Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Cupcakes med Baileys- og sjokoladeganache

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-12, 10:41   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Cupcakes med Baileys- og sjokoladeganache

Sakset fra www.matloggen.blogspot.com (Egen blogg)

Liker du Baileys? Det gjør jeg. Det er ytterst sjelden jeg drikker alkohol, men et glass baileys i ny og ne (helst med en isbit) smaker fantastisk. Baileys passer også godt sammen med (eller på) iskrem, og det slo meg at det sikkert passer sammen med cupcakes også. Og vanilje. Jeg elsker jo vanilje! Da min mor ba meg lage "noen litt voksne cupcakes" til min bestefars åttiårsdag så jeg en fin anledning til å eksperimentere litt. Og resultatet ble, etter min egen gane å dømme, fantastisk!

Jeg brukte det som har blitt standardcupcaken min, Cupcakes med ekte vanilje. Allsidig, saftig, og elsket av både barn og voksne. Denne blir aldri feil. Men cupcakene skulle jo fylles, og etter litt grubling og research ble jeg enig med meg selv om å lage Baileys- og sjokoladeganache!

400 gram kokesjokolade
2 dl fløte
2 dl Baileys (eller annen likør)

Knus sjokoladen godt. Dette er viktig. Jo mindre biter, jo mindre sjans for tilstopping i sprøyteposen. Det er ikke festlig. :erfart: Varm fløten til kokepunktet, og hell over den knuste sjokoladen. Rør godt til all sjokoladen har smeltet, og du har en jevn og ganske tykk røre. Bruk mikroen om du trenger hjelp til å smelte sjokoladen, eller evt vannbad. Det kjølner ganske fort, siden man bruker halve væskemengden i forhold til vanlig ganache.

Når all sjokoladen har smeltet helles Baileysen i, og røres inn. Røren er nå ganske kald, og etter en halvtimes tid i kjøleskapet har den fått en fin sprøytekonsistens. Grav hull i cupcakene, sprøyt oppi, og bland restene sammen med en boks Betty Crocker Vanilla Frosting (Denne har også blitt en standard hos meg.) Ikke bland det for mye! Det blir veldig stilig om du lar den være marmorert når du sprøyter på cupcakene.

Ganachen kan også fint brukes på kake, eller rulles til kuler når den har stivnet helt. ENJOY!

Og sist men ikke minst: Gratulerer med dagen til verdens aller aller beste morfar!!

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 12:52   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes med Baileys- og sjokoladeganache

Nei, jeg liker ikke Baileys. Men gud bedre, de muffinsene så gode ut.

Gammel 31-03-12, 13:33   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

De kan helt fint lages uten baileys også. Bytt ut baileysen med fløte, så blir det vanlig ganache.

Gammel 31-03-12, 14:09   #4
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åh, nomme! Jeg har bursdag i november

Gammel 31-03-12, 15:17   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha svigermor blir 75 i påska. Kanskje jeg skal begå disse?
Må de merkes?
Tenker på i forhold til bilkjøring.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 16:15   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Ja, de bør merkes.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.