|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
Se resultatene: Hva skriver du: sammen (med)? | |||
Jeg bor sammen med barna mine. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
195 | 93,75% |
Jeg bor sammen barna mine. |
2 | 0,96% |
Jeg veksler mellom de to formene. |
0 | 0% |
Jeg kan si "bor sammen", men ikke skrive det. |
6 | 2,88% |
Vet ikke/annet/hæ? |
5 | 2,40% |
Deltakere: 208. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
intro
|
![]() Å bo sammen noen?Jeg ser ganske ofte at folk skriver "jeg gjorde det sammen henne", "jeg bor sammen familien min". Den siste uka har jeg sett det to ganger i aviser også, sist i dagens utgave av VG Nett med overskriften:
![]() |
![]() |
#3 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?Jeg skjønte ikke hva du mente først, for hjernen min puttet inn med der det manglet.
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?
Ja, det så jeg også, men det er ikke mange dagene siden jeg så akkurat det samme i Aftenposten.
![]() |
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?Dette var visst så innprenta i meg at jeg ikke engang skjønte spørsmålet. Jeg måtte lese det mange ganger før jeg så at det mangla et med der, hjernen fylte inn resten automatisk. Så ja, jeg skriver sammen med.
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?Jeg skriver forresten "sammen med", men sier bare "samme" med tonem 1, tror jeg.
![]() |
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?Jeg bor definitivt sammen med barnet mitt, ja. (Og jeg har bare ett, så egentlig burde jeg ikke svart på pollen.
![]() |
#12 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Å bo sammen noen?Det er jo bare helt feil. Utrolig at noen virkelig skriver det slik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bo sammen noen?Sammen med selvfølgelig. Jeg blir irritert av å se noe annet, såpass språknerd er jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
intro
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?Forsøk å google f.eks. "sammen meg" med anførselstegn, så ser dere at dette er ganske vanlig. (I noen av tilfellene er det nok trykkfeil for "sammen med", men det skorter ikke på andre eksempler heller.)
![]() |
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?Artig. Det er sikkert som du tenker, at kontraksjonen (1)sam-me ligger bak. Folk analyserer hele greia som en preposisjon, og skriver følgelig bare den.
![]() |
#17 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bo sammen noen?Dette har jeg aldri verken lest eller hørt. Ser helt merkelig ut.
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?Jeg hører ganske ofte folk si det. Men jeg har aldri sett noen skrive det. Sikkert fordi jeg fyller inn det manglende med'et selv.
![]() |
#19 |
Leser
|
![]() Sv: Å bo sammen noen?
Dette sier jo jeg også til tider, men skriftelig ble det jo hysterisk morsomt.
![]() |
|
|