Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Lengde på ski til barn

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-11, 10:27   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Lengde på ski til barn

Finnes det noen "regler" på hvor lange ski skal være til barn??

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 10:30   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde på ski til barn

Det avhenger av mye, og de bør være kortere hvis de ikke er så drevne skigåere. Ungene mine har ski som er på lengde med seg selv; snuppas relativt sett lenger enn knerten. Knerten fikk ikke helt dreisen på skigåing i fjor, men vi satser på at han klarer det i år.

Gammel 31-12-11, 10:30   #3
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Storebror er rundt 110 cm, og skiene hans er 90 cm. Det er vel muligens litt lite?

Lillesøster er 91 cm, hun kan muligens ta over 90 cm skiene?

Lillesøster 09
Gammel 31-12-11, 10:46   #4
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://www.gmax.no/Informasjon/gspor...il-barnjunior/

Gammel 31-12-11, 10:51   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg kjøpte til da 9-åringen i fjor fikk jeg beskjed om maks 10 cm lengre enn ungen, så da fikk hun 1.60-lange ski siden hun var rundt 1.55 lang. Da de var yngre hadde mine kortere ski, da - og vi går såpass lite på ski at jeg f.eks. ikke kommer til å bytte ut de krute gode skiene hennes i år selv om hun nå er 1.63 og "skulle hatt" 1.70-lengde.

Gammel 31-12-11, 11:02   #6
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min yngste på litt over 3 fikk ski til jul nå, kjøpte 90 til ham. Han er 95 cm lang, men dette er hans første år på ski. Eldste er 135 cm lang. Tror hennes ski er 130. De fikk hun til jul i fjor. Det er bedre at skiene er litt korte enn for lange. Fikk samme "tips" i butikk forleden også. Kommer jo selvsagt an på skiferdighetene også, da.

Gammel 31-12-11, 11:07   #7
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Min fireåring på 110 cm har ski som er 120 cm lange i barnehagen og 130 cm lange hjemme, men han er veldig flink å gå på ski. Lillebroren som ikke er like flink har ski som er like lange som han selv. Jeg ville kjøpt ski som var maks 10 cm lenger enn barnet til vanlig.

Gammel 31-12-11, 11:19   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regelen er vel max 5 cm lengre enn barnet når de ike er så drevne skigåere ennå. 90 cm til en på 110 cm kan fungere helt fint, men det er definitivt i underkant. Så trenger du nye sko, hadde jeg kjøpt nye ski samtidig. Billigere å kjøpe pakke.

Gammel 31-12-11, 11:27   #9
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Vi fikk låne skisko av naboen, så for hans del tror jeg det holder i år.

Vi var ute en tur nå, og jeg ser at han trenger MYE trening for at dette skal gå. Men det får vi bare gi han, og være mye ute med han.

Men så har vi Lillesøster Furie da, som også SKULLE GÅ PÅ SKIIIIII! Vi har et par plastski fra lekebutikken, med plastbindinger til vanlig skisko. Et herk å få på og holde på foten. Men jenta gikk jo som en helt. :dån:
Men hun kan ikke fortsette med de skiene, for jeg holdt på å bli gal av å hele tiden måtte sette de på igjen.

Og hun må jo ha 90 ski.

Og å kjøpe to par 90 ski er jo bare dumt. Så spørs om Storebror må få seg nye ski. Men om vi da skal gå for 100 eller 110 er jeg litt usikker på.

Lillesøster 09
Gammel 31-12-11, 11:56   #10
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det har ikke så mye å si om skiene er for korte i forhold til de offentlige anbefalingene så lenge ungene er så små som dine. Jo kortere skiene er, jo lettere er de å håndtere.

Mine fikk 100 cm ski da de prøvde seg for første gang, og hun yngste brukte disse frem til hun var 6 år. Hun eldste fikk 140 cm lange ski da hun var 5 år. De var selvsagt altfor lange men hun behersket det utmerket.

Gammel 31-12-11, 12:05   #11
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Så egentlig kan 100 cm ski være greia for storebror nå?

Han sliter med balansen og i det hele tatt.

Lillesøster 09
Gammel 31-12-11, 12:10   #12
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja jeg hadde kjøpt 100 cm ski til han og gitt 90 cm skiene til lillesøster. Greit å bruke det man har.

Gammel 31-12-11, 12:11   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville gått for 100 cm, ja. Om han sliter med å fote seg, så blir det enda verre med lange ski.

Gammel 31-12-11, 12:13   #14
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Ja, jeg tror det blir løsningen.

Også må han ha staver. For han NEKTER å gå uten staver. Selv om jeg mener at det nok er best for han å gå uten staver...

Lillesøster 09
Gammel 31-12-11, 19:21   #15
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

XXL har greie pakker. Min yngste fikk nå til jul, 499,- for ski, bindinger og støvler. Ville også gått for 100 cm. Du kan sikkert velge ski til han i pakken og skisko til yngste, lage en pakke ut av det.

Gammel 31-12-11, 19:26   #16
Observatøren

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Ja, jeg tror det blir løsningen.

Også må han ha staver. For han NEKTER å gå uten staver. Selv om jeg mener at det nok er best for han å gå uten staver...

Det er best å lære uten staver. På de skikursene vi har deltatt har stavene blitt konfiskert umiddelbart, og det gjør underverker for balansen. I tillegg er det mindre å passe på når barnet har falt og skal reise seg.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 19:56   #17
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Poden på 105 cm har ski som er 100 cm lange, det fungerer helt fint, tipper det er best for din også.Ikke godt med for lange ski heller.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 22:51   #18
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Det er best å lære uten staver. På de skikursene vi har deltatt har stavene blitt konfiskert umiddelbart, og det gjør underverker for balansen. I tillegg er det mindre å passe på når barnet har falt og skal reise seg.

Ja, jeg vet det. Men han NEKTER å gå uten staver. Nå har han ikke staver, så han bruker de som var med lekeskiene som lillesøster har, og de er SMÅ.

Lillesøster 09
Gammel 01-01-12, 00:32   #19
fimba
Superaktiv

fimba sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Vi venter bare på snøen, så får vi se om skiene vi har passer

Gammel 02-01-12, 17:46   #20
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Jeg har blitt fortalt at i utgangspunktet for tøtta mi som er 2,5 år så skal skiene være like lange som henne, "men ivertfall ikke lengre!!!"

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.