Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Avslappa forhold til juletradisjonene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-10, 22:00   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Avslappa forhold til juletradisjonene?

Har du et avslappa forhold til juletradisjonene, eller MÅ alt være slik og slik for "ellers blir det ikke jul"? MÅ du bake? MÅ du sette ut grøtt? MÅ du ha den spesielle maten?

Jeg er visst ikke slik, har jeg kommet fram til. Det meste er greit. Jeg har spist både lutefisk og ribbe og pinnekjøtt på julaften oppigjennom åra, og om det er plast eller gran eller whatever er det visst det samme for meg. Om rullepølsa er røykt eller ikke, er heller ikke så nøye.

Hvordan har du det? Er det litt whatever, eller skal ting være slik og slik for at det blir et bra jul?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:04   #2
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jeg må ikke ha det slik og slik, men syns det er viktig å føre tradisjoner videre til barna. Det er ikk mine tradisjoner fra jeg var barn, men våre.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:04   #3
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jul blir det samma hva. :whatever:

  Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:04   #4
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Mamma var sånn. Hun måtte ha det på DEN og DEN måten. Jeg husker jeg synes det var utrolig slitsomt og teit, så jeg er ikke sånn. Jeg har likevel noen minstekrav.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:05   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.922
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jeg må ingenting, men vi prøver å lage egne tradisjoner med gutta.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:06   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Veldig whatever. :surprise:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:07   #7
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jeg er temmelig avslappet til hele julestyret. Gjør det jeg har tid og lyst til, verken mer eller mindre. Har et par digre kongler med sløyfer på, de opp i vinduet for at jeg skal føle at det er jul. Men det er egentlig det hele.
Vi vasker og rydder, men ikke mye mer enn til ei vanlig helg.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:09   #8
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.469
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jeg MÅ ingenting til jul, og gjør også særdeles lite juleting. En tante av mannen ber oss på pepperkakebaking en søndag før jul, det er den eneste baksten i hus. Vi tar en vanlig helgevask, jeg setter frem litt julepynt på kveld lille julaften, samtidig som jeg pynter treet. Det året både mannen og jeg lå strake med omgangssyke på lille julaften, ble det ingen pynting, hverken av tre eller noe annet.
Ungene har hatt hver sin pakkekalender i år, det tror jeg vi hopper over neste år.
I dag ble det spontant limt sammen et ferdig pepperkakehus, limt med limpistol. Glasur laget med for lite melis, og spedd med fruktose, ble spredd på huset, og ungene puttet på non-stop og seigmenn. Nå ser det ut som et bygg hvor en gjeng takarbeidere har jobbet uten sikringsutstyr, og falt ned, seigmennene ligger strødd på "bakken" rundt huset.

Men for ungene sin del har jeg tenkt til å bli litt mer strukturert, og gi de noen gode adventsopplevelser som de kommer til å ta med seg videre, men det får vi prøve på neste år. Tror jeg.

God jul!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:10   #9
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Er ganske whatever, ja. Har fått mannen til å skjønne at man ikke MÅ vaske tak og vegger før hver jul. Vi prøver å lage noen tradisjoner med tanke på barna, og det er å hente juletre i skogen til besteforeldrene, samt henge opp julestrømpe. Ellers har vi ingen må-ting. Jul blir de likevel, og i år er skuldrene langt ned. Utrolig deilig!

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:13   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.862
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Her må ting være som de alltid har vært. Jeg liker det sånn og ungene forventer det. De vet akkurat hva som skal skje når og går og venter og gleder seg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:15   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jeg har et krav om riskrem i julen, og pynte juletre hjemme sammen med barnet mitt. Utover det er det visst ingen tradisjoner som er viktige her i huset.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:15   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jeg har nok et par hangups. Det gjelder gaveutdeling og julestrømpe. Det ER ikke det samme å feire med svigers som gjør ting på en helt annen måte.

Men sånn bortsett fra det så er jeg kanskje litt for avslappet. Jeg ser at huset definitivt burde vært mer ryddet og iallfall litt vasket før inntog av julegjester i morgen, men jeg driter litt i det. Ikke har vi bakt heller, og juletreet er pyntet av bare ungene uten at jeg har styrt noe med det, selv om jeg kanskje hadde sett for meg noe annet enn en klapp-hårbørste med speil som pynt på toppen. Julepynten står fortsatt mest i esker, og jeg tror den forblir der til over jul, og i morgen skal jeg vurdere hardt og lenge om jeg skal stryke duken før den legges på bordet.

Egentlig er jeg ei sjuske, skjønner jeg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:15   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Vi har noen tradisjoner, som kveldsmat på lille julaften og gode frokoster, men det tenker jeg egentlig ikke på som "må"-ting, bare hyggelige ting som at samvær rundt matbordet er en viktig og fin verdi å ha med seg.

Bra jobba med de takene, Isbjørn

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:17   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Så lenge det er et juletre og gaver, så er vi fornøyde.

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor man skal vaske så mye til jul. Jeg vasker jo om jeg skal ha folk, men ikke noe mer enn normalt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:18   #15
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.096
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Tja, det er ikke sånn at veldig mye MÅ være sånn og sånn, men det er nok en del ting likevel. Jeg synes det hører med å bake litt i desember, men vi trenger ikke 7 slag og jeg kjøper pepperkakedeig ferdig. Pepperkakehus MÅ vi lage, med do. Det er jeg oppvokst med. Jeg synes det er fint å bruke anledningen til å vaske huset litt ordentlig, men vi tar ikke vegger, tak, skuffer og skap. Gaveutdelingen er jeg nazi på, men jeg har ingen problemer med å adoptere mannens middagstradisjon. Julepynten skal være ute og en del lys må vi ha rundt omkring. Jeg lot storebror pynte store deler av treet, men han får ikke lov å henge på noe annet enn julepynt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:22   #16
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Vi har noen tradisjoner, som kveldsmat på lille julaften og gode frokoster, men det tenker jeg egentlig ikke på som "må"-ting, bare hyggelige ting som at samvær rundt matbordet er en viktig og fin verdi å ha med seg.

Bra jobba med de takene, Isbjørn

Ja, ikke sant? Tror han skjønte jeg mente alvor da han vasket tak og vegger alene i fjor. I år har han ikke nevnt det en gang

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:25   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

For min del kunne hele jula vært avlyst, så her i huset blir det juletre og pynting fordi Guttungen vil ha det slik.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:25   #18
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Helt avslappet forhold har jeg ikke. Men vi har rokkert litt på forskjellige ting for at ikke alt skal bli stress. Vi pynter blant annet treet før 23. des. Vi går på gravene å tenner lys til våre kjære lille julaften istedenfor julaften formiddag. Vi er ferdig med å "bytte" gaver med familien før julaften. Så kan vi heller slappe av julaften formiddag.
- Huset ser noenlunde bra ut lillejulaften. Men har ikke vasket alt ned for å si det slik. Husker min mor, hun hadde sinnsykt mye kobber/messing-saker som jeg måtte pusse hver jul. DEN tradisjonen har jeg IKKE tatt med meg. (har ikke noe av det i hus engang)
Merker at jeg liker en del tradisjoner, men jeg forenkler nok der jeg kan.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:31   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jeg elsker juletradisjonene mine og vil gjerne at det meste skal være slik det alltid har vært. Men det er jo ikke fordi det MÅ være slik; det er fordi jeg liker det slik.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:31   #20
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Her må ting være som de alltid har vært. Jeg liker det sånn og ungene forventer det. De vet akkurat hva som skal skje når og går og venter og gleder seg.

Slik er det her og, og jeg elsker det.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no