|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Mannen og jeg var ute og jogget i går, da det plutselig dukket opp en hund i rasende tempo bak oss. Først tenkte jeg "eh, båndtvang?", men jeg så ingen i nærheten som så ut til å være eier. Hunden løp som en tulling rundt, løp bort og skremte folk og løp lenge (en kilometer cirka) parallellt med oss. Plutselig stakk den inn en sidevei. Jeg hadde en følelse av at hunden hadde stukket av fra eieren. Men hva gjør man i slike situasjoner? Skal man bare regne med at eieren nok finner den igjen? Skal man ringe noen? I så fall, hvem? Politiet? Hunden virket ikke farlig, bare veldig ivrig og intens.
![]() |
#2 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Ringer politiet, for mest sannsynlig kan eieren ha gitt beskjed der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Du kan ringe Falken. De har avtale med mange kommuner når det gjelder herreløse hunder. Mange hunder er utstyrt med chip som kan leses av med spesialutstyr som ihvertfall Falken i Oslo besitter.
![]() |
#4 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?02800.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Skal man gjøre det når man treffer hunder som "lufter seg selv" også? I nærheten av barnehagen vår er det noen som har forenklet hundeholdet med å ha fuglehund betydelig, ved at de bare slipper den ut og lar den løpe til den er lei.
![]() |
#6 |
heimføing
|
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?
Tja, du kan jo ikke vite at den ikke har rømt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Så lenge den ikke viste tegn til aggresivitet ville jeg ikke gjort noe, den finner nok veien hjem selv.
![]() |
#8 |
Protonterapeut
|
Jeg liker ikke store hunder.
![]() |
#9 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Vi hadde for en tid siden en hannhund utenfor døren i lang, vi kunne ikke gå ut med våre da vi hadde ei med løpetid og den hunden var aggressiv. Jeg ringte politet, men fikk beskjed om at den finner nok veien selv. Der var det ikke hjelp å få.
![]() Sist redigert av kisha : 07-04-11 kl 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Hvis du er vant med hunder kan du ta fatt i den i bånd og ringe etter falken. Altså hvis det er snakk om kilometervis og lang tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?De gangene jeg har oppdaget løshunder, har det stått nr. i halsbåndet. (I byen, selvfølgelig. På landet brydde vi oss ikke med denslags. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
This is normal!
|
Jeg imponerte mannen min grundig en gang da jeg fikk fanget inn fire hester som hadde revet ned gjerdet og løp rundt på veien der vi skulle kjøre. To av de var unge og ganske viltre. Eierne var borte, men jeg fikk lurt de inn i stallen og i hver sin "boks".
![]() |
![]() |
#13 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Jeg nærmer meg ikke fremmede hunder, altså. Så i sjekke halsbåndet er helt utelukket.
![]() |
#15 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?I høst kom en stor hun løpende inn i hagen vår, mens vi og barna våre var der. Mannen fanget den og bant den fast ved trappa. Deretter ringte jeg Falken, og de skulle komme innen en times tid. I mellomtiden kom eieren kjørende og bråstoppet utenfor vårt hus. Han forklarte at hunden hadde stukket hjemmenifra tidligere på dagen.
![]() |
#16 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Jeg har ringt eieren. :bøgda:
![]() |
#17 |
Inhabil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?I fjor hadde jeg en diger rottweiler og 4 valper bak i bilen.
![]() |
#18 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?Jeg vet ikke hvordan man roper på en hund, og jeg unngår helst å være i kontakt med dem, så det skal MYE til før jeg går til et slikt skritt.
![]() |
#19 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?En ting er hunder. Jeg fikk følgende SMS av en venninne:
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Man ringer eieren, eventuelt nærmeste bonde (som garantert vet hvem som er eieren). Så kommer eieren og banner og steiker mens han prøver å få tak i sauen/sauene/kyrne, mens du står og prøver å la være å omkomme av latter...så hjelper du selvsagt til. :erfart:
![]() |
|
|