Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva skal jeg servere i romjula?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-10, 22:29   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hva skal jeg servere i romjula?

Vi blir 6-8 voksne og 5 barn.

Jeg ønsker meg en oppskrift som er god, ukomplisert, som passer for både kresne og mindre kresne, store og små, og som aller helst kan ordnes helt klart på forhånd så jeg kan kose meg mest mulig med gjestene mine.

Tenker at en eller annen gryte kanskje kunne vært noe? Og jeg kan ikke lage noe på slump og dæsj metoden, mine smaksløker egner seg ikke.
(Hadde det ikke vært for at min kjære ikke spiser ost og/eller ostesaus ville jeg nok laget lasagne.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 22:39   #2
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg servere i romjula?

Indisk kyllingsuppe?

Ca 6 store porsjoner: 2 løk
3 hvitløksbåter
Skæres i smått og freses i 2 ss margarin
3 gulerøtter
3 strenger stangselleri
1 stor grønn paprika
3 epler
Alt skjæres i småbiter og has i stekepanna. La det småsurre til det er mørt.
Ha alt over i en gryte sammen med:
2 store ss hvetemel
1 ss karri
1/4 ts kanel
1/4 ts ingefær
litt chilipepper
4 kylling/hønse buljong terninger
1 1/2 liter vann
Kok opp
Skær 6 kyllingfileter i små terninger og stek dem i litt margarin. Ha dette i gryta. Litt før servering, ha i 2 bokser Creme Fraiche som røres godt i.
Det passer veldig godt å servere suppa med hvitløksbrød.

Har lagd denne flere ganger, og den liker både voksne og barn. Er ikke for sterk. Du kan selv regulere med mengde chili. Kan kokes opp tidlig på dagen og varmes opp igjen når gjestene kommer.

Gammel 20-12-10, 22:45   #3
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Lag Cevappi (enten etter oppskrift, eller med ferdig kryddermix), og server med salat, ris, søt chilisaus og hvitløksdip, pitabrød/nanbrød. Nydelig og passert til alle.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 22:49   #4
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva med kjøttsuppe og rundstykker?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 23:28   #5
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Skinkesteik?

Gammel 20-12-10, 23:31   #6
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Helskeikt laks?

Gammel 21-12-10, 08:27   #7
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Hva skal jeg servere i romjula?

Den kyllingsuppa over her tror jeg er min oppskrift? Og den er supergod- absolutt en favoritt for både voksne og barn her i huset.
Og det aller baste- du kan lage den helt ferdig frem til og med å ha i kyllingfiletene. Litt før gjestene kommer så koker du opp suppen, slenger i creme fraiche og lar den trekke litt. Med hvitløksbagetter så blir dette virkelig festmat som er kjempelettvint i tillegg.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 08:34   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Når det gjelder kresne barn er min erfaring at poteter-og-saus-middager som regel slår an. Da er det enkelt å ha noen pølser ved siden av dersom steken eller hvadetmåttevære ikke faller i smak, og barna kan selv velge hvilke grønnsaker de vil ha. :har veldig kresen nevø:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 14:17   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Tusen takk for gode tips!

Den kyllingsuppa høres kjempegod ut, og den skal absolutt testes. Men tror ikke det blir i romjula, den ene besøkende er nemlig fullstendig anti-suppe. (At det i det hele tatt er mulig er en helt annen sak. )

Tenkte litt på lapskaus også, men er det 'fint' nok å servere i romjula? Tenkte da kjøpe en knoke og lage den 'ordentlig', og kanskje bake noen gode rundstykker til.

Skal jeg lage noe med poteter og saus blir jeg stående på kjøkkenet og kokkelere, og det hadde jeg håpet å unngå.

-Pippi
Gammel 27-12-10, 17:04   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Etter litt vurdering frem og tilbake tror jeg kanskje jeg skal servere boef bourguignon med potetmos til.

Noe annet jeg burde ha ved siden av? Landbrød? Eller er det nok med poteter?

Har en del vin stående her, spiller det en veldig stor rolle hvilken type vin jeg bruker?

-Pippi
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.