|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJa, hvorfor ikke. Jeg hadde glatt gitt barna mine nyrer og lever osv, og jeg har jo hvertfall ikke bruk for livmoren. Ingen av dem vil trenge den, da...
![]() |
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Livmor fra mammaJa, det er jo helt utrolig at det går an. Jeg hadde absolutt donert livmoren min til en av ungene hvis de skulle trenge det, og til andre også regner jeg med - jeg er jo ferdig med den selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Livmor fra mammaHvis det er mulig så ville jeg nok absolutt kunne finne på å gjøre det ja; selv ferdig med barn og kan gi mine egne barn muligheten for å oppleve det samme!?? I grunnen ikke noe å lure på, dog selvsagt tatt evt. komplikasjoner mm i betraktning.
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Livmor fra mammaUten å tvile et sekund! Jeg visste ikke at det gikk an, verden blir bare mer og mer fantastisk på det medisinske området!
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Livmor fra mamma
Strengt tatt vet de vel ennå ikke om det går an heller, slik jeg leste det. Men det er en spennende tanke! Kanskje verden får et nytt alternativ til surrogati etter hvert.
![]() |
![]() |
#8 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJa, det ville jeg. Jeg hadde ikke trengt å tenke to ganger en gang. Går det ikke, så går det ikke. Går det, så er det fantastisk. Jeg tenker at det hadde vært verd et forsøk.
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Livmor fra mammaJa, absolutt. Det blir spennende å se om dette fungerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fjellpiper
|
Det høres ut som om saken er litt mer komplisert, altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Peppy!
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg tenkte å sende mail til mamma og spørre om hun er villig. Jeg tror hennes er bedre enn min. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Livmor fra mammaHar sett en dokumentar hvor de gjorde noe lignende med eneggede damer. Eller nå kom jeg på, der var det ikke livmor men eggstokk som ble donert. Man klarer seg jo med "bare" en. Det gikk strålende; hun fikk eggstokk av søsteren, alt fungerte og det ble jammen meg barn av det uten ytterligere hjelp også!
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Livmor fra mammaIkke planer! Av den grunn som Cuyahoga nevner. Jeg synes ellers ikke at det å produsere barn selv er viktig nok grunn til å drive utstrakt, eksperimentell kirurgi på meg selv og mine barn. Hadde det vært et livsnødvendig inngrep hadde jeg ikke nølt, men jeg synes adopsjon er en utmerket måte å skaffe seg barn på og ville mye heller oppfordret til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Livmor fra mammaDere som ser på dette som en selvfølge, har dere en idé om hvor omfattende kirurgi som skal til for å 1) operere ut en livmor inntakt, og 2) få den implantert? Og kan man si noe som helst sikkert om hvor stor sjansen er for å kunne bære frem et fullvokst, friskt foster i en 50 år gammel livmor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg ville ikke gjort det på det eksperimentelle stadiet som dette er nå. Jeg er også litt betenkt på hvor riktig det er å legge store ressurser i medisinsk forskning som på ingen måte er nødvendig for liv og helse, samt den risiko det innebærer for både donor og mottaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Livmor fra mammaNei, det ville jeg ikke gjort, av samme grunner som Teofelia peker på. Eksprimentelt, og strengt tatt unødvendig. Adopsjon må da være et mye bedre alternativ for å få barn om man ikke kan føde de selv? Hadde det vært snakk om å donere andre organer som er livsnødvendige hadde jeg selvsagt donert det til barna mine.
![]() |
#19 |
Peppy!
|
![]() Sv: Livmor fra mammaDet er ikke riktig å trekke adopsjon inn i denne sammenhengen. Årsaken til å mangle livmor eller ha en defekt en kan veldig ofte være den samme årsaken som gjør at man ikke kvalifiserer til adopsjon (typisk kreft). Adopsjon er ikke alltid alternativet, og når man gjør så dramatiske stunts så er det ofte fordi det er siste mulighet til å bli forelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
I akkurat denne saken sier jo datteren at adopsjon er neste skritt på veien, hvis transplantasjon ikke gir resultater. På generell basis har du sikkert et poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|