|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() 365 egenmeldingsdager i året?Et utvalg foreslår å prøve ut fri bruk av egenmeldinger for å få ned sykefraværet. Se http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3973686.ece for mer om forslaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Jeg tror det kan ha noe for seg faktisk. Jeg tror det er endel som fint kunne gått på jobb etter en dag, men som tar seg en tredagers fordi da har man jo brukt opp de dagene likevel. Og jeg tror det er noen som holder seg hjemme et par dager lenger enn de trenger, fordi de likevel er sykemeldt av legen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Jeg trodde erfaringer fra IA har vist at antall sykedager pr. år ikke reduseres automatisk ved å innføre flere egenmeldingsdager. Det kan fungere godt, men da helst i samarbeid med gode tiltak på arbeidsplassen, hvis jeg husker riktig fra det jeg har lest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Vi er en IA-bedrift, så hos oss gjelder ikke behovet for på bruke opp en 3-dagers uansett.
![]() |
#6 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Enig med Billa!
![]() |
![]() |
#7 |
Ferdiglada
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Det stod visst om Mandal kommune i den artikkelen ja.
![]() |
![]() |
#8 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Kan ikke helt forstå at man trenger fullstendig frislipp. Hvorfor kan ikke kommunen prøve ut IA-versjonen først? Vi kan være borte i inntil 8 dager på egenmelding, og tilsammen 24 (tror jeg) dager i året uten sykemelding. Utover det må man ha sykemelding fra legen. Men jeg mener, er man syk utover en uke, så bør man vel uansett få en leges vurdering? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ferdiglada
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Det hadde vore interessant å høyre litt meir om tiltakspakken Mandal kommune har hatt i tillegg. Nokon som veit?
![]() |
![]() |
#10 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?
Hvordan vet du at det er sånn det er? Har de sagt det selv eller er det din vurdering at de ikke er syke? Kan det hende at de sliter med ting som de ikke nødvendigvis ønsker å si offentlig og derfor gir inntrykk av at de ikke er så veldig syke? Sist redigert av HP : 20-01-11 kl 12:00. Årsak: Fjernet navn fra sitat |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Permakulturell
|
Man kan fint få en leges vurdering uten å sykmelde seg. Jeg er for forslaget. Det er mange fordeler og legger ansvaret der det bør ligge - hos både arbeidstaker og arbeidsgiver. Det fordrer en aktiv innstilling til arbeidsmiljøet og det vinner alle på. Mener jeg.
![]() |
#12 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Jeg er ikke fremmed for tankene dine (overhodet ikke...), men siden min erfaring er at sykemeldingsordningen i dag ikke egentlig fungerer veldig annerledes enn en "egenmeldingsordning", ønsker jeg en ordning hvor arbeidsgiver i større grad kan få delta i å få folk tilbake i jobb. Slik det er nå blir vi ofte stilt helt på sidelinjen når det gjelder å delta i jobben med å få sykmeldte tilbake, til tross for at alle peker på OSS når det gjelder stort fravær!
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av HP : 20-01-11 kl 12:00. Årsak: Fjernet navn fra sitat |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ferdiglada
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Årsaka til at eg er positiv til det ut i frå mi rolle som arbeidsgivar er mykje på grunn av den slepphendte sjukmeldingspraksisen til legane. Eg trur at ved å gi kvar enkelt større ansvar vil en kunne få lavare sjukefråvær. Eller høgare nærvær som det så fint heiter.
![]() |
![]() |
#14 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
Synest også dette forslaget er en gavepakke til skulkerne.Har flere kollegaer som ville vært enda mere borte fra jobb enn de er i dag. (Jobber i IA-bedrift) Irriterende for oss som blir igjen og vet at de er "skulkesyke" samt at lønnsutgiftene til bedriften jo også går opp.
03,07, 10 ![]() Sist redigert av HP : 20-01-11 kl 12:00. Årsak: Fjernet navn fra sitat |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Fjellpiper
|
Igjen, hvordan vet dere det? Sier folk rett ut at de er "skulkesyke"? Jeg opplever at folk rundt meg har høy terskel for å si at de er syke, og har aldri mistenkt noen for å lyge på seg en sykedag for å ha fritid. Derimot har jeg selv blitt oppfordret av sjef til å ta meg en dag med egenmelding når jeg har vært veldig sliten og nedkjørt etter lang tids press privat og i jobb. Er man "skulkesyk" hvis man ikke er sylte forkjølet eller har feber? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Jeg kjenner, ut i fra jobben min i dag, at jeg er litt todelt til om dette er en fin ting eller ikke. Ja, for oss som setter vår ære i å gå på jobb så framt vi kan, tror jeg det kan være et bra tiltak, og slik sett skulle jeg ønske arbeidsplassen min var en IA-bedrift. Jeg har også opplevd å sende ansatte hjem, mot deres vilje, da de slett ikke hadde noe på jobb å gjøre, men de ønsket ikke "bruke opp" en tredager pga. en liten forkjølelse. Men å gå på jobb i barnehage med feber, er helt ut, selv om du sannsynligvis er frisk etter en dag eller to i senga. Så for disse personene hadde det vært topp å kunne ta en egenmeldingsdag, og latt det bli med den ene dagen.
![]() |
#17 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Men vil man skulke, så skulker man vel uansett? Det er jo ikke så vanskelig å få en sykemelding, det står jo stadig i media om leger som er "redde" for å si nei. Og min fastlege er visstnok slepphendt med sykemeldingene, jeg har aldri hverken fått eller bedt om, men jeg vet om mange som ikke er så syke som har fått melding av han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Men først, kaffe!
Ja, jeg sa jo ikke at man må sykemelde seg, men jeg mener at IA-opplegget bør være mer enn godt nok til å få til et samarbeide mellom arbiedstaker og giver. Kan fortsatt ikke se at man trenger et så utrolig raust frislipp at man kan bli hjemme utover 8 dager på egen vurdering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: 365 egenmeldingsdager i året?Det kan sikkert fungere endel steder. Hos oss hadde det nok fungert helt fint tror jeg. Det positive er at det ansvarliggjør arbeidstager og arbeidsgiver, og jeg tror at der dette samarbeidet fungerer, kan dette være svært vellykket. På steder der arbeidsgiver er mindre interessert i å følge opp og det er arbeidstakere med lite innflytelse over egen arbeidshverdag og bruk for ekstra fridager tror jeg det kan bli katastrofe.
![]() |
|
|