|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2010
![]() |
![]() Slå barn?!Hei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Slå barn?!Min søster fikk samme krav da hun var Au Pair i Frankrike for mange år siden, og hun sluttet.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Slå barn?!Jeg forsto det ikke som at hun ble bedt om å slå barna?
![]() |
#5 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Slå barn?!Vanskelig situasjon du er i. Jeg forstår ut fra det du skriver at de ikke pålegger deg å slå, men at du syns det er problematisk å være vitne til at de slår. Stemmer det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Slå barn?!Nei, jeg har absolutt ikke blitt bedt om å slå barna og de har på ingen måte oppmuntret sin egen adferd ovenfor meg heller. Men tenker litt mer i den forstand at man burde steppe inn å vise at man bryr seg..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Slå barn?!Hvis du synes de er lette å snakke med, kan du kanskje vinkle det slik at du synes det er vanskelig fordi det er forbudt og veldig uvanlig i Norge? Som ElinM sier kan det nok være en passende anledning hvis moren gir uttrykk for at hun ikke er komfortabel med oppdragelsesmåten selv.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Slå barn?!Jeg ville også vinklet det slik ElinM sier. Du kan jo også legge til at du føler du får bedre effekt av time out (noe jeg ikke akkurat er fan av heller, men av to onder så er det absolutt det beste), og at de kanskje også kan prøve det?
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Slå barn?!Ja, dette er svært vanlig i Australia. Men det er godt å høre at de ikke forventer at du bruker samme korrigeringsmetoder til dem.
![]() |
![]() |
#11 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Slå barn?!Hva er galt med timeout? Da mener jeg ikke sett deg i en krok for å skamme deg og tenke over alt det slemme du har gjort, men det å ta barnet ut av den dårlige situasjonen, slik at de får roet seg, og overeføre oppmerksomhetn på andre ting..' |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Elsker gamlis- godis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Slå barn?!Jeg tror jeg ville tatt det opp i den situasjonen der mor tydeligvis har dårlig samvittighet. Ikke som i full konfrontasjon og skuldfordeling, men snakket med henne i den situasjonen der hun ser ut til å angre. Spurt litt rundt hva hun tenkte om "smacking", om hun synes det er ok, hva hun tenker at du bør gjøre i de samme situajsonene etc. Slik får du litt innblikk ihvordan hun tenker og da kan det etterhvert kanskje passe å si noe om hvordan du opplever det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Slå barn?!Det er store forskjeller i praktisering av time out. De hvor man ber ungen sitte i en skammekrok i like mange minutter som barnet er år, er bare en straff og ikke konstruktiv. Å ta barnet ut av en opphetet situasjon og få det til å roe seg ned slik at man kan snakke seg gjennom det som har gått feil, er noe helt, helt annet.
![]() |
![]() |
#14 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
![]() Sv: Slå barn?!Jeg er enig med ElinM i at det kan tas opp dersom anledningen byr seg, og da fokusere på at du syns det er problematisk nettopp fordi det er ulovlig i Norge, og at det bryter med alle dine holdninger og verdier til hvordan man skal behandle et barn. Selv hadde jeg ikke holdt ut en slik situasjon, og for min egen del hadde det vært helt nødvendig å sette meg ned med foreldrene og forklare at jeg ikke kunne jobbe i et hjem hvor dette ble praktisert, da det nettopp strider sånn mot hvordan jeg mener at man bør behandle barn. Hvordan du velger å gjøre dette må du nesten bare kjenne på selv; det er du som kjenner foreldrene best, og som kan vite hva som blir riktig for deg. Velger du å snakke med dem tror jeg det er viktig som andre har påpekt, å være veldig forsiktig med anklagelser, og heller huske på å bruke setninger som "jeg føler", "jeg synes". Når det gjelder kritikk rettet mot seg selv og sine barn er det vanskelig å være rasjonell. Uansett syns jeg du skal ha skryt for at du ikke ønsker å bare stå på sidelinjen og se på at dette skjer, selv om jeg også har stor forståelse for den kulturbetingede siden ved barneoppdragelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Slå barn?!Jeg ville tatt det opp med foreldrene, men funnet en passende anledning, for eksempel neste gang det skjer og barnet gråter og moren har dårlig samvittighet. Det virker jo som moren ikke er komfortabel med å slå, men gjør det fordi hun tror det riktig og kanskje selv ble slått som barn. Du kan da fortelle henne på en vennlig og ikke anklagende måte at det er forbudt å slå barn i Norge fordi det oppleves vondt og nedverdigende for barnet. Si til henne at det er derfor gutten blir lei seg og gråter. Men som sagt, vær ydmyk og respektfull overfor henne når du sier det.
![]() |
#16 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Slå barn?!Jeg er halv belgisk, og der (samt i hele Europa sør for Belgien) er det også akseptert å slå barna sine. Eldstesønnen har alltid hatt veldig travelt med å fortelle folk dernede at han er en dansk gutt, og ikke må slås iflg hverken dansk elle norsk lov. Likevel fikk han en gang klaps på rompa av mormor, fordi han hadde løpt over gata uten å se seg for. Jeg fant først ut av det flere år senere, og min mor er klar over at jeg ikke tillater at mine barn får fysisk avstraffelse, så det ble bare en lang og defensiv forklaring fra hennes side.
![]() |
Emneord |
au pair, foreldre, fysisk avstraffelse, oppdragelse, slå barn |
|
|