Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Farlig med brød og mugg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-07, 17:42   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Farlig med brød og mugg?

1. Er det farlig med (litt) mugg?
  2. Jeg vet man egentlig ikke skal spise resten av brødet dersom det er myglet, fordi muggtrådene går lengre inn i brødet enn man ser.
  3. Jeg har et brød som luker antydning til begynnende mugg i enden, men ikke i andre enden, og vi kan ikke se noe mugg heller. Er det farlig dersom det skulle være noe? Kan jeg skjære opp brødet og fryse det?
Jah, det var det hele.

Gammel 30-03-07, 17:47   #2
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farlig med brød og mugg?

Jeg er litt på gyngende grunn her, men er det ikke sånn at det er forskjell på mugg, og at noe er ufarlig? Jeg har hvertfall lært hjemme at mugg på brød og ost er greit, men mugg på syltetøy og kjøtt er farlig.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 17:58   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Jeg er litt på gyngende grunn her, men er det ikke sånn at det er forskjell på mugg, og at noe er ufarlig? Jeg har hvertfall lært hjemme at mugg på brød og ost er greit, men mugg på syltetøy og kjøtt er farlig.

Dette har jeg hørt i hele min oppvekst også. Spesielt den på syltetøy var visst nok superskummel. Jeg aner ikke om det er sant, men ville ikke risikert noe. Med mindre det var et veldig spesielt brød som du virkelig ikke greide deg foruten.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 18:20   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare så styr og ikke helt billig å bake glutenfritt brød, også kan jeg liksom ikke bare gå å kjøpe meg et nytt frem til vi orker å bake igjen. Men klart, jeg kan jo spise knekkebrød i mellomtiden. Jeg bare tenkte at siden det var så lite, så kunne jeg skjære vekk halve brødet fra den siden det luktet og spise den andre delen.

Gammel 30-03-07, 18:22   #5
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg bare tenkte at siden det var så lite, så kunne jeg skjære vekk halve brødet fra den siden det luktet og spise den andre delen.

Det hadde jeg gjort.
Eller, det har jeg gjort flere ganger, og ikke dødd av det ennå.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 18:23   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Å, jeg skjønnte ikke at det var glutenfritt brød. Hvis det ikke lukter i andre enden, og det ikke engang er mugg på den muggete enden, så ville jeg nok spist halve brødet.

Trodde det var butikkbakt og så for meg en halvmuggen kneipp.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 18:30   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Hehe, nei, en muggen kneip hadde nok gått i bosset.

Gammel 30-03-07, 19:24   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Dette har jeg hørt i hele min oppvekst også. Spesielt den på syltetøy var visst nok superskummel. Jeg aner ikke om det er sant, men ville ikke risikert noe. Med mindre det var et veldig spesielt brød som du virkelig ikke greide deg foruten.

Syltetøymugg (og mugg i annen væske) er skummelt fordi muggtrådene er i hele væsken. Mugg på harde flater stikker ikke så dypt, og der holder det å skjære vekk noen centimeter nedenfor.

Gammel 30-03-07, 19:51   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Muggent brød kaster jeg rett i søpla.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 20:01   #10
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Vist det kun lukter litt på kanten og du ikke ser mugg, ja da hadde til og med jeg turt å spist.

Gammel 30-03-07, 21:05   #11
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har alltid bare skjært bort den delen som er muggen og så lenge det ikke smaker mugg av resten av brødet så har jeg spist det. Det samme gjelder for leverpostei og gulost.

Mugg på syltetøy har jeg ikke opplevd.

Gammel 30-03-07, 21:06   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Kan man ikke dele brødet i skiver og fryse, da, så slipper man mugg-greia.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 21:09   #13
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Men hvorfor fryser du ikke brødene når du baker de?

dele de i 2 og fryse de, så tar du opp 1\2 når det er nesten fritt. Så blir det ikke øddelagt

Gammel 30-03-07, 21:11   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så faktisk et barne/ungdomsprogram (det kan ha vært Newton ...?) hvor noen barn intervjuet en ernæringsekspert eller hva det var, ekspert i allefall, om akkurat dette. Barna syntes det var ekkelt at foreldrene eller besteforeldrene bare skar vekk det mugne fra gulosten og ba dem spise likevel. Eksperten forklarte i vei og konkluderte til slutt med at barna hadde rett. Man skal ikke spise noe som har vært muggent, selv ikke harde ting som gulost. Man vet aldri hvor langt inn sporene går og man skal kaste hele greia.

Beklager at jeg ikke kan gi noen sikrere kilder enn dette, det er hva jeg husker. Jeg husker imidlertid konklusjonen godt, for jeg holdt med barna og var glad for at eksperten faktisk sa imot min mormor.

Gammel 30-03-07, 21:15   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noe er muggent så kaster jeg hele greia.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 21:18   #16
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Kan man ikke dele brødet i skiver og fryse, da, så slipper man mugg-greia.

Jo, det er liksom det som er meningen, men så vil jeg liksom ikke fryse nystekt brød for det er så mykt og ferskt og deilig og jeg rister alltid frosne skiver, også går dagene, for dagen etter er brødet like mykt og deilig og jeg vil vente litt, og dagen etterpå er jeg kansje sliten og sover for det meste og så plutselig er tiden gått og brødet skulle vært fryst for lenge siden.

Gammel 30-03-07, 21:20   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Du får tenke på hvor kjipt det er å skjære bort mugget når brødet er nybakt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 21:20   #18
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Beklager at jeg ikke kan gi noen sikrere kilder enn dette, det er hva jeg husker. Jeg husker imidlertid konklusjonen godt, for jeg holdt med barna og var glad for at eksperten faktisk sa imot min mormor.

Slik er jeg også, jeg husker konklusjonen, men ikke resten.

Jeg også har hørt det med at sporene går lengre inn enn man kan se og sånn.

Gammel 30-03-07, 21:21   #19
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Du får tenke på hvor kjipt det er å skjære bort mugget når brødet er nybakt.

Ja, jeg får gjøre det.

Gammel 30-03-07, 22:19   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg så faktisk et barne/ungdomsprogram (det kan ha vært Newton ...?) hvor noen barn intervjuet en ernæringsekspert eller hva det var, ekspert i allefall, om akkurat dette. Barna syntes det var ekkelt at foreldrene eller besteforeldrene bare skar vekk det mugne fra gulosten og ba dem spise likevel. Eksperten forklarte i vei og konkluderte til slutt med at barna hadde rett. Man skal ikke spise noe som har vært muggent, selv ikke harde ting som gulost. Man vet aldri hvor langt inn sporene går og man skal kaste hele greia.

Her står det litt om mugg og mat, og det bekrefter stort sett det jeg sa lenger opp. http://matportalen.no/Saker/1077525867.56

Men vil man være helt på den sikre siden så kan man selvsagt la være å spise noe av det i det hele tatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.