Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Enda eller ennå?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-10, 13:25   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Enda eller ennå?

Når sier man hva? :ytlänning:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 13:29   #2
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda eller ennå?

Har du en setning? For de betyr ikke det samme.

Gammel 05-12-10, 13:30   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sånn rent generelt, hva betyr hva? :dom:

Gammel 05-12-10, 13:30   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke til å forklare dette. Men det kan i noen tilfeller blandes, tror jeg.

Skjønner du mer av å lese forklaringen her? http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j

Gammel 05-12-10, 13:30   #5
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han er ennå ikke klar.
Skal du virkelig ha enda mer kaker?

Du kan erstatte "ennå" med "enda", men ikke omvendt.

Gammel 05-12-10, 13:33   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Han er ennå ikke klar.
Skal du virkelig ha enda mer kaker?

Du kan erstatte "ennå" med "enda", men ikke omvendt.

Aha! Det forklarer at jeg synes det er lettere å bruke ennå enn enda. Jeg tror ikke jeg gjør feil og skriver ennå der det skulle vært enda, men jeg føler meg usikker hver gang jeg bruker enda.

Gammel 05-12-10, 13:35   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Safran sier omvendt. Du kan skrive enda der det skal være ennå. Men du kan ikke skrive ennå der det skal være enda.

Gammel 05-12-10, 13:54   #8
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enda om grad: "hun er enda større enn meg."
Ennå om tid: "hun har ikke kommet ennå."

Gammel 05-12-10, 14:21   #9
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Så man kan ikke si: "Hun har enda ikke kommet hjem"?

Gammel 05-12-10, 14:28   #10
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker bare enda. Tror jeg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 14:37   #11
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 14:55   #12
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Ja, det er tommelfingerregelen jeg følger også. Men nå ser jeg i tilslaget i ordboken at den kanskje er litt overforenklet ...? Jeg fortsetter å holde meg til denne likevel, tror jeg.

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 15:04   #13
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette fant jeg på Språkrådet sine sider:

Sitat:

Spørsmål:
Kan man velge om man vil skrive:
Arbeidet er ikke gjort ennå.
Arbeidet er ikke gjort enda.
Hvis begge varianter er tillatte, hvilken er å foretrekke?

Svar:
Begge deler er korrekt. Vi tilrår ikke den ene varianten framfor den andre. Merk at enda og ennå er likestilt bare som tidsadverb. Som gradsadverb kan du bare bruke enda (enda større enn).

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 16:33   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er bergenser og har ikke ennå i språket mitt. Jeg vil bruke enda på alt, men prøve rå lære meg til å bruke ennå.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 20:18   #15
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Så man kan ikke si: "Hun har enda ikke kommet hjem"?

Jo, det kan man. Men man kan ikke si "jeg vil ha ennå flere gaver".

Gammel 05-12-10, 20:45   #16
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg bruker bare enda. Tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Dette fant jeg på Språkrådet sine sider:

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg er bergenser og har ikke ennå i språket mitt. Jeg vil bruke enda på alt, men prøve rå lære meg til å bruke ennå.

Da skjönner jeg at vi bergensere har gjort det riktig hele tiden og at spraakraadet naa har tillatt det vil alltid har gjort, altsaa aa skrive enda hele tiden. Dette anbefaler jeg alle ytlendinger ogsaa.

Gammel 05-12-10, 20:46   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Problem solved! Stryker ennå fra listen over ord jeg bruker. Katsjong!

Gammel 05-12-10, 20:54   #18
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Men har du funnet noen fine bannord å legge til listen i det siste?

Gammel 05-12-10, 20:55   #19
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Men har du funnet noen fine bannord å legge til listen i det siste?

Now we are talking important stuff!!

Gammel 05-12-10, 20:55   #20
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Du maa alltid höre paa bergenserne naar det gjelder aa finne frem til enklest mulig norsk. A-endelser og saann er jo bare tull. Og skarring kan du jo alltids faa til med din bakgrunn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.