#17 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er viktig. Selv om det kjennes ut som de sitter godt, så kan de løsne ved for eksempel en kraftig oppbremsing.
![]() |
#18 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Dekkskifte for dummiesSkal etterstramme om noen mil. Svingte innom Toyota som sjekket arbeidet for meg. Ingen ting å utsette, sa han. Det var ikke retningbestemt mønster på dekkene, og de var så nye og uslitte at plassering hadde ikke noe å si.
![]() |
#19 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Velg riktig bensinstasjon da, ellers er det ikke sikkert du får så mye vettugt ut av dem. Jeg var innom på den lokale Shell her om dagen og fylte luft på sykkelen da jeg ble praiet av en person som lurte på hvilken skala for lufttrykk (bar/psi) som skulle brukes. Betjeningen hadde ikke peiling... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|