![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Volvo V60Jeg har forelsket meg i en bil som egentlig er utenfor min prisklasse, men jeg må bare snakke litt om den likevel.
__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Volvo V60Den har vi sett på også, veldig fin!
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Vi skal snart låne hjem på prøvekjøring. :skrape:
__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Den er ikke spesielt rommelig, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Det er jo en liten stasjonsvogn, men den er jo større en V50 som vi også har sett på. Men den er stor nok for oss nå, med en takboks kommer vi oss greit på ferie, jeg har testet celloen til eldste baki og det går greit. Vi har den hjemme på prøvekjøring nå i helga, og den er morsom å kjøre, har en del stæsj (summum). Knallfint interiør med brune skinnseter og i det hele tatt.
__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Sikkert en bra bil. For min del ville jeg idag kjøpt enten el- eller hybrid hvis jeg skulle kjøpt ny bil. Er stygt redd for verditapet på tradisjonelle bensin/dieselbiler om noen år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Vi går for DRIVe med start/ stopp, lavt CO2- utslipp og lavt forbruk. Selvsagt er hybrid/el bedre, men jeg har gitt opp å få mannen med på Priusen som jeg opprinnelig ønsket meg, og til daglig er det han som har kjøreavstand til jobb.
__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.916
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Jeg tror at en sånn v60 dere ser på vil holde seg vell så godt i pris som en el eller hybrid bil. De bruker jo nesten ikke noe, har lite utslipp og er akkurat som en vanlig bil uten noe om og men. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60
Fluence er på størrelse med en rommelig kompaktklassebil. Octavia, nye Focus, V60 etc. Prøve"satt" en slik hos Renaultforhandler i Tyskland nylig, og den var absolutt rommelig. 3 voksne sitter greit i baksetet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Det skjer nok ting fremover med biler og drivstoff som uansett vil utvikle seg. Bare se til Sverige der er privatbiler på biogass ikke uvanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60
Start/stopp fungerer egentlig ikke så veldig bra i praksis vil man se.
__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand" [J-2003 - G-2005 - J-2008] |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60
"Problemet" med en del av bio-drivstoffene er at de er ineffektive å bruke i bil mange steder. Det kan være mer effektivt å bruke denne typen energi til å f.eks. lage strøm til eksport til land som ellers vil være avhengig av kull- og gasskraftverk enn å forbrenne det i en bil - de store forbrenningsanleggene for dette vil utnytte langt mer av energien enn i en bil, og dermed kan totalregnskapet være at vanlig diesel eller bensin i bilen hadde vært mer effektivt.
__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand" [J-2003 - G-2005 - J-2008] |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60
Du tar feil mtp å lage strøm av biometan. Spør du Zero eller Bellona vil de si at det er galskap. Du mister store delen av effekten på den måten. Det skal og bør brukes som drivstoff. Å produsere El og varme er hverken lønnsomt eller god miljøpolitikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60
Problemet med "store" elbiler blir også den reduksjonen man får i rekkevidde når bilen fylles opp. Det blir i praksis biler til "småbruk". Man ser nå biler med rundt 15 mils radius etter den europeiske standarden for hvordan dette skal måles, hvor man snakker om en halvering bare det er kaldt vær og enda mindre hvis bilen samtidig er lastet. Man har oppvarming av batteriene på en del biler mens de lader, men står bilen slik at den ikke står på lading og det er kaldt, blir batteriene kalde og rekkevidden for videre kjøring vil reduseres. I svært varmt vær må det være løsninger for å redusere temperaturen på batteriet...
__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand" [J-2003 - G-2005 - J-2008] |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60
Hvordan skiller egenskapene seg her fra biometan fra biogass ellers? Samtidig skal biometan gjennom en prosessering før det benyttes som drivstoff.
__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand" [J-2003 - G-2005 - J-2008] |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60
Forskjellen på biogass og biometan er at man tar ut CO2 for å få biometan. Om den så flytendegjøres er den ganske så lik LNG. Ofte brukes biogass som CBM eller CBG (komprimert biogass) men da tar den ganske mye plass og flytende gass har store fortrinn i så måte. Det er jo i stor grad dette som gjør at en kan utnytte gassen bedre og bruke den som drivstoff. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Fant ikke noe hos Bellona eller Zero når det gjaldt effektiviteten for utnyttelse. Jeg vet ikke om du kanskje misforstår - jeg snakker ikke om effekttap på bilen, men hva man rent energimessig får ut av ressursene, og at da forbrenningsanlegg som bruker energien mer direkte, f.eks. til varme, eller produserer strøm gjerne kan gi mer ut av ressursene.
__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand" [J-2003 - G-2005 - J-2008] |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60Henvisningen til hydrogen her var ikke en direkte innblanding av det, men relatert til at det er en annen alternativ energikilde - og noen av stasjonene for dette benytter biogass - med bakgrunn i at det er temmelig energikrevende å "framstille" hydrogen til bruk i biler (mens jeg har inntrykket av at en del framstiller det som at man fyller vann på tanken, og så skjer det magi, og kun damp ut av eksosrøret....).
__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand" [J-2003 - G-2005 - J-2008] |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Volvo V60
Om CO2 en lagres spørs jo helt på metoden. Ved den nye kryoteknologien gjøres jo det. Når de bruker skrubbere er det ikke så enkelt tror jeg, ved Memfoact sin membranteknologi er jeg usikker. Men dette er jo CO2 som uansett ville slippes ut.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|