Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-11, 11:13   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Jeg har invitert til elgstek her i dag og fant ut (i siste liten) at det muligens blir litt knapt med kjøtt så da tenkte jeg lage elgkarbonader i tillegg. Kjøttet er tatt ut av fryseren så den er grei, men et kjapt søk på google sier potetmel, timian og muskatnøtt og da er jeg straks i trøbbel.

Jeg har hvetemel, salt og pepper, egg og litt andre krydder. Jeg har også melk men ikke fløte som oppskriftene sier.

Hva MÅ jeg ha for å få gode karbonader, og hva går det greit å sløyfe?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:31   #2
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Jeg har laget med salt, pepper og hvetemel, og brukt melk eller vann til å spe med.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:31   #3
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Kan forresten være godt med litt finhakket løk oppi, hvis du har det.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:32   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Det går helt fint å bruke det du har, men stek de i masse smør slik at de blir litt feitere. Grunnen til at det skal være fløte i er at elg er magert og trenger litt ekstra fett for ikke å bli tørt. Jeg bruker vanligvis melk og det går helt fint. Du kan bruke hvetemel istede for potetmel, ikke noe problem.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:33   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Takk for svar, da satser jeg på at det går greit men de begrensede ingrediensene jeg har.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:33   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Jeg har aldri laget elgkarbonader, men jeg har laget helt ok elgkjøttkaker med de ingrediensene som du har. Skulle vel gå helt fint det.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:34   #7
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.956
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Det høres ut som at du har alle ingredienser jeg bruker i vanlige kjøttkaker (bare at jeg ikke bruker hvetemel), så da funker det sikkert i elgkarbonader også! Tar forbehold om at jeg ikke vet forskjellen mellom karbonader og kjøttkaker sånn i praksis, kanskje mer kjøtt og mindre annet når det er karbonader?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:35   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

HJELP, skriveleif i overskriften.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:36   #9
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.956
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Takk for svar, da satser jeg på at det går greit men de begrensede ingrediensene jeg har.

Begrenset?! Det høres ut som du har langt flere ingredienser tilgjengelig enn det oppskriften sier, i alle fall. Det med krydderet ville jeg dessuten ikke bekymret meg for. Elgsmaken står jo uansett i fokus. Bruk salt og pepper, i alle fall.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:40   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Jeg har egentlig ikke vært så begeistret for de elgkarbonadene jeg har spist tidligere, lurer på om det kanskje er fordi det har vært for mye krydder involvert. Jeg har en tendens til å like 'rene' smaker. Men da blir det både elgstek og elgkarbonader, det blir bra. Gleder meg til middag allerede.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 12:15   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Ost er godt i kjøttkaker og jeg bruker bare egg, sper ikke med vann og bruker ikke potet/hvete mel.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 20:27   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Jeg brukte ca 4 ss hvetemel, et par-tre teskjeer salt og et par-tre teskjeer pepper, to egg og en god dæsj melk på en drøy kilo farse.

Og karbonadene fikk virkelig ben å gå på, fikk masse skryt for de. Elgsteken ble også perfekt, og rosenkålen som jeg stekte med bacon fikk min pappa til å rulle med øynene. En meget vellykket middag og jeg fikk masse, masse skryt.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 21:11   #13
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Nå er du ferdig med elgkarbonadene, men jeg kan jo fortelle at jeg pleier å bruke rømme i det. Elgkjøttdeig er så magert at det er greit å ha litt ekstra "fett" i. Så fløte og rømme må til.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 23:00   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage elgkarbonader uten alle ingridienser tilgjengelig, går det?

Stekte de i masse meierismør, så de ble gode og fete.

Men neste gang når jeg planlegger litt bedre skal jeg erstatte melken med fløte.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no