Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 10:46   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?

Mannen og jeg var ute og jogget i går, da det plutselig dukket opp en hund i rasende tempo bak oss. Først tenkte jeg "eh, båndtvang?", men jeg så ingen i nærheten som så ut til å være eier. Hunden løp som en tulling rundt, løp bort og skremte folk og løp lenge (en kilometer cirka) parallellt med oss. Plutselig stakk den inn en sidevei. Jeg hadde en følelse av at hunden hadde stukket av fra eieren. Men hva gjør man i slike situasjoner? Skal man bare regne med at eieren nok finner den igjen? Skal man ringe noen? I så fall, hvem? Politiet? Hunden virket ikke farlig, bare veldig ivrig og intens.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:56   #2
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør man når man ser hunder på rømmen?

Ringer politiet, for mest sannsynlig kan eieren ha gitt beskjed der.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:57   #3
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Du kan ringe Falken. De har avtale med mange kommuner når det gjelder herreløse hunder. Mange hunder er utstyrt med chip som kan leses av med spesialutstyr som ihvertfall Falken i Oslo besitter.

Gammel 07-04-11, 11:03   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

02800.
(Politiet, altså. Godt mulig Falken har avtaler noen steder, men det kan man ikke vite - så da bedre med Politiet.)

Gammel 07-04-11, 11:08   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal man gjøre det når man treffer hunder som "lufter seg selv" også? I nærheten av barnehagen vår er det noen som har forenklet hundeholdet med å ha fuglehund betydelig, ved at de bare slipper den ut og lar den løpe til den er lei.

Den er jo ikke bortkommet eller rømt, da. Bare fordømt irriterende.

Gammel 07-04-11, 11:09   #6
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Skal man gjøre det når man treffer hunder som "lufter seg selv" også? I nærheten av barnehagen vår er det noen som har forenklet hundeholdet med å ha fuglehund betydelig, ved at de bare slipper den ut og lar den løpe til den er lei.

Den er jo ikke bortkommet eller rømt, da. Bare fordømt irriterende.

Tja, du kan jo ikke vite at den ikke har rømt.
Og det er da båndtvang?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:09   #7
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Så lenge den ikke viste tegn til aggresivitet ville jeg ikke gjort noe, den finner nok veien hjem selv.

Gammel 07-04-11, 11:11   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Så lenge den ikke viste tegn til aggresivitet ville jeg ikke gjort noe, den finner nok veien hjem selv.

Jeg liker ikke store hunder.
Om jeg ser en, tjah, schäfer løpe rundt i nabolaget, så kan du sette penger på at jeg ringer politiet. Helt uavhengig av hvorvidt hunden opptrer aggressivt. Ikke minst om jeg følte utrygghet ifht. barna-

Gammel 07-04-11, 11:14   #9
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde for en tid siden en hannhund utenfor døren i lang, vi kunne ikke gå ut med våre da vi hadde ei med løpetid og den hunden var aggressiv. Jeg ringte politet, men fikk beskjed om at den finner nok veien selv. Der var det ikke hjelp å få.

Hvis du er redd store hunder, klart du kan ringe. Men jeg tror politiet har nok av andre oppgaver.
Shaefere liker ikke jeg heller.

Sist redigert av kisha : 07-04-11 kl 11:22.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:19   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du er vant med hunder kan du ta fatt i den i bånd og ringe etter falken. Altså hvis det er snakk om kilometervis og lang tid.
Uansett kan du ringe politiet/Falken og gi beskjed.
De kan komme og scanne chipen og finne ut hvem som eier hunden. Mange hunder også merket med tlfnummer til eieren, så man kan ringe direktel

Jeg har hatt tisper i flere år så er vant med friere på døra som har løpt langveis fra under løpetida. Både hunder stukket av fra jakt i nærområdet, og hunder fra flere km unna (! ). Da var det bare å ut, feste dem i utebåndet til min egen hund, og ringe etter eier/hjelp. Jeg ringte politiet om 3 løpske hester i veien engang også, sent på kveld. De prøvde jeg slett ikke å fange inn

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:21   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De gangene jeg har oppdaget løshunder, har det stått nr. i halsbåndet. (I byen, selvfølgelig. På landet brydde vi oss ikke med denslags. )

Ja, og den gangen det sto tre hester utenfor tok jeg de med til eieren, men det var fordi jeg kjente hestene.

Ellers er vel Politiet/Mattilsynet/Falken greia.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:23   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg ringte politiet om 3 løpske hester i veien engang også, sent på kveld. De prøvde jeg slett ikke å fange inn

Jeg imponerte mannen min grundig en gang da jeg fikk fanget inn fire hester som hadde revet ned gjerdet og løp rundt på veien der vi skulle kjøre. To av de var unge og ganske viltre. Eierne var borte, men jeg fikk lurt de inn i stallen og i hver sin "boks".

Gammel 07-04-11, 11:25   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg nærmer meg ikke fremmede hunder, altså. Så i sjekke halsbåndet er helt utelukket.

Men det er greit å vite at jeg i alle fall KAN ringe Politiet og Falken. Jeg har ringt Politiet en gang før ang. en hund, og det var da det løp en hund på E16, og hunden skapte farlige situasjoner. Da ble jeg bare møtt med et surt "javel, det er notert" før de bare la på røret.

Gammel 07-04-11, 11:59   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Løse hunder er definitivt Politivaktmat

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 12:07   #15
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

I høst kom en stor hun løpende inn i hagen vår, mens vi og barna våre var der. Mannen fanget den og bant den fast ved trappa. Deretter ringte jeg Falken, og de skulle komme innen en times tid. I mellomtiden kom eieren kjørende og bråstoppet utenfor vårt hus. Han forklarte at hunden hadde stukket hjemmenifra tidligere på dagen.

Gammel 07-04-11, 14:08   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ringt eieren. :bøgda:

Gammel 07-04-11, 14:15   #17
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

I fjor hadde jeg en diger rottweiler og 4 valper bak i bilen. Vi var på vei til barnehagen, og disse hundene vandret langs veien. Jeg stoppet, og en bil til stoppet. Jeg puttet dem i bilen, og sammen fant vi ut hvem som eide dem. : også bøgda:

Ellers så er det jo greit å sjekke om hunden har telefonnummer på halsbåndet?

Gammel 07-04-11, 14:29   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg vet ikke hvordan man roper på en hund, og jeg unngår helst å være i kontakt med dem, så det skal MYE til før jeg går til et slikt skritt.

Gammel 07-04-11, 14:29   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting er hunder. Jeg fikk følgende SMS av en venninne:

"Hva gjør man når man har en løssau i hagen? Den har ikke halsbånd eller noe."

Gammel 07-04-11, 14:58   #20
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

En ting er hunder. Jeg fikk følgende SMS av en venninne:

"Hva gjør man når man har en løssau i hagen? Den har ikke halsbånd eller noe."

Man ringer eieren, eventuelt nærmeste bonde (som garantert vet hvem som er eieren). Så kommer eieren og banner og steiker mens han prøver å få tak i sauen/sauene/kyrne, mens du står og prøver å la være å omkomme av latter...så hjelper du selvsagt til. :erfart:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:52.