|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Hvorfor brukes ikke begrepet "landsby" i Norge? Og hvorfor brukes bygd kun om steder i Norge (og Sverige?) og ikke i utlandet? Er det en språregel, eller har det bare blitt sånn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Egentlig har vi vel stort sett bare landsbyer i Norge, og omtrent ingen byer.
![]() |
![]() |
#3 |
wizzzard
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?
Mannen seier by om bygda eg er i frå. (han = svensk) Han fekk eit forklaringsproblem når eg no spurte om størrelse på bygd vs tettsted vs småby etc. Alt anna er stad i hans hovud, til nøds kan han bruke ort.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Jeg tenker umiddelbart at vi har bygder fordi jordbruket i Norge er langt langs daler og man får langstrakt og spredt bebyggelse. I land med flatere landskap, er det mer naturlig å ha et sentrum, samme gjelder for plasser hvor folk har levd av fiske, der synes jeg bebyggelsen er mye tettere og mer sentrert. (Men jeg har ikke peiling egentlig.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Det er flere steder som har begynt å bruke landsbybegrepet de senere årene. Nabokommunen min kaller seg nasjonalparklandsby. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?...det såkalte kommunesentrummet i den kommuna eg kjem frå kallar seg også landsby.
![]() |
#7 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Har jo en landsbyer i NOrge, men det er virkelige miniatyrsamfunn som Vidaråsen Landsby bla |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Vi har ingen landsbyer fordi vi ikke har noen landsbyer.
![]() |
#9 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Jeg tror det kommer av lensvesen, adelskap og sånt. Som vi ikke hadde i Norge.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Det er fordi nordmenn ikke liker hverandre og derfor i uminnelige tider har bosatt seg så langt fra naboen som mulig.
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Vi var vel ikke så utsatt for stadige angrep her oppe i steinrøysa, så vi hadde vel ikke samme behov for å klumpe oss sammen for å kunne forsvare oss. Ingen misunte oss dette landet, sånn i hine, hårde dage.
![]() |
![]() |
#12 |
villende
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Joda, vi har i alle fall en offisiell landsby i Norge, Landsbyen Dokka. Noe av poenget er at steder som i realiteten er "landsbyer" tidligere har vært veldig opptatte av å få bystatus. Dette er nok muligens en trend som er i ferd med å snu, etter hvert som steder som tidligere kunne ha fått bystatus innser at det er minst like bra å være landsbyer. Ellers så er nok demografi og selvstendige jorbrukere mye av forklaringen på hvorfor man ikke finner landsbyer i Norge på samme måten som i en del andre Europeiske land. Hvis man eier jorden man driver, så bosetter man seg også på den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
can-jur
|
Hva er forskjellen på en bygd og en landsby da?
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?OK - så bygd brukes om landsbygd med spredt bosetning, mens en landsby har et definert sentrum? Men vi har da bygder med definert sentrum i Norge også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Dokka kan erklære seg akkurat hva pokker de vil.
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
Jeg tenker det ikke blir det samme likevel. Om en landsby tenker jeg at innbyggernes hovedinntekt og næring er knyttet til sentrum og "landsbykjernen", mens i bygder er hovednæringen knyttet til landbruk/gårdbruk osv. Slik det tradisjonelt sett har vært i Norge. Uten at jeg har belegg for noe av dette. .
![]() |
![]() |
#18 |
villende
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Jeg syns for øvrig at det er veldig betegnende på et tettsted som Dokka å kalle del landsby. Det er et lite (handels)sentrum i et større jorbruksområde. (Dessuten så ligger det i Nordre Land kommune, og siden det i teorien kunne hatt bystatus etter norsk målestokk, så er det jo faktisk en by i Land, og dermed en Lands by. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Jeg tenker at "landsby" er et begrep som ikke passer så godt i Norge. Jeg tenker "småby" om små tettsteder med bymessig infrastruktur, ikke landsby.
![]() |
#20 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ingen landsbyer i Norge, bare bygder?Interessant spørsmål. Det man kaller en village i Storbritannia er jo ofte ikke mer enn en husklynge med en kirke, en pub, en telefonkiosk og et offentlig toalett. Altså er det ikke mye bymessig infrastruktur som skal til. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|