|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?Jaggu har jeg lært noe nytt i dag også - det er lov å kjøre med sommerdekk om vinteren.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?Det er ikke forbudt å kjøre med sommerdekk på vinteren. Men det er forbudt å kjøre med en bil som ikke har skikkelige dekk. Med andre ord - om du kun bruker bilen når det er plussgrader og ikke is på veien eller fare for is på veien så kan du kjøre i vei på sommerdekk. |
![]() |
![]() |
#3 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?Og hvis en ikke er skodd etter været med dekk så får en drabelig avkortning fra forsikringsselskapet om det skulle skje noe. Så selv om det ikke er forbudt med sommerdekk så skal en ikke akkurat ta sjansen på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?Utenlandske vogntog i Norge kjører ofte på sommerdekk, etter det jeg har lest. De har kjetting i tillegg. Det hender politiet (regner jeg med) står på fergekaia og sjekker at de har kjetting og stopper dem dersom de ikke har.
![]() |
#5 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?Skjønner ikke hvorfor ikke tollvesenet også kan sjekke dekkene til trailere/vogntog som krysser landegrensene.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?Jeg er ikke sikker - men jeg tror det er andre regler for vogntog. |
![]() |
![]() |
#7 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?Vogntog tror jeg ikke trenger vinterdekk nei, men må ha kjetting til 4 eller6 dekk (litt usikker hva en sjåfør sa) Noen ganger har de sjekk f.eks på Svinesund og har de ikke kjettinger får de ikke kjøre videre.
![]() |
#8 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?Hvis en kjører med sommerdekk om vinteren og det skjer en ulykke, så sier forsikringselskapet !:Regress.. Og det er ikke noe særlig.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?
Vi kunne begynne å gi bøter på f.eks. 100 000 kr hvis de ikke hadde kjetting eller ikke la den på når all logikk tilsa at man enten ikke kunne fortsette å kjøre eller man måtte få på kjettingen, samt inndragning av kjøretøy og last til det var betalt. Tror de har gått litt mer inn for å ha ting i orden.....
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() Sv: Sommerdekk om vinteren ikke forbudt?
Skulle det være en mer alvorlig ulykke kan man jo også snakke om tiltale.
![]() |
|
|