Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Grillfest for menn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-11, 13:31   #1
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Grillfest for menn

Misvisende tittel? Tja. Jeg skal ha prosjektfest hjemme hos meg selv, og det er 12 menn - og meg. De ønsker seg mannebiff og vin. So far, so good. Men har dere forslag til tilbehør og desserter (og kanskje også forrett?) som kan passe bra til 12 sultne menn - og som kan imponere litt?

Bør jeg forresten gå for entrecote eller helgrillet indrefillet - eller noe helt annet på kjøttsiden?

Forslag

Gammel 26-05-11, 13:37   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillfest for menn

Hjemmelaget potetsalat. Mye øl og litt whiskey til dessert. Sjokoladekake/brownies til dessert.

:full av fordommer:

Gammel 26-05-11, 13:39   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Adrienne, jeg tror at fordommene dine har noe for seg i dette tilfellet. En av gjestene er fast inventar på alle Whiskeyarrangement i sør-norge. De to som har tatt på seg grillansvaret har forlangt forkle, øl og spotify. (og sagt klart i fra at foran grillen har jeg ingen ting å gjøre den dagen )

Gammel 26-05-11, 13:40   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helgrillet indrefilèt, bakte poteter, grillet asparges eller foliepakker med assorterte grønnsaker. Varmebehandlede tomater i en eller annen variant (grillet, langtidsbakt i ovn).
Hjemmelaget bearnaise.

Til dessert, brownies med is og friske bær.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 13:40   #5
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Tomat og mozzarellasalat må med.

Til dessert tenkte jeg å lage brownies og kanskje en iskake? Og noe frukt?

Hjemmelaget potetsalat er jo kjempegodt, det må jeg lage.

Gammel 26-05-11, 13:40   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva med noe sånn tomat/mozzarella-salat attåt?

Gammel 26-05-11, 13:41   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Å herregud, Palmen, sjekk tidspunktene våre for siste posting.

Gammel 26-05-11, 13:41   #8
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Grønnsakspakker, Grillet asparges og bakte poteter, så klart! :noterer:

Gammel 26-05-11, 13:41   #9
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Adri

Gammel 26-05-11, 13:41   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Helstekt indrefilet er jo aldri feil, og skal man først ha biff vil det alltid være min favoritt i allefall.

Tilbehør jeg syns er godt til er f.eks. ovnsstekte amadinepoteter, jeg pleier å skjære de i båter og helle over litt olje og strø på havsalt før jeg steker de.
Stekes midt i ovnen i ca 25 minutter på 200 grader.

Stekt champignon, løk og paprika er veldig godt til. En varm saus eller to, f.eks. rødvinsaus og bernaise. Og siden det er grillmat er det mange som syns Jack Daniels barbeque saus er god til. (Kjøpes på flaske og serveres som den er.)

Dessert er jeg ikke helt sikker på, men Creme Brulee og sjokoladefondant er kraftige desserter mannfolkene vi omgås pleier å sette pris på.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 14:19   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Potetsalat og rødvinssaus til biffen, og tung sjokoladekake med vaniljeis til dessert (sammen med kaffe, whisky og konjakk) ville jeg satset på. Harriet Vane har en oppskrift på fransk sjokoladekake som er veldig mektig og god, hvis du vil ha noe annet enn brownies. (Appelsinskallene kan droppes, da er det en veldig enkel kake også.)

Gammel 26-05-11, 14:25   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ikke glem ventepølser da

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 14:31   #13
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Spiller ingen trille hva tilbehøret er hvis det er nok øl og bikinen er liten.

Gammel 26-05-11, 15:04   #14
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Dessert: Guinnessmuffins med whiskeyfrosting!

Gammel 26-05-11, 15:07   #15
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Finnes det, Salt? Oppskrift da?

Gammel 26-05-11, 15:08   #16
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Mauser: yeah, right.

Gammel 26-05-11, 15:11   #17
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Finnes det, Salt? Oppskrift da?

Jepp!

Dette trenger du:
(1 cup = 2,4 dl)

1 cup stout, jeg brukte Guinness
1 cup smør, dette er omtrent 226 gram
3/4 cup bakekakao
2 cups hvetemel
2 cups sukker
1 1/2 teskje bakepulver
2 store egg
2/3 cup crème fraîche

Slik gjør du:

Varm opp øl og smør i en gryte på middels varme. Tilsett kakaopulveret og pisk godt sammen. Sett til avkjøling. Bland det tørre i en bolle. Pisk sammen crème fraîche og egg. Tilsett etterhvert smør- og ølblandingen og pisk videre på lav hastighet. Ha til slutt i det tørre og pisk forsiktig til det hele er blandet sammen.
Fyll muffinsformer 2/3 fulle, bruk gjerne form i tillegg. Deigen rekker til 24 muffins.
Stekes på 200 grader varmluft i omtrent 15 minutter. Mulig de trenger litt lenger tid. Sjekk muffinsene med en kakepinne.

Det er viktig at de avkjøles skikkelig før man har på glasur.

Glasur:

Denne glasuren er en miks av ganache, som består av mørk sjokolade og fløte, tilsatt litt whiskey og en blanding av smør, philadelphia og melis. Jeg har ingen oppskrift, men gjorde følgende:
Jeg laget først ganache av mørk sjokolade og fløte. Varm fløten opp og tilsett grovhakket sjokolade. Ta gryten av varmen og la sjokoladen smelte mens man rører godt sammen. Jeg synes den trengte litt mer sødme, og tilsatte også litt melis. Tilsett også et par spiseskjeer whiskey og rør sammen.

Deretter laget jeg vanlig smørkrem med halvparten smør og halvparten kremost med nok melis til det ble stivt. Tilsett ganachen når den er nesten helt avkjølt, men ikke for stiv. Smak deg til så den hverken blir for søt eller for alkoholisert. Det skal bare være en liten antydning til whiskeysmak. Her er det selvsagt fritt frem; ønsker man masse whiskey, så tar man det.

Pynt med f eks hakkede pistasjenøtter.

Gammel 26-05-11, 15:26   #18
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg få komme?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 16:39   #19
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne oppskriften, og fremgangsmåten er jo en direkte kopi fra bloggen Kjøkkentjeneste. Er det ikke nomal høflighet å si noe om at du har hentet den der? Spesielt siden det står jeg-form flere steder i oppskriften?
http://kjoekkentjeneste.blogspot.com...ricks-day.html

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jepp!

Dette trenger du:
(1 cup = 2,4 dl)

1 cup stout, jeg brukte Guinness
1 cup smør, dette er omtrent 226 gram
3/4 cup bakekakao
2 cups hvetemel
2 cups sukker
1 1/2 teskje bakepulver
2 store egg
2/3 cup crème fraîche

Slik gjør du:

Varm opp øl og smør i en gryte på middels varme. Tilsett kakaopulveret og pisk godt sammen. Sett til avkjøling. Bland det tørre i en bolle. Pisk sammen crème fraîche og egg. Tilsett etterhvert smør- og ølblandingen og pisk videre på lav hastighet. Ha til slutt i det tørre og pisk forsiktig til det hele er blandet sammen.
Fyll muffinsformer 2/3 fulle, bruk gjerne form i tillegg. Deigen rekker til 24 muffins.
Stekes på 200 grader varmluft i omtrent 15 minutter. Mulig de trenger litt lenger tid. Sjekk muffinsene med en kakepinne.

Det er viktig at de avkjøles skikkelig før man har på glasur.

Glasur:

Denne glasuren er en miks av ganache, som består av mørk sjokolade og fløte, tilsatt litt whiskey og en blanding av smør, philadelphia og melis. Jeg har ingen oppskrift, men gjorde følgende:
Jeg laget først ganache av mørk sjokolade og fløte. Varm fløten opp og tilsett grovhakket sjokolade. Ta gryten av varmen og la sjokoladen smelte mens man rører godt sammen. Jeg synes den trengte litt mer sødme, og tilsatte også litt melis. Tilsett også et par spiseskjeer whiskey og rør sammen.

Deretter laget jeg vanlig smørkrem med halvparten smør og halvparten kremost med nok melis til det ble stivt. Tilsett ganachen når den er nesten helt avkjølt, men ikke for stiv. Smak deg til så den hverken blir for søt eller for alkoholisert. Det skal bare være en liten antydning til whiskeysmak. Her er det selvsagt fritt frem; ønsker man masse whiskey, så tar man det.

Pynt med f eks hakkede pistasjenøtter.

Sist redigert av Nextlife : 26-05-11 kl 22:25. Årsak: Rettet skrivefeil
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 23:21   #20
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Jo, for all del, Nextlife! Det gikk bare fort i svingene - var på vei ut døra. Var meningen å legge inn linken i "Jepp!". Det var over hodet ikke meningen å ta credit for det!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.